TSMC فناوری فرایند جدید N4X را برای دستگاه‌های محاسباتی پیشرفته معرفی کرد

چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
TSMC فناوری فرایند جدید خود موسوم به N4X را رونمایی کرد. این فرایند با هدف تولید دستگاه‌های دارای قابلیت اجرای محاسبات سنگین با کارایی بالا توسعه یافته است.
تبلیغات

بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قطعات نیمه‌هادی جهان فناوری فرایند جدیدی معرفی کرد که نشان‌دهنده‌ی ورود این شرکت به بازار رو‌به‌رشد محاسبات با کارایی بالا (HPC) است. فناوری فرایند جدید N4X نام دارد و هدفش علاوه‌بر تولید دستگاه‌هایی با قابلیت اجرای محاسبات سنگین، ساخت ترانزیستورهایی با مقیاس پنج‌نانومتری است. این شرکت تایوانی تولید آزمایشی به‌کمک این فناوری را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) و به‌مدت ۶ ماه آغاز خواهد کرد.

طراحی N4X نمونه‌ی ارتقا‌یافته‌ی فرایند N5A است که به بهبود عملکرد و حداکثر سرعت فرکانس پردازشی تمرکز دارد و به‌ادعای TSMC، در‌مقایسه‌با فرایندهای N5 حدود ۱۵ درصد از عملکرد را افزایش می‌دهد.

به‌گزارش gizmochina و طبق گفته‌ی این شرکت تایوانی، کارایی فرایند N4X در ولتاژ ۱٫۲ ولت درمقایسه‌با فرایند N4P حدود ۴ درصد بهبود یافته است. حرف X در نام این فرایند جدید، نشان‌دهنده‌ی تلاش رو‌به‌رشد TSMC برای پیشرفت بخش طراحی تراشه‌ی دستگاه‌های محاسباتی با کارایی بالا است که سریع‌ترین نرخ رشد را در میان دیگر واحدهای تجاری مجموعه دارد.

دکتر کوین ژانگ، معاون ارشد توسعه‌ی کسب‌وکار TSMC خاطرنشان کرد:

تقاضا برای دستگاه‌های محاسباتی با کارایی بالا بی‌وقفه در حال افزایش است و TSMC برای ارائه‌ی عملکردی عالی، نه‌‌تنها فناوری‌های نیمه‌هادی X را طراحی کرده؛ بلکه به‌منظور ارائه‌ی بهترین پلتفرم دستگاه‌های محاسباتی با کارایی بالا، این طراحی را با فناوری‌های پیشرفته پکیج‌بندی خود (3DFabric) نیز ترکیب کرده است.

اگر همه‌ی کارها طبق روال انجام شوند و تولید ریسک فرایند جدید N4X جدید تا نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) آغاز شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اولین طرح‌های N4X تا اوایل سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) به بازار عرضه شوند.

در تولید ریسک، کارخانه‌ی تولید‌کننده اولین سری تولید محصول نهایی‌شده‌ی خود را به بازار عرضه کرده است؛ اما تضمینی برای درست کارکردن آن ارائه نمی‌کند. تولید‌کننده با این کار می‌تواند باگ‌های احتمالی محصول مدنظر را پیدا و در سری بعدی آن‌ها را رفع کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی فناوری فرایند جدید N4X بزرگ‌ترین تولید‌کننده قطعات نیمه‌هادی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات