چت بات ChatGPT به ۳۰ هزار پردازنده گرافیکی انویدیا نیاز خواهد داشت

پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
ربات چت جی پی تی ساخت Open AI
یک مؤسسه‌ی تحقیقاتی می‌گوید پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی باعث می‌شوند تعداد گرافیک‌های مورداستفاده‌ی ChatGPT به ۳۰ هزار واحد برسد.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی ترندفورس می‌گوید افزایش محبوبیت ابزارهای هوش مصنوعی تأثیر قابل‌توجهی روی درآمدهای انویدیا می‌گذارد. به گفته‌ی این مؤسسه، چت‌بات ChatGPT شرکت OpenAI در نهایت به بیش از ۳۰٬۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا نیاز خواهد داشت.

تامز هاردور می‌نویسد که خوشبختانه نیاز شدید ChatGPT به پردازنده‌ی گرافیکی باعث کمبود این محصولات برای گیمرها نمی‌شود، چون ChatGPT از شتاب‌دهنده‌هایی نظیر Nvidia A100 استفاده می‌کند نه کارت‌های گرافیک مصرفی.

انویدیا در سال‌های اخیر به دفعات با رشد ناگهانی درآمد مواجه شده است. چند سال پیش افزایش قیمت رمزارز باعث شد ماینرها تعداد زیادی کارت گرافیک از انویدیا بخرند و روی درآمد این شرکت تأثیر مثبت بگذارند. انویدیا بار دیگر مشغول درآمدزایی از جدیدترین ترند روز است.

ترندفورس می‌گوید با فرض استفاده‌ی OpenAI از پردازنده‌ی گرافیکی A100 (مبتنی‌بر معماری Ampere)، چت‌بات ChatGPT برای پردازش داده‌ها به حدودا ۲۰٬۰۰۰ پردازنده نیاز پیدا می‌کند. این عدد در گذر زمان به بیش از ۳۰٬۰۰۰ پردازنده خواهد رسید، چون OpenAI مشغول توسعه‌ی ChatGPT و مدل زبانی GPT است.

پردازنده‌ی گرافیکی A100 در مدل‌های مختلف بین ۱۰٬۰۰۰ تا ۱۵٬۰۰۰ دلار قیمت دارد. بدین ترتیب قرار است درآمد انویدیا از ChatGPT حداقل ۳۰۰ میلیون دلار باشد. البته احتمالا انویدیا محصولاتش را با تخفیف به OpenAI می‌فروشد.

انویدیا پردازنده‌ی گرافیکی A100 را در داخل سیستم DGX A100 نیز قرار می‌دهد. این سیستم به چندین پردازنده مجهز است و برچسب قیمت ۱۹۹٬۰۰۰ دلار را یدک می‌کشد. با در نظر گرفتن قدرت پردازشی موردنیاز OpenAI، احتمالا این شرکت سراغ خرید جداگانه‌ی پردازنده‌های A100 می‌رود و آن‌ها را درون کلاسترهای مختلف قرار می‌دهد. DGX A100 گزینه‌ای جذاب برای کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر است.

A100 عملکرد بسیار خوبی در پردازش‌های هوش مصنوعی دارد، اما انویدیا مدل جدید آن (H100) را که مبتنی‌بر معماری Hopper است روانه‌ی بازار کرده است. H100 روی کاغذ تا سه برابر قدرت بیشتر دارد و در تعلیم مدل‌های هوش مصنوعی تا ۹ برابر توان عملیاتی بالاتر ارائه می‌دهد. البته قیمت H100 به ۳۲٬۰۰۰ دلار می‌رسد که بسیار بیشتر از نسل قبل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات