چت‌بات گوگل بارد نرسیده مرتکب خطای علمی شد

چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گوگل بارد / Google Bard روی نمایشگر
اولین دمو به‌نمایش‌درآمده از گوگل بارد که روی تلسکوپ فضایی جیمز وب تمرکز دارد، حاوی خطای علمی عجیبی است.
تبلیغات

دوشنبه‌ی گذشته، گوگل در بیانیه‌ای غیرمنتظره چت‌بات جدیدی به نام بارد را رونمایی کرد که رقیب مستقیم ChatGPT است و در هفته‌های آینده به‌صورت عمومی در‌دسترس قرار می‌گیرد. به‌نوشته‌ی ورج، بارد شروع موفقی نداشته است و ظاهراً در اولین دمویی که گوگل به‌نمایش درآورده، مرتکب خطایی علمی شده است.

گوگل فعلاً جزئیات خاصی از بارد منتشر نکرده است؛ اما اسکرین‌شاتی از آن به‌اشتراک گذاشته که توانایی بارد را در پاسخ به پرسشی علمی به‌تصویر می‌کشد. در این اسکرین‌شات، از بارد پرسیده می‌شود: «کدام اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب را می‌توانم برای کودک ۹ ساله‌ام توضیح دهم؟» بارد در پاسخ سه نکته مطرح می‌کند. در یکی از نکات آمده است که تلسکوپ جیمز وب اولین تصاویر سیاره‌ای واقع در خارج از منظومه‌ی شمسی را ثبت کرد.

رابط کاربری گوگل بارد / Google Bard چت بات هوش مصنوعی

شماری از ستاره‌شناسان در توییتر از گوگل انتقاد کردند و گفتند پاسخ بارد نادرست است. به‌گفته‌ی ستاره‌شناسان، اولین تصویر سیاره‌های فراخورشیدی در سال ۲۰۰۴ ثبت شد. وب‌سایت رسمی ناسا نیز به این موضوع اشاره کرده است.

بروس مکینتاش، مدیر رصدخانه‌ی دانشگاه کالیفرنیا سانتا‌کروز، در توییتی نوشت: «به‌عنوان فردی که ۱۴ سال قبل از پرتاب تلسکوپ جیمز وب از سیاره‌ای فراخورشیدی عکس گرفت، می‌گویم که گوگل بهتر است مثال دیگری پیدا کند.»

چت‌بات‌های هوش مصنوعی به‌لطف ChatGPT بسیار محبوب شده‌اند؛ اما تمامی آن‌ها مشکلی اساسی دارند: این چت‌بات‌ها گاهی اوقات اطلاعات نادرست را به‌عنوان حقیقت علمی و ثابت‌شده جلوه می‌دهند. چت‌بات‌ها براساس دیتاست بزرگی از متن‌های برگرفته از وب تعلیم داده می‌شوند و اطلاعات نادرست را نمی‌توانند تشخیص دهند.

رقیب ChatGPT معرفی شد؛ خط و نشان گوگل برای مایکروسافت در آستانه معرفی بینگ جدید
رقیب ChatGPT معرفی شد؛ خط و نشان گوگل برای مایکروسافت در آستانه معرفی بینگ جدید
مطالعه '3

گوگل در بیانیه‌ای می‌گوید اشتباه علمی بارد نشان می‌دهد که روند آزمودن چت‌بات‌ها باید سخت‌گیرانه‌تر باشد و این روند سخت‌گیرانه از هفته‌ی جاری آغاز می‌شود. گوگل قصد دارد از روی بارخوردهای خارجی و بررسی‌های داخلی، پاسخ‌های بارد را باکیفیت و ایمن کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات