افزایش دقت سیستم‌های ردیاب کووید 19 با ویروس دیجیتال

یک‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گروهی از پژوهشگران در استرالیا و ایالات متحده موفق‌ به ساخت نوعی ویروس دیجیتال شده‌اند تا با استفاده از آن دقت سیستم‌های رهگیری کووید 19 را افزایش بدهند.
تبلیغات

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه ملبورن و مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) ایالات متحده در قالب پروژه‌ای مشترک موفق‌ به ساخت ویروسی مجازی شده‌اند که می‌توان از آن برای ارزیابی دقیق‌تر پخش ویروس کرونا و همچنین کاهش زمان بین ابتلای افراد به کرونا و تشخیص داده شدن این موضوع، استفاده کرد.

به‌ گزارش ZDNet، پروژه‌ی جدید که با نام Safe Blues شناخته می‌شودُ به فناوری بلوتوث برای انتقال «رشته‌هایی ویروس‌مانند» در بین دستگاه‌های موبایل متکی می‌شود تا شیوع ابتلا به ویروس کرونا در جامعه به‌صورت بلادرنگ تقلید شود. سپس داده‌های ناشی از Safe Blues با استفاده از هوش مصنوعی با جدیدترین داده‌های واقعی کروناویروس در دنیا مقایسه می‌شوند. 

پژوهشگران می‌گویند Safe Blues راهکاری برای تخمین نحوه‌ی پاسخ‌دهی اپیدمی به رهنمودهای دولتی در سطح جامعه به‌صورت بلادرنگ ارائه می‌دهد و آینده‌ی نزدیک را پیش‌بینی می‌کند. مطابق گفته‌ی پژوهشگران، رشته‌های Safe Blues توکن‌های ویروس‌مانند مجازی امنی هستند که همچون ویروس واقعی به رهنمودهای فاصله‌گذاری اجتماعی واکنش نشان می‌دهند. این توکن‌ها از طریق بلوتوث پخش و به‌صورت آنلاین اندازه‌گیری می‌شوند. ‌رابطه‌ی بین تعداد رشته‌ها و نحوه‌ی پیشرفت اپیدمی واقعی را می‌توان با بهره‌گیری از تکنیک‌های یادگیری ماشین فهمید.

پژوهشگران می‌گویند پروتکل‌ها و تکنیک‌های پروژه‌ی جدید در قالب یک اپلیکیشن آزمایشی اندروید که به سروری مشخص اتکا می‌کند پیاده‌سازی شده است و از این حیث عملکردی شبیه سیستم‌های ردیابی ویروس فعلی دارد. اپل و گوگل پیش‌تر فریم‌ورکی مشابه با نام Privacy-Preserving Contact Tracing توسعه داده بودند.

البته پژوهشگران می‌گویند هدف Safe Blues کاملا متفاوت است. پروژه‌ی Safe Blues اطلاعات افراد و تعاملات آن‌ها را ثبت و ذخیره نمی‌کند. اطلاعاتی که پروژه‌ی Safe Blues به‌ دست می‌دهد بیشتر مثل «معیاری پراکسی‌گونه برای داده‌های نزدیک بودن فیزیکی تعداد زیادی از افراد» است.

می‌توان از داده‌های Safe Blues برای تعلیم دادن مدل‌های پیچیده‌ی یادگیری ماشین به‌منظور تخمین تعداد افراد مبتلا‌ به ویروس کرونا استفاده کرد. پژوهشگران می‌گویند این تخمین‌ها می‌توانند مستقیما روی تصمیمات مهم نهادها در رابطه ‌با ویروس کرونا اثرگذار باشند. همچنین Safe Blues از پتانسیل لازم برخوردار است تا در نقش مکملی برای اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط دیگر سیستم‌های ردیابی ویروس ظاهر شود. 

پژوهش جدید اعضای دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه ملبورن و مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست در حالی انجام می‌شود که دولت استرالیا مدتی پیش اعلام کرده بود بیش از ۱٫۱ میلیارد دلار استرالیا تا پایان سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری می‌کند تا نحوه‌ی پاسخ به ویروس کرونا در سطح کشور بهبود یابد. 

استرالیا همچنین اقداماتی دیگری انجام داده است. مثلا هواپیماییِ کانتاس می‌خواهد از اپلیکیشن CommonPass در پرواز بین‌المللی رفت و برگشتی از داروین استرالیا به فرانکفورت آلمان استفاده کند. اپلیکیشن یادشده به مسافران امکان می‌دهد پیش از اقدام به حضور در هواپیما، نتایج آزمایشگاهی خودشان را در این پلتفرم آپلود و ثابت کنند که نتیجه‌ی آزمایش کرونای آن‌ها منفی شده است. 

نتیجه‌ی کار پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه ملبورن و مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست در مجله‌ی Patterns منتشر شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات