FTC خطاب به شرکت‌های فناوری: مراقب ادعاهای خود در حوزه هوش مصنوعی باشید

پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی ربات در لپ تاپ
کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده (FTC) به‌خوبی از رونق چشم‌گیر هوش مصنوعی و همچنین برخی از هیجان‌های بی‌پایه‌ و اساس در این حوزه اطلاع دارد.
تبلیغات

کمیسیون تجارت و فدرال ایالات‌متحده اخیراً بیانیه‌ای جدی خطاب به شرکت‌های بزرگ سیلیکون ولی و کسب‌وکارهای متعدد دیگری که هوش مصنوعی را برای مشتریان خود تبلیغ می‌کنند، صادر کرده است. FTC به شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی یادآور شد که ادعاهای نادرست یا غیرمستند درمورد کارایی محصولات آن‌ها با قوانین این سازمان مغایرت دارد.

FTC با نگاهی دقیق، هوش مصنوعی را یک واژه‌ی مبهم می‌داند و از آن به‌عنوان اصطلاحی برای بازاریابی یاد می‌کند. این آژانس در بخشی از بیانیه‌ی خود اشاره کرده است درحال‌حاضر سروصدای زیادی در حوزه‌ی هوش مصنوعی وجود دارد و برخی تبلیغ‌کنندگان نمی‌توانند جلوی خود را برای سؤاستفاده از شرایط موجود و افزایش محبوبیت این فناوری بگیرند.

فیوچریسم می‌نویسد، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های FTC این است که شرکت‌ها در ادعاهای خود درمورد قابلیت‌های محصولات مبتنی‌بر هوش مصنوعی، اغراق می‌کنند. به‌عنوان مثال برخی ویژگی‌های محصولات مرتبط با این فناوری، پشتوانه‌ی علمی ندارند و برخی دیگر از قابلیت‌های آن‌ها فقط برای انواع خاصی از کاربران یا در سناریوهای خاص ارائه می‌شوند.

کمیسیون تجارت و فدرال ایالات‌متحده همچنین درمورد ادعای بهتر بودن یک محصول مبتنی‌بر هوش مصنوعی نسبت‌به محصولات مشابهی که از این فناوری بهره نمی‌برند به شرکت‌ها هشدار داده است. این سازمان نظارتی اشاره می‌کند شرکت‌ها برای مطرح کردن ادعاهای خود، باید دلایل کافی ارائه دهند و درغیر این‌صورت انجام چنین کاری ممنوع است.

نکته‌ی مهم دیگری که FTC به آن اشاره کرده، این است که شرکت‌ها باید مراقب باشند محصولات هوش مصنوعی آن‌ها واقعاً از این فناوری استفاده کنند. این سازمان می‌گوید کارشناسانش ادعاهای شرکت‌ها را به‌دقت بررسی می‌کنند تا مشخص شود آیا در دل محصولات آن‌ها واقعاً از هوش مصنوعی استفاده شده است یا خیر.

با توجه به افزایش چشم‌گیر محبوبیت چت‌بات‌های هوش مصنوعی ازجمله ChatGPT یا تولیدکننده‌های تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی مثل میدجورنی، اکثر شرکت‌های حوزه‌ی فناوری سعی دارند بخشی از این بازار را به خود اختصاص دهند. به‌عنوان مثال مایکروسافت اخیراً از بینگ جدید مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرده و ازطرف دیگر گوگل چت‌باتی به‌نام Bard را برای رقابت با ChatGPT معرفی کرده است.

البته این اولین‌بار نیست که FTC اقداماتی در حوزه‌ی هوش مصنوعی انجام می‌دهد. این سازمان سال ۲۰۲۱ به کسب‌وکارها هشدار دارد از فناوری مورداشاره و ابزارهای خودکار دیگر مثل الگوریتم‌هایی که با هدف تخصیص منابع مراقبت‌های بهداشتی براساس تعصب نژادی طراحی شده‌اند، استفاده نکنند.

به‌نظر می‌رسد FTC با راه‌اندازی دفتر جدید خود، اکنون آمادگی بیشتری برای همگام‌شدن با دنیای فناوری و برخی نوآوری‌های غیرقابل درک اخیر در این حوزه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات