ارائه‌ موتور جستجو به‌سبک ChatGPT، هزینه‌های گوگل و مایکروسافت را ۱۰ برابر افزایش می‌دهد

پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گوگل بارد
استفاده از سبک پاسخ‌گویی چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT در موتورهای جستجو باعث کاهش درخورتوجه سوددهی شرکت‌هایی مثل گوگل خواهد شد.
تبلیغات

آیا موتور جستجویی به سبک چت جی بی تی ایده‌ی خوبی است؟ این بازار واقعاً حساسیت بالایی دارد و همان‌طور که درمورد گوگل مشاهده کردیم، نمایش نسخه‌ی ضعیف هوش مصنوعی بارد منجر به کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری ارزش سهام آن شد. درواقع تبدیل یک چت‌بات به راهکار تجاری مناسب که سوددهی داشته باشد، چالش بزرگی است. علاوه‌براین، غول جستجوی اینترنت از هفت سال قبل رابط جستجوی مبتنی‌بر چت موسوم به اسیستنت را ارائه می‌دهد و به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تبلیغاتی جهان موفق نشد از آن کسب درآمد داشته باشد. گزارش جدید رویترز نیز نشان می‌دهد هزینه‌های ارائه‌ی موتور جستجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی که پاسخ کاربران را به سبک ChatGPT ارائه دهد، بسیار بیشتر از هزینه‌های یک موتور جستجوی استاندارد است.

سرویس جستجوگر گوگل درحال‌حاضر با ایجاد شاخص بسیار بزرگی از صفحات وب کار می‌کند و وقتی به‌دنبال موضوع خاصی هستید، عبارت جستجو شده را با فهرست‌های خود مطابقت و پس‌از رتبه‌بندی مرتبط‌ترین نتایج، آن‌ها را به کاربر نمایش می‌دهد. صفحه‌ی نتایج گوگل درواقع می‌تواند کم‌تر از یک ثانیه همه‌ی فرایندهای مرتبط با جستجو را انجام دهد. ازطرف دیگر، موتورهای جستجو به سبک ChatGPT برای نمایش نتایج به کاربران از شبکه‌ی عصبی بسیار عظیمی بهره می‌برند که با هر جستجو، براساس مدل‌های مخلتف، متن‌هایی تولید می‌کنند و ازطرفی به‌طور همزمان از شاخص‌های جستجوی شبیه به موتورهای جستجوی معمولی نیز بهره می‌برند. ماهیت چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT این است که شما احتمالاً برای دریافت نتایج باید مدت طولانی‌تری با آن تعامل داشته باشید.

همه‌ی پردازش‌های اضافه‌ای که در سیستم‌های مشابه ChatGPT نیاز است، باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد. رویترز پس‌از صحبت با جان هنسی، رئیس آلفابت (شرکت مادر گوگل) و چندین تحلیلگر اعلام کرد استفاده از هوش مصنوعی و ارائه‌ی پاسخ‌های شبیه ChatGPT در موتورهای جستجو احتمالاً ۱۰ برابر بیشتر از موتورهای جستجوی استاندارد هزینه‌ خواهد داشت و این موضوع می‌تواند میلیاردها دلار هزینه‌ی اضافه برای شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و مایکروسافت به‌دنبال داشته باشد.

جستجو Bard بارد در گوگل

اما چقدر از درآمد ۶۰ میلیارد دلاری خالص گوگل در هرسال، به‌دلیل ارائه‌ی چت‌بات شبیه ChatGPT در موتور جستجوی این شرکت، کاهش خواهد یافت؟ طبق تخمین مورگان استنلی، این اقدام هرسال حدود ۶ میلیارد دلار برای گوگل هزینه خواهد داشت. تخمین دیگری دراین مورد اشاره می‌کند، موتور جستجوی مبتنی‌بر چت‌بات هزینه‌ای ۳ میلیارد دلاری در هر سال برای غول جستجو به‌دنبال خواهد داشت.

گوگل اعلام کرد مشکل نمایش اولیه‌ی چت‌بات Bard، به تنظیمات زمان سرور ارتباط داشته است. این شرکت تصمیم دارد ابتدا از نسخه‌ی سبک‌تر مدل زبانی خود در موتور جستجوی جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی استفاده کند زیرا این مدل به توان پردازشی بسیار کم‌تری نیاز دارد و به‌همین دلیل می‌توان آن را دراختیار تعداد بیشتری از کاربران قرار داد و درنتیجه بازخوردهای بهتری از عملکرد آن دریافت کرد. اینکه غول جستجوی اینترنت قصد دارد فعالیت در این حوزه را در مقیاسی کوچک‌تر انجام دهد جالب به‌نظر می‌رسد زیرا عمده‌ی اقدامات این شرکت در زمینه‌های مختلف نسبت به سایر شرکت‌ها آن‌قدر گسترده است که عملاً باعث می‌‌شود فعالیت دیگران در این حوزه‌ها بسیار کوچک و ناچیز به‌نظر برسد. مسئله‌ی مقیاس‌پذیری برای شرکت بزرگی مثل گوگل، اهمیت بسیار زیادی دارد و با کوچک‌ترین تغییری در این بخش، هزینه‌های آن به‌میزان چشمگیری تغییر خواهد کرد.

Arstechnica می‌نویسد، ارائه‌ی موتور جستجو به‌سبک ChatGPT برای گوگل نسبت‌به مایکروسافت، قطعاً هزینه‌ها و مشکلات بیشتری دارد. یکی از دلایلی که باعث شده است سازنده‌ی ویندوز به ساخت چت‌بات هوش مصنوعی علاقه‌ی زیادی نشان دهد این است که درحال‌حاضر فقط سه درصد سهم بازار جستجوگرهای اینترنت را دراختیار دارد درحالی‌که این رقم برای گوگل به ۹۳ درصد می‌رسد. جستجو درواقع یکی از کسب‌وکارهای اصلی گوگل است و روزانه ۸٫۵ میلیارد درخواست را پردازش می‌کند؛‌ به‌همین دلیل هزینه‌های ارائه‌ی چت‌بات برای این شرکت خیلی بیشتر از هر شرکت دیگری حتی مایکروسافت خواهد بود.

گوگل قبلاً با چالش‌های مشابهی مواجه شده است و به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز راهکاری برای حل آن پیدا خواهد کرد. به‌عنوان مثال خرید یوتیوب، هزینه‌های بسیار زیادی برای این شرکت به‌دنبال داشت اما به‌مرور با اتخاذ تصمیمات و اعمال تغییرات مناسب، پلتفرم مذکور را به یکی از ماشین‌های پول‌سازی خود تبدیل کرد. این شرکت همچنین در حوزه‌ی تراشه‌های سفارشی سرور فعالیت‌های مهمی انجام داده است و واحدهای پردازشی تنسور آن به‌خصوص در زمینه‌ی یادگیری ماشینی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

هنوز دقیقاً مشخص نیست شیوه‌ی درآمدزایی شرکت‌ها از چت‌بات‌های هوش مصنوعی چگونه خواهد بود. رویترز می‌گوید مایکروسافت گفت‌وگوهایی را با برخی تبلیغ‌دهندگان آغاز کرده است تا آگهی‌هایی را در نتایج چت‌بات بینگ جدید نمایش دهد.

درمورد گوگل هنوز مشخص نیست موتور جستجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی این شرکت، درآمدزایی بیشتری نسبت به موتور جستجوی استاندارد آن خواهد داشت یا خیر. به‌هرحال باید دید غول جستجوی اینترنت این‌بار چه سازوکاری را برای کسب درآمد از چت‌بات هوش مصنوعی خود ارائه خواهد داد و هزینه‌های سرسام‌آور آن را چگونه مدیریت خواهد کرد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات