ایلان ماسک از تغییرات شرکت خالق ChatGPT حیرت‌زده است

شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک در حال نگاه به افق نیم رخ Elon Musk
ایلان ماسک که یکی از بنیان‌گذاران OpenAI (خالق ChatGPT) محسوب می‌شود، می‌گوید این شرکت به‌شدت متحول شده است.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به‌طور کلی نگاه مثبتی به هوش مصنوعی ندارد و تاکنون بارها درباره‌ی پیشرفت بیش از حد این فناوری به انسان‌ها هشدار داده است. با افزایش محبوبیت هوش مصنوعی در نتیجه‌ی روی کار آمدن ابزارهایی مثل ChatGPT، ماسک بار دیگر ترغیب شده است که درباره‌ی هوش مصنوعی هشدار دهد.

ماسک یکی از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI (شرکت خالق ChatGPT) است. او در سال ۲۰۱۸ به‌دلیل اختلاف با هیئت‌مدیره‌ی OpenAI درباره‌ی مسیری که این شرکت طی می‌کرد، تصمیم گرفت راهش را از یکی از بزرگ‌ترین فعالان حوزه‌ی هوش مصنوعی جدا کند. سال بعد، OpenAI از سازمانی غیرانتفاعی به سازمانی انتفاعی و خصوصی تبدیل شد، تصمیمی که عصبانیت ایلان ماسک را به دنبال داشت.

ایلان ماسک در توییت جدیدی می‌نویسد: «OpenAI به‌عنوان یک شرکت غیرانتقاعی منبع‌باز برای مقابله‌با گوگل بنیان‌گذاری شد (دقیقا به همین دلیل بود که اسمش را «اوپن» اِی‌آی گذاشتم). اما OpenAI اکنون به یک شرکت منبع‌بسته با تمرکز بر سود حداکثری تبدیل شده که اساسا توسط مایکروسافت کنترل می‌شود.»

مایکروسافت ماه گذشته‌ی میلادی اعلام کرد که ۱۰ میلیارد دلار روی شرکت OpenAI سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد. OpenAI سال‌ها در زمینه‌ی توسعه‌ی هوش مصنوعی سابقه دارد، اما با سرویس ChatGPT توانست خودش را بر سر زبان‌ها بیاندازد. OpenAI همچنین در توسعه‌ی چت‌بات موتور جست‌و‌جوی بینگ نقش داشته است.

ایلان ماسک در اجلاس جهانی حکم‌رانی ۲۰۲۳ که در شهر دبی برگزار شد، گفت: «هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای آینده‌ی تمدن است.» ماسک همچنین در توییتر، چت‌بات بینگ را با «هوش مصنوعی موجود در بازی System Shock که دیوانه می‌شود و همه را می‌کشد» مقایسه کرد.

با در نظر گرفتن جنجال اخیر چت‌بات بینگ، واکنش ایلان ماسک چندان تعجب‌برانگیز نیست. این موتور جست‌و‌جو در مواردی سخنان تهدیدآمیز مطرح کرده و حتی در تلاش بوده است ازدواج یک روزنامه‌نگار را به هم بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات