مایکرواستراتژی در رونق بازار بیت کوین چه نقشی ایفا و چقدر سود کسب کرده است؟

دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکرواستراتژی چرا بیت کوین می‌خرد و ازین راه چقدر سود کسب کرده است؟
تبلیغات

امروزه، بیت کوین به‌لطف عرضه‌ی سهام کوین‌بیس در بورس نزدک بیش از هر زمانی موضوع بحث جامعه‌ی اقتصادی است؛ اما در‌حقیقت شرکت سهامی دیگری بود که باعث ایجاد بازار پررونق رمزارزها شد: تلاش‌های مایکل سیلور و هیئت‌مدیره‌ی جسور شرکت مایکرواستراتژی. در این مقاله که به‌نقل از بیت‌کوینیست نوشته شده است، نگاهی به شروع بازار گاوی بیت کوین براثر خریدهای شرکت مایکرواستراتژی و سود کسب‌شده از این راه را می‌اندازیم.

درباره‌ی شرکت مایکرواستراتژی

مایکرواستراتژی شرکتی است که محصولات هوشمندی کسب‌وکار (BI) و نرم‌افزار موبایل و خدمات ابری ارائه می‌کند. سال ۱۹۸۹، مایکل ج. سیلور و سانجو بانسال و توماس اسپار این شرکت را تأسیس کردند و شرکت سهامی عام با نماد (MSTR) است. مایکرواستراتژی نرم‌افزارهایی برای تحلیل داده‌های داخلی و خارجی طراحی می‌کند که در تحلیل تجاری و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل به‌کار می‌رود. 

۱۸ دسامبر ۲۰۱۳، یعنی چهار سال قبل از آنکه بیت کوین به نامی شناخته‌شده تبدیل شود، مایکل سیلور در توییتی نوشت:

روزهای بیت کوین به‌پایان رسیده است. به‌زودی به همان سرنوشت شرط‌بندی آنلاین دچار خواهد شد.مایکل سیلور (@michael_saylor) ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۸ آذر ۱۳۹۲)

هفت سال بعد و در سال ۲۰۲۰، دیدگاه سیلور به‌کلی عوض شد و به‌جای آن با متقبل‌شدن خطری بزرگ، کل خزانه‌ی شرکتش را صرف خرید بیت کوین کرد. این حرکت باعث شد که مدیرعامل سایر شرکت‌ها به این رمزارز نادر توجه کنند و از آن به‌عنوان حصاری در‌مقابل تورم بهره ببرند. روایت بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال باعث توجه بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تأمینی به آن شد. این صندوق‌ها در‌کنار سود احتمالی بیشتر، خطر بیشتری نیز دارند.

تمام کسانی که سرمایه‌شان درمعرض خطر از‌دست‌دادن ارزش به‌دلیل تورم سالانه‌ی دلار بود، به‌زودی به بیت کوین به‌عنوان «ذخیره‌ی ارزش» نگاه می‌کردند. منظور از ذخیره‌ی ارزش دارایی‌ای است که در طول زمان ارزشش را حفظ می‌کند. طلا و سایر فلزات گران‌بها ذخایر ارزش هستند؛ زیرا ماندگاری آن‌ها حتمی است.

حرکت جسورانه‌ی سیلور باعث شد سایر شرکت‌ها، ازجمله شرکت اسکویر تا تسلا از او پیروی کنند. شرکت‌های بسیاری نیز پس از سمیناری در پایان آن سال سیلور برگزار کرد، وارد این مسیر شدند. مدیرعامل مایکرواستراتژی دستورالعملش را در‌اختیار سایر مدیران اجرایی قرار داد و ثمره‌ی تلاش‌هایش به‌زودی آشکار شد. چرا سایر شرکت‌ها می‌خواهند این مسیر را دنبال کنند؟ اعداد خود گویای این وضعیت هستند.

مایکرواستراتژی با خرید بیت کوین باعث شروع بازار گاوی شد. منبع: چارت BTC/USD در تریدینگ ویو

سود سه‌میلیارد‌دلاری مایکرواستراتژی پنج برابر درآمد خالص ۱۵ ساله‌ی این شرکت است

سهام مایکرواستراتژی نیز در بازار گاوی رمرزارزها عملکرد موفقی داشت. دلیل این امر «اثر سرریز» و این حقیقت است که سهام‌داران سنتی سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی را به سرمایه‌گذاری مستقیم در رمزارزها ترجیح می‌دهند که رمزارز در پورتفوی خود دارند. بانک‌های بزرگی چون جی‌پی‌مورگان برای پاسخ‌گویی به این تقاضا، سبد سهام حاوی رمزارزها را ارائه کرده‌اند؛ اما درحالی‌که مایکرواستراتژی نشان داده است بیت کوین چقدر می‌تواند پرسود باشد، چرا باید چنین سبدهایی را خرید؟

آمار نشان می‌دهد مایکرواستراتژی بیش از ۳٫۵ میلیارد دلار بیت کوین خریده و طبق گفته‌ی یکی از مفسران صنعت، این شرکت ۷۴۷ میلیون دلار درآمد خالص ساخته است. این بدین‌معنی است که مایکرواستراتژی در کمتر از یک سال بعد از خرید بیت کوین، ۴٫۷۹ برابر درآمد خالص قبلیش درآمد کسب است. طبق خبر قبلی که در زومیت منتشر شد، این شرکت درمجموع بیش از ۹۰ هزار بیت کوین خریده است.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات