عکاس معروف در اینستاگرام اعتراف کرد پرتره‌های او با هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند

پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پرتره های تولید شده با هوش مصنوعی
عکاسی که اخیراً طرفداران زیادی در اینستاگرام به‌دست آورده است اعلام کرد پرتره‌های او با هوش مصنوعی تولید شده‌اند.
تبلیغات

یکی عکاس فعال در اینستاگرام راز بزرگی را درمورد آثار خود فاش کرد؛ اکثر افرادی که چهره‌ی آن‌ها زیبایی خاصی به کارهای او بخشیده‌اند درواقع وجود خارجی ندارند و با هوش مصنوعی تولید شده‌اند. این شخص می‌گوید هدف از انتشار پرتره‌های تولیدشده با هوش مصنوعی، یک آزمایش اجتماعی بوده است.

به گزارش فیوچریسم، هنرمندی به‌نام جوس ایوری پس از به‌دست آوردن تعداد زیادی دنبال‌کننده در اینستاگرام اعلام کرد برای ساخت تصاویری که در این شبکه‌ی اجتماعی منتشر کرده، از هوش مصنوعی بهره گرفته است. جالب اینکه تعداد دنبال‌کنندگان این هنرمند طی چند ماه به ده‌ها هزار نفر افزایش یافت.

ایوری می‌گوید احتمالاً بیش‌از ۹۵ درصد از دنبال‌کنندگان او متوجه نشده‌اند پرتره‌های سیاه‌وسفیدی که در حساب اینستاگرام به‌اشتراک گذاشته، با هوش مصنوعی تولید شده‌اند. البته وی اشاره کرده است دو مورد از تصاویر او درواقع پرتره‌های افراد واقعی هستند اما مشخص نیست منظور او کدام عکس‌ها هستند.

ایوری همچنین اعلام کرد ابتدا سوژه‌های خود را با استفاده از هوش مصنوعی قدرتمند میدجورنی می‌سازد؛ ابزاری که به‌دلیل کیفیت بسیار بالای پرتره‌های واقع‌گرایانه‌اش، شناخته می‌شود. گفتنی است در بخش توضیحات همین وب‌سایت نیز اشاره شده است که کاربران عادی احتمالاً متوجه غیرواقعی بودن پرتره‌های تولید شده با هوش مصنوعی آن نخواهند شد. ایوری در مرحله‌ی بعد تصاویر را با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل Lightroom و فوتوشاپ، ویرایش می‌کند.

پرتره های غیرواقعی تولید شده با هوش مصنوعی
نمونه پرتره‌های ایجاد شده با هوش مصنوعی که افراد غیرواقعی را نشان می‌دهند.

به گفته‌ی ایوری، او ابتدا نسبت به آثار هنری تولیدشده با هوش مصنوعی بدبین بود اما در اکتبر ۲۰۲۲ تصمیم گرفت آزمایشی انجام دهد تا ببیند آیا مردم متوجه خواهند شد پرتره‌های او، چهره‌ی افرادی را نشان می‌دهند که درواقعیت وجود ندارند یا خیر و به‌همین دلیل یک حساب کاربری در اینستاگرام ایجاد و ایده‌ی خود را آزمایش کرد.

ایوری می‌گوید اولین‌بار در ژانویه به وب‌سایت میدجورنی مراجعه کرد و هدف وی، استفاده از هوش مصنوعی برای فریب مردم بود تا پس‌از آن بتواند مقاله‌ای درمورد اقدام خود بنویسد. البته با توجه به اینکه حساب اینستاگرام ایوری دنبال‌کنندگان زیادی به‌دست آورد، او دیدگاه خود را درمورد هدفی که تعیین کرده بود تغییر داد.

ایوری از بازخوردهای دریافتی ازطرف دنبال‌کنندگان اینستاگرام خود، شگفت‌زده شد و تصمیم گرفت توضیحی درمورد اینکه تصاویر او با هوش مصنوعی تولید شده‌اند ارائه ندهد. البته این هنرمند باور دارد چنین آثاری با روش‌های مختلف قابل شناسایی هستند اما قطعاً همه‌ی مردم به این موضوع توجهی ندارند.

به‌هرحال ایوری درنهایت تصمیم گرفت اعتراف کند که پرتره‌های منتشر شده در حساب اینستاگرام او، با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات