گوگل برای کاهش هزینه‌ها، ربات‌ها را نیز اخراج می‌کند

یک‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ربات نظافت‌چی گوگل
به‌نظر می‌رسد حتی ربات‌ها نیز از موج اخراج‌های شرکت‌‌های بزرگ در امان نیستند، زیرا آلفابت استفاده از برخی ربات‌های نظافتچی خود را متوقف کرده است.
تبلیغات

براساس گزارش Wired، گوگل به‌منظور کاهش هزینه‌های خود، استفاده از ربات‌های گران‌قیمتی را که برای تمیز کردن زباله‌ها و میزهای کافه‌ تریا خریداری کرده بود، متوقف کرد. گفتنی است این ربات‌ها در واحد Everydat Robots گوگل تولید شده‌اند.

دنیس گامبوآ، رئیس بخش بازاریابی و ارتباطات Everyday Robots در مصاحبه‌ی اخیر خود گفت:

Everyday Robots دیگر یک پروژه‌ی مجزا در آلفابت نخواهد بود. برخی از فناوری‌ها و اعضای این تیم با واحد تحقیقات گوگل ادغام خواهند شد.
- دنیس گامبوآ

واحد ساخت ربات Everyday Robots بیش‌ از ۲۰۰ کارمند دارد اما این بخش نتوانست چشم‌انداز روشنی برای ادامه‌ی فعالیت خود ارائه دهد زیرا مدیران آن موفق نشدند تصمیم بگیرند روی تحقیقات پیشرفته تمرکز داشته باشند یا محصول جدیدی روانه‌ی بازار کنند.

ربات نظافتچی گوگل

براساس اعلام Wired، ربات‌هایی که واحد Everyday Robots تولید می‌کرد، برای مشتریان عادی بسیار گران‌قیمت بودند و هر مدل آن‌ها ده‌ها هزار دلار ارزش دارد.

هانس پیتر بروندمو مدیر ارشد ربات‌ها و مدیرکل پروژ‌ه‌های Everyday Robots در سال ۲۰۲۱ با انتشار پستی وبلاگی اعلام کرد تیم او بیش‌ از ۱۰۰ ربات را آموزش داده‌اند تا مجموعه‌ای از وظایف را در محیط دفاتر کاری گوگل به‌طور خودکار انجام دهند.

طبق گفته‌ی بروندمو، همان رباتی که زباله‌ها را مرتب می‌کند، می‌تواند میزها را نیز تمیز کند و از گیره‌ی مخصوص باز کردن در، برای جابه‌جایی فنجان‌ها بهره ببرد.

Everyday Robots حاصل فکر واحد تحقیق‌وتوسعه‌ی Moonshot آلفابت بود؛ بخشی که اخیراً مجبور شد برخی از پروژ‌ه‌هایی را که از نظر اقتصادی غیرقابل اطمینان بودند، متوقف کند.

واحد ایکس گوگل در سال ۲۰۲۱ بخش Loon را نیز تعطیل کرد؛ جایی‌ که وظیفه‌ی ساخت بالن‌های مخصوص ارائه‌ی اینترنت را برعهده داشت.

یک‌ سال قبل، آلفابت فعالیت‌های Makani را نیز متوقف کرد. این واحد تجهیزاتی می‌ساخت که ازطریق توربین‌های بادی کوچک، برق تولید می‌کردند.

لوگو شرکت گوگل

به‌ نوشته‌ی NYPost، واحد خودروهای خودران آلفابت موسوم‌ به Waymo به‌آرامی وارد بازارهای بزرگ‌تر می‌شود. خودروهای ساخت این بخش اکنون در حالت آزمایشی در سه شهر لس‌آنجلس، فینیکس و سانفرانسیسکو کار می‌کنند.

بخش Robotaxi گوگل نیز مشکلاتی با سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ی دولتی دارد؛ زیرا باید مجوز تردد در جاده‌ها را به‌دست آورد و از طرفی تصادف‌های اخیر مکانسیم‌های رانندگی خودکار باعث شده است شرایط این واحد کمی پیچیده‌تر شود.

تعطیلی ربات‌های نظافتچی گوگل در حالی رخ می‌دهد که این شرکت سعی دارد در بحبوحه‌ی رکورد اقتصادی با اتخاذ تصمیمات مناسب، همچنان به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

آلفابت ماه گذشته گفت حدود ۱۲ هزار کارمند خود را اخراج خواهد کرد. البته این اتفاق فقط مختص غول جست‌وجوی اینترنت نبود زیرا مایکروسافت، آمازون، توییتر، متا، اسنپ و غیره نیز هزاران کارمند خود را اخراج کرده‌اند.

براساس یادداشتی که CNBC به‌دست آورده، اوایل هفته‌ی جاری تعداد به زیادی از کارمندان گوگل در بخش خدمات ابری این شرکت گفته شده است که باید میزهای خود را با همکارانشان به‌ اشتراک بگذارند.

طبق اطلاعات پرونده‌های نظارتی، نیروی کار آلفابت از ۱۱۹ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۷ هزار نفر در طول دوران همه‌گیری کرونا رسیده بود. اوایل ماه جاری سهام این شرکت بیش‌ از هفت درصد سقوط کرد. از طرف دیگر ارزش بازار گوگل پس‌ از انتشار چت‌بات Bard حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات