مدیر سابق CDC: ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان منشأ گرفته است

شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رابرت ردفیلد، مدیر سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، معتقد است که ویروس کرونای عامل بیماری کووید ۱۹ منشأ آزمایشگاهی دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش‌های خبری، دکتر رابرت ردفیلد، مدیر سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، باور دارد که ویروس کرونای جدید از آزمایشگاهی در ووهان نشت کرده است. البته بسیاری از متخصصان با رد این تئوری، احتمال آن را بسیار بعید دانسته‌اند.

ردفیلد در گفت‌وگو با دکتر سانجی گوپتا از سی‌ان‌ان که روز جمعه منتشر شد، تأکید کرد که اظهارنظر تازه‌اش درباره‌ی منشأ ویروس کرونا صرفا نظر او محسوب می‌شود و هیچ مدرکی برای اثبات این تئوری در دست ندارد. او گفت: «من اکنون اجازه دارم نظریاتی داشته باشم.» مدیر سابق CDC به سی‌ان‌ان گفت همچنان فکر می‌کند محتمل‌ترین علت ظهور ویروس کرونای دنیاگیر در ووهان، نشت آن از آزمایشگاه است. «سایر افراد این موضوع را قبول ندارند. اشکالی ندارد. علم در نهایت به آن پی خواهد برد.»

منشأ  SARS-CoV2 (ویروس عامل کووید ۱۹) از مدت‌ها پیش موضوعی به‌شدت بحث‌برانگیز بوده است. برخی متخصصان می‌گویند احتمالا هرگز به‌طور دقیق به منشأ ظهور این عامل بیماری‌زا پی نخواهیم برد. ایده‌ی ظهور ویروس از آزمایشگاه، به ابتدای دنیاگیری بازمی‌گردد؛ وقتی مردم مطلع شدند یک آزمایشگاه فوق امنیتی در چین به‌ نام «مؤسسه‌ی ویروس‌شناسی ووهان» در حال مطالعه‌ی ویروس‌های کرونا بوده است.

شماری از دانشمندان می‌گویند محتمل‌ترین توجیه این است که ویروس با انتقال از خفاش‌ها به حیوانی دیگر و سپس به انسان، به‌طور طبیعی پدید آمده است. تیمی از سازمان بهداشت جهانی که منشأ ویروس کرونای جدید را بررسی می‌کند، با منشأ طبیعی ویروس موافق است. به‌ گفته‌ی مقام‌های این سازمان، ویروس احتمالا در مزارع حیات ‌وحش چین از خفاش‌ها به حیوانی واسط و سپس به انسان منتقل شده است.

ردفیلد می‌گوید نظریه‌ی خفاش را قبول ندارد. «به‌طور طبیعی، وقتی عاملی بیماری‌زا از حیوان به انسان منتقل می‌شود، مدتی طول می‌کشد تا بفهمد چگونه در انتقال از انسان به انسان بیش‌ازپیش کارآمد شود.» او به سی‌ان‌ان گفت صرفا فکر نمی‌کند این مسئله از نظر زیستی منطقی باشد.

مدیر سابق CDC در گفت‌وگوی خود اشاره نکرد که کرونای جدید، ویروسی مهندسی‌شده است. اینکه ویروس در آزمایشگاه به‌ دست زیست‌شناسان طراحی شده است، نظریه‌ای دیگر محسوب می‌شود که هنوز هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد. ردفیلد در پاسخ به این سؤال که «تصور می‌کند فرایند کارآمدتر شدن در انتقال از انسان به انسان در آزمایشگاه در حال وقوع بوده است.» ردفیلد می‌گوید:

بله. بیاید تصور کنید ویروس کرونایی دارم که در حال کار روی آن هستم. اغلب ما در آزمایشگاه تلاش می‌کنیم تا ویروس را رشد بدهیم. در تلاش برای رشد بهتر و بهتر آن هستیم. در نتیجه می‌توانیم آزمایش‌هایی انجام بدهیم.

اما برخی متخصصان اشاره کرده‌اند که ژنوم ویروس کرونای جدید با دیگر ویروس‌های کرونایی که در آزمایشگاه ووهان تحت مطالعه بوده‌اند، از جهات مهم متفاوت است. دکتر آدام لورینگ، دانشیار میکروبیولوژی، ایمنی‌شناسی و بیماری‌های عفونی در دانشکده‌ی پزشکی میشیگان، در آوریل ۲۰۲۰ به خبرگزاری لایوساینس گفت:

ویروس کرونای جدید در مقایسه با دیگر ویروس‌های کرونایی که پیش‌تر شناسایی شده‌اند و آزمایشگاه‌ها با آن‌ها سروکار دارند، تفاوت‌هایی اساسی در ژن‌های خاص دارد. با در نظر داشتن این تغییرات، بسیار بعید است که ویروس نتیجه‌ی نشت آزمایشگاهی باشد.

دکتر آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، در پاسخ به اظهارات ردفیلد به سی‌ان‌ان گفت: «به‌وضوح شماری از نظریات وجود دارد. دکتر ردفیلد در مورد یک احتمال نظر می‌دهد؛ اما احتمالات دیگری وجود دارد که اغلب افراد با آن‌ها موافق هستند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات