اولین مین فریم IBM با هدف بهبود عملکردهای هوش مصنوعی معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نسل بعدی مین فریم IBM z16 با هدف دستیابی به بینش لحظه‌ای هوش مصنوعی و بهره گرفتن از تراشه‌ی IBM Telum معرفی شد.
تبلیغات

اهمیت مین فریم‌ها (Main Frame) در سال ۲۰۲۲ به‌اندازه‌ی اهمیت آن‌ها در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی است. IBM z16 جدید با بهره گرفتن از شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی Telum روی تراشه‌ی خود، آماده‌ی تحلیل تراکنش‌های بلادرنگ در مقیاس بزرگ است. این ویژگی باعث می‌شود چنین رایانه‌ای برای بارهای کاری سنگین و مهم مثل مراقبت‌های بهداشتی و تراکنش‌های مالی، بسیار مناسب باشد.

به گزارش ZDNet، شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی جدید IBM روی پردازنده‌ی اصلی Telum ساخته شده است. با این تراشه‌ی جدید ۵٫۲ گیگاهرتزی و پردازنده‌ی دوگانه‌ی ۱۶ هسته‌ای آن می‌توان روزانه ۳۰۰ میلیارد استنتاج یادگیری عمیق را با تأخیر یک میلی‌ثانیه انجام داد.

آنتونی ساپوریتو، یکی از کارکنان فنی ارشد توسعه‌ی سخت‌افزار IBM Z می‌گوید:

یکی از نوآوری‌های کلیدی طراحی Telum این است که ما شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی را روی تراشه‌ی اصلی ساخته‌ایم و همه‌ی هسته‌ها را به‌طور مستقیم به‌ یکدیگر متصل کرده‌ایم که نتیجه‌ی آن ایجاد یک اکوسیستم در تراشه است. یادگیری عمیق در همه‌ی تراکنش‌ها ازطریق طراحی سخت‌افزار، سیستم‌عامل و نرم‌فزارها ارائه شده است.
بزرگ رایانه IBM z16

به گفته‌ی پاتریک مورهد، تحلیلگر ارشد Moor Insights & Straregy، شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی عاملی مهم برای ایجاد تغییر بزرگ است. Z16 با سیستم‌عامل Z OS در مقایسه با سرور ابری X86 با شبکه‌ی متوسط ۶۰ میلی‌ثانیه، زمان پاسخ‌دهی ۲۰ برابری را درکنار توان عملیاتی ۱۹ برابری هنگام استتنتاج ارائه می‌دهد.

مدل جدید Z16 همچنین برای محافظت از سازمان‌ها دربرابر تهدیداتی که امکان دارد در آینده فایل‌های رمزنگاری‌شده‌ی امروزی را رمزگشایی کند، از سیستم به‌اصطلاح کوانتومی ایمن بهره می‌برد. این کار با پشتیبانی Z16 از آداپتور Crypto Express8S انجام می‌شود. این برنامه که حول یک پردازنده‌ی رمزنگاری CCA و یک پردازنده‌ی رمزنگاری PKCS شماره ۱۱ ساخته شده است، کاربران را قادر می‌سازد تا رمزنگاری ایمن کوانتومی را توسعه دهند. این برنامه همچنین از سیستم رمزنگاری کلاسیک پشتیبانی می‌کند. اگر قصد دارید داده‌ها و تراکنش‌های شما امروز و همچنین در آینده امنیت داشته باشند، این سیستم گزینه‌ای بسیار عالی برای شما خواهد بود.

امروزه حتی اگر هیچ کاری با هوش مصنوعی انجام نمی‌دهید و از رمزگشایی‌های سیستم‌های رمزنگاری محاسبات کوانتومی ترسی ندارید، Z16 جدید همچنان یک دستگاه عالی برای کار با خدمات ابری هیبریدی است. سوابق این مین فریم خود گویای قابلیت‌های آن است. به‌عنوان مثال براساس یک مطالعه‌ی اخیر که توسط Celent و به‌سفارش IBM با عنوان «عملیات‌سازی پیش‌گیری از تقلب در IBM Z» انجام شده است، IBM zSystems حدود ۷۰ درصد از تراکنش‌های جهانی را براساس ارزش انجام می‌دهد.

ریک لوئیز، معاون ارشد IBM Systems گفت:

IBM، استاندارد طلایی برای پردازش تراکنش‌های بسیار ایمن است. اکنون مشتریان ما می‌توانند با نوآوری‌های IBM z16 در جایی‌ که داده‌های حیاتی مأموریت آن‌ها نگه‌داری می‌شود، سرعت تصمیم‌گیری را با استنباط افزایش دهند.

IBM به‌طور خاص معتقد است که مشتریان مالی این شرکت باید به تغییر مدل جدید خود برای مقابله با تقلب، فکر کنند. براساس مطالعه‌ی جدید IBM و Morning Consult که با عنوان «گزارش تأثیر تقلب مالی جهانی IBM 2022» منتشر شده، کلاهبرداری با کارت اعتباری، رایج‌ترین نوع کلاهبرداری است و مردم باور دارند که بانک‌ها و شبکه‌های پرداخت باید بیشترین مسئولیت را برای جلوگیری از کلاهبرداری برعهده بگیرند. البته عمل کردن بسیار سخت‌تر از حرف زدن است اما با اجرای لحظه‌ای مدل‌های یادگیری عمیق در مقیاس بزرگ، مدل‌های کشف تقلب قادر خواهند بود حتی در معاملات با حجم بسیار بالا، در کشف کلاهبرداری‌ها بسیار کارآمدتر عمل کنند.

علاوه‌براین می‌توان از فناوری ضدتقلب برای خنثی کردن تقلب‌ مالیاتی و سرقت‌های سازمان‌یافته‌ی خرده‌فروشی استفاده کرد. این فناوری همچنین به مدیریت بهتر پرداخت‌های بلادرنگ و ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

نسل بعدی مین فریم‌های IBM قادر هستند بدون منسوخ شدن، حتی در آینده نیز کسب‌وکارها را مدیریت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات