متا از چت‌بات ChatGPT به دلیل امکان ارائه‌ی اطلاعات نادرست، انتقاد کرد

سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی متا
یکی از کارشناسان مطرح متاِ که در حوزه‌ی هوش مصنوعی فعالیت دارد، از ChatGPT به‌دلیل امکان ارائه‌ی اطلاعات نادرست و حتی خطرناک، انتقاد کرده است.
تبلیغات

یان لکون، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا، تحت‌تأثیر ChatGPT قرار نگرفته است؛ چت‌باتی که از زمان حضورش تاکنون توجهات بسیاری از کاربران و حتی غول‌های بزرگ فناوری را به خود جلب کرده است.

متا برنامه‌ی هوش مصنوعی خاص خود را درپیش گرفته و همچنین پیشرفت‌هایی زیادی در این حوزه داشته است. به‌عنوان مثال، هوش مصنوعی مترجم این شرکت می‌تواند متن‌های ۲۰۰ زبان مختلف را با دقت بالا به یکدیگر ترجمه کند و حتی قابلیت تفسیر زبان‌های نانوشته را دارد.

لکون اخیراً در یک برنامه‌ی گفت‌وگوی آنلاین به میزبانی The Collective، فرصتی به‌دست آورد تا درمورد ChatGPT صحبت کند. دیجیتال‌ترندز می‌گوید لکون، که کار ساخت مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) را از ده‌ها سال قبل آغاز کرده است اعتقاد دارد ChatGPT بسیار خوب مهندسی شده است اما تا حدود زیادی براساس تکنیک‌های از‌پیش تعیین‌شده کار می‌کند.

لکون در توییت اخیر خود اشاره می‌کند که مدل‌های زبانی بزرگ درحال‌حاضر از کمبود دانش رنج نمی‌برد ولی دربرخی موارد، اطلاعات آن‌ها مبهم یا نادرست است. او همچنین با تأیید مقاله‌ی نیویورک تایمز اعلام کرد ابزار هوش مصنوعی مذکور همچنان می‌تواند اطلاعات نادرست و حتی خطرناکی ارائه دهد.

انتقاد کارشناس متا عادلانه است زیرا این شرکت به‌عنوان غول رسانه‌های اجتماعی جهان، تحت نظارت دولت و رسانه‌ها قرار دارد و در گذشته اتهاماتی مثل گسترش اطلاعات نادرست به آن وارد شده است. با توجه به اینکه متقاعد کردن اکثر مدل‌های زبانی برای دور زدن پروتکل‌های امنیتی ایمنی و فیلترهای اجتماعی آن‌ها بسیار آسان است، انتشار مدل‌های زبانی بزرگ متا خیلی زود می‌تواند برای این شرکت به فاجعه تبدیل شود.

درهمین‌حال، مایکروسافت همکاری خود را با OpenAI گسترش داده است. این شرکت سرمایه‌گذاری در OpenAI را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و قصد دارد از فناوری Dall-E، ChatGPT و Codex AI برای بهبود محصولات خود استفاده کند و میلیارد دلار برای این پروژه هزینه کند. OpenAI به‌طور انحصاری از شبکه‌ی محاسبات ابری Azure مایکروسافت بهره می‌برد.

اگرچه مایکروسافت در زمینه ساخت مدل‌های زبانی OpenAI یا بسیاری از فناوری‌های هوش مصنوعی آن مثل ChatGPT کاری انجام نداده است، اما قصد دارد از مزیت‌های آن‌ها در بسیاری از خدمات و محصولات خود ازجمله مجموعه‌ی آفیس و موتور جستجوی بینگ استفاده کند که این اقدام می‌تواند تغییر بزرگی در بازار ایجاد کند.

متا از هوش مصنوعی برای تحقیقات پیشرفته در شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی خود به‌منظور شناسایی اطلاعات نادرست بهره می‌برد و گوگل از سال‌ها قبل از این فناوری برای بهبود خدمات جستجوگر خود استفاده می‌کند. هیچ‌یک از شرکت‌ها درحال‌حاضر ابزارهای هوش مصنوعی خود را دردسترس عموم قرار نداده‌اند و به‌همین دلیل، امکان دسترسی عمومی به ChatGPT باعث شده‌ است توجهات مردم بیشتر به آن جلب شود.

احتمال دارد دیدگاه مثبت کنونی عموم مردم درمورد ChatGPT در آینده‌ی نزدیک تغییر کند زیرا متا و گوگل اعلام کرده‌اند به‌زودی قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی بیشتری ارائه خواهند داد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات