توکن‌های معاوضه‌نشدنی (NFT) در ۲۰۲۱ رشدی انفجاری خواهند کرد

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
توکن‌های معاوضه‌نشدنی (NFT) به‌شدت در ‌حال رشد هستند. طبق گزارشی جدید، فروش NFTها تنها در ۲۴ ساعت گذشته به‌اندازه‌ی کل سال ۲۰۲۰ بوده است.
تبلیغات

توکن‌های معاوضه‌نشدنی (NFT) گونه‌ای خاص از توکن‌های تصویری رمزنگاری‌شده (Cryptographic Token) هستند که تصویری منحصربه‌فرد را به‌نمایش می‌گذارند. این توکن‌ها به‌دلیل یکتا‌بودن به‌صورت پایاپای مبادله‌کردنی نیستند؛ مانند تصویر مونالیزا که منحصربه‌فرد است. این مفهوم در تضاد با بیت کوین و سایر شبکه‌ها و توکن‌های معاوضه‌شدنی است. به‌زودی در زومیت بیشتر با توکن‌های معاوضه‌نشدنی آشنا خواهید شد.

شرکت تحلیلی کانادایی NonFungible در گزارشی پیش‌بینی کرده ‌است که ۲۰۲۱ سالی گاوی (بولیش) در صنعت NFTها خواهد بود. اگرچه NFT‌ها از زمان اختراع پروتکل ERC-721 در ژانویه‌ی ۲۰۱۸ وجود داشتند، تا پایان سال ۲۰۲۰ بیرون از دایره‌ی حرفه‌ای‌های رمزارز در گم‌نامی به‌سر می‌بردند. نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰، فروش NFTها با ۲۰۰ درصد افزایش، معادل بیش از ۹ میلیون دلار بود. بااین‌حال، توکن‌های معاوضه‌نشدنی با رشدی چشمگیر در ۲۴ ساعت گذشته، به ارزش ۶۰ میلیون دلار فروخته شدند. 

ارزش NFTهای پرطرفدار سر‌به‌فلک می‌کشد. از فوریه تاکنون، قیمت بعضی از توکن‌های معاوضه‌نشدنی بیش از یک‌میلیون دلار بوده است. دیروز، چهارم اسفند، قیمت یکی از توکن‌های مجموعه‌ی کریپتو‌پانک‌ (Cryptopunk) هنگام فروش ۵۵۰ اتر، یعنی بیش از یک‌میلیون دلار بوده است.

گران‌ترین توکن غیرمثلی nft

توکن معاوضه‌نشدنی موجود در شکل، به قیمت بیش از یک‌میلیون دلار فروخته شده است.

سه روز قبل، توکن کریپتوپانک دیگری به قیمت ۸۰۰ اتر معادل ۱٫۵۵ میلیون دلار و چهار روز قبل، توکنی به قیمت ۶۵۰ اتر فروش رفته بود. طبق این گزارش، مجموع ارزش بازار پروژه‌ی مبتنی‌بر توکن‌های معاوضه‌نشدنی در پایان سال ۲۰۲۰ برابر ۳۳۸ میلیون دلار بود. میسون نیستروم، محقق شرکت Messari، معتقد است این رقم در سال ۲۰۲۱ ممکن است به ۱٫۳ میلیون دلار برسد. به‌گفته‌ی نیستروم، صنعت هنر NFTها را پذیرفته است و از زمانی‌که ایده‌ بود تا دسامبر ۲۰۲۰، برابر ۱۲۰ میلیون دلار فروش کرده است. او همچنین به قابلیت درخورتوجه در گیمینگ و جمع‌آوری کلکسیون اشاره و بر ایجاد زیرساخت‌های حیاتی برای این کار در ۲۰۲۱ تأکید کرد.

پروژه‌ی توکن معاوضه‌نشدنی اتریوم به نام Ether.Cards کارت‌های NFT تصادفی تولید می‌‌‌کنند که ویژگی خاص مانند کارمزد پلتفرم کاهش‌یافته و کاهش نرخ‌های آتی و مزایای تقسیم‌شده از درآمدهای جاری پلتفرم دارد. پلتفرم به هنرمندان امکان ایجاد بازی‌های لاتاری، بینگو، دسمچ (Deathmatch) و‌... را با NFT‌ها می‌دهد. NBA بزرگ‌ترین شرکتی است که توکن‌های معاوضه‌نشدنی را به‌کار گرفته است و در شراکت با سازنده‌ی بازی CryptoKitties، یعنی Dapper Labs، توکن‌های معاوضه‌نشدنی «لحظات برتر NBA» سال قبل را منتشر کرده است.

در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۳۴ هزار نفر تم کارت‌های بسکتبال را در بازار ثانویه‌ی Top Shot معامله کرده و بیش از ۴۶٫۷ میلیون دلار درآمد به‌دست آورده‌اند. اوایل امروز یکی از کارت‌ها که منقش به تصویر لبران جیمز بود، با قیمت ۲۰۸ هزار دلار فروخته شد. بعضی از سلبریتی‌ها نیز به عرصه‌ی NFT‌ها قدم گذاشته‌اند. برای مثال، لیندسی لوهان یکی از NFT‌های دفت‌پانک را به قیمت ۱۵ هزار دلار فروخته است. هنرمندی روسی نیز اوایل امروز از NFTها سود کسب کرد. NFT ساخت او ویدئویی از خودش در حال خوردن خفاش جلو پارلمان اروپا بود.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات