گوگل چگونه کیفیت ویدئوهای اسنپ‌چت و اینستاگرام را بهبود می‌بخشد؟

یک‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل در رویداد I/O 2022 خود قابلیت‌های جدیدی معرفی کرد که عملکرد دوربین را در اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث اندروید بهبود می‌بخشد. در این مقاله، روش این شرکت برای بهبود قابلیت‌های فیلم‌برداری در اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ‌چت و اینستاگرام را توضیح خواهیم داد.
تبلیغات

در رویداد I/O 2022 گوگل شاهد معرفی محصولات و خدمات جدید این شرکت بودیم. غول فناوری مستقر در مانتین‌ویو در این مراسم مجموعه ابزارهای جدیدی برای بهبود فیلم‌برداری در اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث اندروید ازجمله اسنپ‌چت و اینستاگرام را رونمایی کرد. همچنین، این شرکت با انتشار اندروید ۱۳ قصد دارد تغییرات درخورتوجهی در عملکرد دوربین اعمال کند تا کاربران بتوانند خروجی باکیفیت‌تری از دوربین دستگاهشان دریافت کنند.

عکاسی با گوشی پیکسل ۶ پرو گوگل

در حوزه‌ی عکاسی محاسباتی، گوگل درمقایسه‌با رقبای خود برتری درخورتوجهی دارد. گوشی‌های هوشمند سری پیکسل این شرکت به‌طور گسترده از پیشرفت‌های الگوریتمی برای ثبت تصاویر باکیفیتی بهره می‌برند که اغلب شباهت زیادی با تصاویر ثبت‌شده با دوربین‌های DSLR دارند. گوگل به‌عنوان خالق و نگه‌دارنده‌ی اندروید، مجموعه‌ای از ابزارهای استاندارد را توسعه داده است که می‌تواند با استفاده از آن‌ها عملکردی یکپارچه در نرم‌افزار و سخت‌افزار دوربین ارائه دهد.

استفاده از همه‌ی قابلیت‌های ویدئویی در اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث

Camera2 API گوگل و کتابخانه‌ی CameraX JetPack به‌عنوان پلی بین سخت‌افزار دوربین و اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالثی عمل می‌کنند که از دوربین بهره می‌برند. این مورد شامل اجازه‌دادن به اپلیکیشن‌ها برای استفاده از همه‌ی دوربین‌های دستگاه و عملکردهای آن و قابلیت‌هایی مثل سوئیچ بدون وقفه بین دوربین‌ها برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و بهره‌گرفتن از عملکردهای مختلف مثل جلوه‌ی بوکه، کاهش نویز، اندازه‌گیری فوکوس و نوردهی است. البته عملکرد این APIها به تصاویر محدود شده است.

گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال خود اعلام کرد قابلیت ضبط ویدئو را نیز در کتابخانه‌ی CameraX JetPack ارائه کرده است. این یعنی هر اپلیکیشن شخص‌ ثالثی که از ماژول به‌روزرسانی‌شده‌ی CameraX پشتیبانی می‌کند، از همه‌ی دوربین‌های پشتی دستگاه می‌تواند استفاده کند.

استفاده از قابلیت های دوربین در اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث

به‌عنوان مثال، اکنون می‌توانید با استفاده از دوربین تله‌فوتو یا فوق‌عریض گوشی هوشمند خود، برای استوری اینستاگرام فیلم بگیرید یا حتی بین فیلم‌برداری از دوربین تله‌فوتو به دوربین اصلی جابه‌جا شوید. اگر گوشی هوشمند شما به‌طور پیش‌فرض از ویدئوهای پرتره پشتیبانی می‌کند، از این قابلیت می‌توانید هنگام ضبط ویدئو با استفاده از اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث نیز استفاده کنید. به‌همین‌ترتیب، هر اپلیکیشن دوربین شخص‌ ثالثی مثل Cinema FV-5 می‌تواند از همه‌ی قابلیت‌های ویدئویی گوشی‌های هوشمند بهره ببرد.

گوگل قصد دارد نقص تولیدکنندگان را برطرف کند

گوگل تابه‌حال به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند وابسته بوده است تا از CameraX Vendor Extenstions برای ارائه‌ی عملکردهایی مثل حالت پرتره یا حالت شب در دستگاه‌های خود استفاده کنند. سازندگان گوشی‌های هوشمند براساس سخت‌افزار محصولات خود این وصله‌های نرم‌افزاری را سفارشی‌سازی می‌کنند. CameraX به‌ این وصله‌های نرم‌افزاری اجازه می‌دهد تا در هر دستگاه اندرویدی بدون برنامه‌نویسی مجدد هریک از این قابلیت‌ها، بتوان از‌ آن‌ها در اپلیکیشن‌هایی غیر از برنامه‌ی اصلی دوربین استفاده کرد.

وصله های نرم افزاری دوربین در اندروید ۱۳

اکنون، گوگل این رویکرد را تغییر می‌دهد و لایه‌ای از وصله‌های نرم‌افزاری پیش‌فرض را ارائه کرده است. اگر سازندگان گوشی‌های اندروید افزونه‌های خاصی برای دستگاه‌های خود ارائه ندهند، پیاده‌سازی مبتنی‌بر نرم‌افزار گوگل می‌تواند جایگزین آن‌ها شود و امکان استفاده از حیاتی‌ترین قابلیت‌های دوربین را در سایر برنامه‌ها فراهم کند. مهم‌تر از آن، رویکرد جدید گوگل به دستگاه‌های پایین‌رده اجازه می‌دهد هنگام استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام و اسنپ‌چت و واتساپ، تجربه‌ی بهتری از کار با دوربین ارائه دهند.

اندروید ۱۳ تجربه‌ای خوشایند از کار با دوربین ارائه خواهد داد

جدا از پیشرفت‌های کلی در نحوه‌ی استفاده‌ی برنامه‌های اندرویدی از قابلیت‌های دوربین، گوگل در حال اضافه‌کردن امکانات خاصی برای بهبود عملکرد دوربین در اندروید ۱۳ است. این شرکت در نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل موبایلی خود پیش‌نمایش‌ ویدئوها را در برنامه‌های دوربین بهبود خواهد داد.

گوگل با استفاده از تثبیت‌کننده‌ی پیش‌نمایش، قصد دارد تصاویر خروجی را با پیش‌نمایش‌ها بیشتر سازگار کند؛ بنابراین، بین آنچه قبلاً دیده‌اید و آنچه پس از ثبت تصویر دریافت می‌کنید، تفاوت چندانی وجود نخواهد داشت. این ویژگی نیاز به ویرایش عکس‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه را از بین خواهد برد.

بهبود کیفیت پیش نمایش دوربین در اندروید ۱۳

اندروید ۱۳ برای همگام‌سازی نرخ‌ فریم نمایشگر و نرخ‌ فریم پیش‌نمایش دوربین بهینه شده است تا اطمینان حاصل شود هیچ لگ یا اختلاف زمانی بین پیش‌نمایش و آنچه سخت‌افزار دوربین ثبت می‌کند، وجود نداشته باشد. بدین‌ترتیب، دیگر بابت تفاوت تصاویر با آنچه در پیش‌نمایش مشاهده می‌کنید، نگرانی نخواهید داشت. گوگل برای اطمینان از ارائه‌ی پیش‌نمایشی روان و واقعی، نرخ‌ فریم آن را از ۳۰ به ۶۰ فریم‌برثانیه افزایش می‌دهد تا هرگونه تأخیر و لگ احتمالی به حداقل ممکن کاهش یابد.

پشتیبانی از ویدئو HDR در دستگاه‌های پشتیبانی‌شده

ویدیوهای HDR در اندروید ۱۳

درنهایت، اندروید ۱۳ پشتیبانی از برنامه‌های ویدئویی HDR را در دوربین و کتابخانه‌ی CameraX اضافه می‌کند تا برنامه‌ی دوربین پیش‌فرض این سیستم‌عامل و سایر اپلیکیشن‌های شخص‌ ثالث که از دوربین استفاده می‌کنند، بتوانند از قابلیت‌های HDR هنگام ضبط ویدئو استفاده کنند. برای فعال‌شدن این قابلیت، دستگاه اندرویدی باید حداقل از استاندارد HLG10 برای HDR و قابلیت ضبط ویدئو ۱۰ بیتی پشتیبانی کند.

این ویژگی احتمالاً به دستگاه‌هایی پرچم‌داری مثل وان‌پلاس ۱۰ پرو یا گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ محدود خواهد شد؛ بااین‌حال، این تغییر گامی امیدوارکننده برای ارائه‌ی قابلیت‌های ویدئی HDR در دستگاه‌های بیشتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات