سیاست‌مداران آمریکایی از بایدن می‌خواهند آنر را در لیست سیاه قرار دهد

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
گروهی از سیاست‌مداران آمریکایی از دولت فعلی آمریکا می‌خواهند که محدودیت‌های مربوط به هواوی را روی آنر نیز اعمال کند.
تبلیغات

سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، شرکت چینی هواوی را به‌اتهام تهدید امنیت ملی در لیست سیاه قرار داد. با این کار، دسترسی هواوی به فناوری‌های آمریکایی ازجمله بلوپرینت‌های تراشه و نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های گوگل قطع شد.

به‌گزارش فون‌آرنا، نوامبر سال گذشته هواوی آنر را فروخت تا این برند فرعی را از محدودیت‌های اعمال‌شده ایالات متحده آمریکا آزاد کند. آنر مانند هواوی مصرف‌کنندگان جوان و خریداران دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه را هدف قرار داد و پس از مدتی در اروپا نیز بسیار محبوب شد. ناگفته نماند این شرکت ساعت‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی نیز تولید می‌کند.

به‌نظر می‌رسد هواوی تصمیم درستی گرفته است؛ زیرا شرکت‌هایی که ارتباط خود را با هواوی و به‌تبع آنر قطع کرده بودند، اکنون روابطشان را با این شرکت زیرمجموعه از سر گرفته‌اند. از این شرکت‌ها می‌توان به کوالکام، گوگل، مایکروسافت، ای‌ام‌دی، اینتل، مدیاتک، سامسونگ و سونی اشاره کرد.

آنر می‌گوید به‌سرعت در حال بازیابی سهم از‌دست‌رفته بازار است. در‌حال‌حاضر، این شرکت عمدتا متعلق به کنسرسیوم تحت‌حمایت دولت چین است. جورج ژائو، رئیس آنر در هواوی، اکنون مدیر اجرایی این شرکت است و ظاهرا دیگر مهندسان و مدیران هواوی نیز به این شرکت پیوسته‌اند.

جمهوری خواهان آمریکایی به آنر به‌عنوان سرباز دولت چین نگاه می‌کنند. سناتورهای جمهوری‌خواه این کشور معتقدند آنر نیز تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است و از دولت بایدن خواسته‌اند که آن را در لیست سیاه قرار دهد. مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، پنجشنبه در نامه‌اش آنر را بازوی دولت چین خواند که اکنون از دسترسی بی‌‌حد‌و‌حصر به فناوری‌های حیاتی ایالات متحده آمریکا برخوردار است.

این موضوع مدتی است که توجه سیاست‌مداران را به خود جلب کرده است. ماه اوت، گروهی از نمایندگان کنگره جمهوری‌خواه به‌سرپرستی مایکل مک‌کال از وزارت بازرگانی خواستند تا آنر را در لیست سیاه قرار دهد. آن‌ها گفتند هواوی این شرکت را برای دسترسی به تراشه‌ها و نرم‌افزارهایی که خرید آن از نظر قانونی مجاز نیست، فروخته است.

ماه سپتامبر، آژانس‌های امنیتی کلیدی در این مورد اختلاف‌نظر داشتند. ظاهرا پنتاگون و وزارت انرژی از قراردادن آنر در لیست سیاه پشتیبانی می‌کنند؛ اما وزارت بازرگانی و وزارت خارجه مخالف هستند. در‌حال‌حاضر، گزارش شده است که این موضوع در دستان تعیین‌کننده سیاسی این چهار سازمان است و اگر آن‌ها به بن‌بست برخورد کنند، موضوع به کابینه منتقل می‌شود. اگر این روش نیز به جایی نرسد، بایدن باید تصمیم نهایی را بگیرد.

پیامدهای این تصمیم روی شرکت‌های آمریکایی نیز تأثیر می‌گذارد. هواوی قبل از قرارگرفتن در فهرست سیاه، یکی از برندهای برتر تلفن هوشمند جهان بود و بسیاری از تأمین‌کنندگان آن در ایالات متحده آمریکا مستقر بودند. بسیاری از آن‌ها به‌‌دلیل ممنوعیت فروش محصول به هواوی با افت درآمد روبه‌رو شدند و از دولت ترامپ خواستند قوانین را تسهیل کند.

ایالات متحده آمریکا بیشتر تجهیزات شبکه هواوی را تهدید امنیتی می‌داند نه گوشی‌های هوشمندی که این شرکت تولید می‌کند. با این منطق، آنر واقعا تهدید به‌نظر نمی‌رسد. این شرکت در حال آماده‌سازی برای عرضه بین‌المللی آنر ۵۰ است که براساس مشخصات آن، به‌نظر می‌رسد گوشی میان‌رده مقرون‌به‌صرفه‌ای باشد.

از دیدگاه شما کاربران زومیت آیا آمریکا درنهایت تصمیم می‌گیرد همان سیاست پیاده‌شده برای هواوی را برای آنر نیز در نظر بگیرد یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات