TSMC در رقابت با اینتل برای تأسیس واحد تولید تراشه‌سازی در آمریکا روزهای سختی را می‌گذراند

شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
ظاهراً TSMC برای حضور در ایالات متحده و ساخت کارخانه‌ی بزرگ تراشه‌سازی در این کشور در رقابت با اینتل با مشکلات متعددی مواجه شده است.
تبلیغات

براساس گزارش جدید Nikkei Asian، شرکت TSMC در راه‌اندازی تأسیسات تولید تراشه خود در ایالات متحده با مشکلاتی مواجه شده است. این شرکت تایوانی با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در حال ساخت تأسیسات جدیدی در ایالت آریزونا ایالات متحده است که طبق برنامه‌‌ریزی، پس از عملیاتی‌شدن در سال ۲۰۲۴ می‌تواند تراشه‌هایی با لیتوگرافی هفت نانومتری تولید کند.

بااین‌حال، فرصت‌های محدود استخدام و فقدان اکوسیستم حیاتی در کشور خارجی موانع مهمی برای بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه‌ی جهان ایجاد کرده است؛ به‌ویژه اینکه شرکت مذکور با توسعه‌ی کارخانه‌ی ۲۰ میلیارد دلاری غول تراشه‌سازی آمریکایی، یعنی اینتل رقابت می‌کند.

Wccftech می‌نویسد حتی با درنظر‌گرفتن این‌ نکته که تولید تراشه‌ها در اقتصاد جهانی در کانون توجه قرار گرفته و کمبود تراشه نیز باعث اختلال در تولید خودرو شده است، این صنعت هنوز برای عموم مردم نسبتاً کمتر شناخته شده است. این امر باعث کمبود نیروی کار واجد‌شرایط و به‌خصوص مهندسانی می‌شود که باید ماشین‌های پیچیده‌ی تولید تراشه را در‌کنار تکنسین‌هایی راه‌اندازی کنند که برای بلندکردن وسایل سنگین و پیاده‌روی مسافت‌های طولانی مورد‌نیاز هستند.

اینتل، تنها رقیب آمریکایی TSMC، چندین دهه تجربه‌ی کار در این کشور را دارد و درحال‌حاضر، یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات آن در آریزونا فعالیت می‌کند. اینتل به‌عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری کارخانه‌ی خود در آریزونا به همکاری با دانشگاه‌ها نیز توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد تا نگرانی‌های کمبود استعداد را کاهش دهد.

درحال‌حاضر، این برند بزرگ‌ترین شرکت استخدامی برای فارغ‌التحصیلان بزرگ‌ترین دانشگاه آریزونا است و هنگامی‌ که با اکوسیستمی قوی با حسن‌نیت تولیدکنندگان موجود ترکیب می‌شود، می‌توان با اطمینان گفت اینتل درمقایسه‌با TSMC از مزیت فوق‌العاده‌ای در ساخت و راه‌اندازی تأسیسات تولید تراشه برخوردار است.

کارخانه TSMC NANJING

چنین شرایطی TSMC را مجبور کرده است تا به استخدام نیروهای موردنیاز خود از نواحی دیگر روی بیاورد. به‌گفته‌ی منابعی که با TheReview گفت‌وگو کرده‌اند، این شرکت در تلاش است تا استعدادها را برای کار در کارخانه‌های خود از تایوان به ایالات متحده بیاورد. این اولین‌بار نیست که چنین گزارشی منتشر می‌شود؛ زیرا گزارش‌های قبلی علاقه‌ی شدید جمعیت تایوان را برای مهاجرت به ایالات متحده و کار در TSMC نشان می‌دهند.

علاوه‌براین، تلاش‌های این شرکت برای اعزام کارمندان آمریکایی خود به تایوان برای آموزش نیز به فقدان تطابق فرهنگی منجر شده است. کارمندان در این کشور آسیایی به شرایط سخت‌ِ کاری عادت کرده‌اند؛ جایی‌ که آن‌ها را به آماده‌باش ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته ملزم می‌کند و کارشناسان معتقد‌‌‌ند تکرار این موضوع با نیروی کار آمریکایی احتمالاً دشوار خواهد بود.

کارخانه اینتل Ocotullo

محبوب‌نبودن TSMC در ایالات متحده را نیز به موانع این شرکت اضافه کنید؛ عاملی که بر توانایی این شرکت برای جذب تکنسین‌های ماهر تأثیر می‌گذارد. حقوق کارمندان TSMC در تایوان تقریباً نصف حقوق مهندس نرم‌افزار متوسط در ایالات متحده است و این واقعیت هزینه‌ها را برای برند تایوانی افزایش می‌دهد.

موریس چانگ، بنیان‌گذار TSMC، قبلاً همه‌ی مشکلات مذکور را بیان کرده است. او در سخنرانی سال گذشته خود اعلام کرد نه‌تنها فرهنگ کار تایوانی بسیار سخت‌تر از فرهنگ کار آمریکا است؛ بلکه هزینه‌های سخت تأسیسات و تولید تراشه‌ها نیز در ایالات متحده بسیار بیشتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات