ظاهراً جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی کار انسانی در برخی شرکت‌ها آغاز شده است

سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ربات هوش مصنوعی و آینده مشاغل
به‌نظر می‌رسد تهدیدات هوش مصنوعی برای جایگزینی با برخی مشاغل، وارد مرحله‌ی جدیدی شده است.
تبلیغات

ظاهراً جایگزین شدن هوش مصنوعی به‌جای نیروی کار انسانی در برخی مشاغل درحال رخ داده است و تعدادی از رؤسای شرکت‌ها از این اقدام خود ابراز خرسندی کرده‌اند.

با موفقیت ChatGPT، ارتباط کارکنان انسانی از نویسندگان گرفته تا کدنویس‌ها، درمعرض خطر قرار گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد این موضوع جدی است.

نظرسنجی ResumeBuilder.com از ۱۰۰۰ مدیر تجاری که از ChatGPT استفاده می‌کنند یا قصد استفاده از آن را دارد نشان می‌دهد ۴۹ درصد آن‌ها در شرکت‌های خود از پتانسیل‌های چت‌بات مذکور بهره می‌برند. ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند فرایند جایگزینی هوش مصنوعی به‌جای برخی از نیروی کار انسانی خود را از مدتی قبل آغاز کرده‌اند.

استیسی هالر، مشاور شغلی ResumeBuilder.com با انتشار بیانیه‌ای گفت:

همان‌طور که فناوری طی چند دهه‌ی گذشته تکامل یافته است و در برخی مشاغل شاهد جایگزین‌ شدن تکنولوژی با کارگران بوده‌ایم، ChatGPT نیز می‌تواند روی برخی شغل‌ها تأثیر داشته باشد.
- استیسی هالر

نتایج نظرسنجی ResumeBuilder.com نشان می‌دهد کارفرمایان با ChatGPT به‌دنبال ساده‌سازی برخی مسئولیت‌های شغلی هستند. نکته‌ی جالب درمورد نظرسنجی مذکور این است که پاسخ‌دهندگان براساس سؤالی درمورد اینکه آیا شرکت‌های آن‌ها قبلاً در زمینه‌های مختلف از ChatGPT استفاده کرده‌اند یا خیر، انتخاب شدند.

به گزارش فیوچریسم، یک‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ResumeBuilder.com اعلام کردند از مدتی قبل، هوش مصنوعی را جایگزین برخی نیروی کار انسانی خود کرده‌اند و ۹۳ درصد از آن‌ها می‌گویند از این فناوری بیشتر استفاده خواهند کرد؛ این مورد نشان‌دهنده‌ی آینده‌ای عجیب خواهد بود که انتظار می‌رود با گسترش بیشتر فناوری هوش مصنوعی رخ دهد.

هوش مصنوعی و مشاغل

به‌نظر می‌رسد در آینده همچنان شاهد اخراج‌های بیشتر نیروی کار انسانی در شرکت‌های مختلف خواهیم بود. ۶۳ درصد از مدیران کسب‌وکارها اعتقاد دارند یکپارچه‌سازی ChatGPT احتمالاً منجر به اخراج کارکنان آن‌ها خواهد شد.

نظرسنجی ResumeBuilder.com نشان می‌دهد ۶۶ شرکت‌هایی که تا کنون از ChatGPT استفاده کرده‌اند از این چت‌بات برای نوشتن کد بهره گرفته‌اند. ۵۸ درصد از کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای کپی‌نویسی و تولید محتوا، ۵۷ درصد برای پشتیبانی از مشتریان و ۵۲ درصد برای خلاصه‌سازی جلسه‌ها و اسناد استفاده کرده‌اند.

رؤسای شرکت‌ها تحت‌تأثیر عملکردها و قابلیت‌های ChatGPT قرار گرفته‌اند و ۵۵ درصد از آن‌ها می‌گویند کیفیت کار این چت‌بات عالی است.

صرف‌نظر از تبلیغات گسترده‌ی پیرامون ChatGPT و سایر ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی، واضح به‌نظر می‌رسد که نمی‌توان به واقعی بودن چت‌بات‌ها اعتماد کرد و نمونه‌ی بارز آن را در مقالات تولید شده با هوش مصنوعی در CNET و رسانه‌های دیگر مشاهده کرده‌ایم.

حتی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI می‌گوید ChatGPT محصولی وحشتناک است و نباید برای انجام هر کار مهمی به آن اعتماد کرد.

اگر نتایج نظرسنجی ResumeBuilder.com نشان‌دهنده‌ی واقعیت موجود میان شرکت‌ها باشد، به‌نظر می‌رسد رهبران کسب‌وکارها اهمیت زیادی به قابل‌ اعتماد نبودن ChatGPT نمی‌دهند و بیشتر روی صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها تمرکز دارند؛ عواملی که شاید منجر به کاهش کیفیت کاری آن‌ها شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات