زبان الکترونیکی مبتنی‌بر هوش‌ مصنوعی IBM می‌تواند ترکیب شیمیایی مایعات را تشخیص دهد

چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تیمی از دانشمندان و محققان، با کمک هوش مصنوعی زبانی الکترونیکی ساخته‌اند که می‌تواند ترکیب شیمیایی مایعات را تشخیص دهد.
تبلیغات

تیمی متشکل از الکتروشیمی‌دانان و دانشمندان مواد و مهندسان برق و نرم‌افزار در چند سال گذشته در IBM Research برای ساخت ایجاد زبانی الکترونیکی موسوم به Hypertaste با یکدیگر همکاری کرده‌اند. درحال‌حاضر سیستم‌های قابل‌حمل و تک‌کاره مثل آزمایش‌کننده‌های pH وجود دارند؛ اما دانشمندان تمایل داشتند سیستم نسبتاً کوچک و مقرون‌به‌صرفه‌ای بسازند که بتواند ترکیبات شیمیایی پیچیده‌ی مایعات را شناسایی کند. محصول نهایی از آرایه‌ای شامل ۱۶ حسگر پلیمری رسانا استفاده می‌کند تا انواع داده‌های مشخص را فقط در یک دقیقه نشان دهد.

به‌گزارش ExtremeTech، اپراتور برای استفاده از Hypertaste، آرایه‌ای را در مایع مدنظر قرار می‌دهد. حسگرها با شروع یک سری سیگنال‌های ولتاژ، به مواد شیمیایی موجود در مایع واکنش نشان می‌دهند که از آن به‌عنوان «اثرانگشت شیمیایی مایع» یاد می‌شود. این سیگنال‌ها به دستگاه‌هایی مثل گوشی‌ هوشمند اپراتور منتقل می‌شوند؛‌ جایی‌که الگوریتم یادگیری ماشینی ازپیش‌آموزش‌دیده سیگنال‌ها را با پایگاه‌ داده‌ای از ترکیبات شیمیایی مقایسه می‌کند. هنگامی‌که ترکیبی منطبق شناسایی شود، اپراتور می‌تواند به جزئیات مایع پی ببرد.

زبان الکترونیکی IBM Hypertaste

تیم تحقیقاتی IBM باید الگوریتم را خودشان آموزش دهند. این شرکت در پستی وبلاگی گفت:

آرایه‌ی حسگر Hypertaste برای شناسایی مایعات مدنظر باید قبل از آزمایش آموزش داده شود. با این کار داده‌هایی که حسگر از مایع به‌دست آورده است، به مدل یادگیری ماشینی ارائه می‌شود و ویژگی‌های مشخص مرتبط با هر مایع را استخراج می‌کند.

زبان الکترونیکی IBM اولین قسمت رباتیک بدن نیست که اطلاعات حسی‌ای را درک می‌کند که معمولاً برای ما موجودات زنده محفوظ است. چند ماه پیش نیز، اخباری درباره‌ی نمونه‌ی اولیه‌ی سیستم تشخیص بو موسوم به e-nose منتشر شد؛ سیستمی که محققان دانشگاه فناوری سیدنی آن را ساخته‌اند. e-nose از حسگرهای گاز برای تشخیص مولکول‌های بو استفاده می‌کند و الگوریتمی که می‌تواند ویژگی‌های مایع را مرتب‌سازی کند، آن را رمزگشایی خواهد کرد.

درواقع، Hypertaste و e-nose یک هدف مشترک دارند: شناسایی نسخه‌های تقلبی محصولات مایع ارزشمند مثل عطر. باوجوداین، کاربردهای Hypertaste به این‌ها ختم نمی‌شود. IBM قبلاً از زبان الکترونیکی برای جست‌وجوی نشانه‌هایی از اسیدی‌شدن آب اقیانوس در کشتی می‌فلاور، کشتی تحقیقاتی دریایی مستقل، استفاده کرده است.

شاید این سیستم برای اطمینان از کیفیت ثابت غذا و نوشیدنی‌ها در خلق طعم‌های جدید نیز استفاده شود. مزه‌ی بیش‌ازحد می‌تواند حتی برای ارزیابی اثرانگشت متابولیک فرد مفید باشد. به‌عنوان مثال، طعم ادرار یک بیمار می‌تواند بینش‌هایی درباره‌ی سبک زندگی و تغذیه‌ی او را نشان دهد؛ بنابراین، به صنعت پزشکی نیز کمک می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات