مدیر عامل AMD جایزه رابرت نویس را دریافت کرد

یک‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لیزا سو، مدیرعامل AMD، با عملکرد شگفت‌انگیز در صنعت پردازنده‌، به جایگاه موفق‌ترین و اثربخش‌ترین رهبر صنعت نیمه‌رسانا دست ‌یافته است.
تبلیغات

مدیر ارشد اجرایی AMD، دکتر لیزا سو (Lisa Su) موفق شد در هفته جاری به پاس دستاوردهایش در صنعت نیمه‌رسانا، جایزه رابرت نویس سال ۲۰۲۰ را از آن خود کند. این جایزه به‌عنوان یکی از معتبرترین جوایز در دنیای نیمه‌رسانا شناخته می‌شود.

جایزه رابرت نویس در سال ۱۹۹۰ به‌وسیله هیئت مدیره انجمن صنایع نیمه‌رسانا (SIA) برای بزرگ‌داشت رابرت نویس (که در همان سال درگذشته بود) ایجاد شد; شخصی که صنایع نیمه‌رسانای فیرچایلد را در سال ۱۹۵۷، شرکت اینتل را در سال ۱۹۶۸ و انجمن صنایع نیمه‌رسانا را در سال ۱۹۷۷ بنیان‌گذاری کرد.

دکتر لیزا سو، سی‌امین مدیر اجرایی صنعت نیمه‌رسانا است که جایزه رابرت نویس را دریافت کرده؛ همچنین او دومین مدیرعامل شرکت AMD است که پس از جری ساندرز توانسته این جایزه را از آن خود کند.

در طول سالیان گذشته، چهار مدیر از شرکت اینتل، سه مدیر از شرکت IBM، سه مدیر از تگزاس اینسترومنتز، دو مدیر از اپلاید متریالز و همچنین دو مدیر از شرکت مایکرون جایزه مذکور را دریافت کرده‌اند. مقامات سایر شرکت‌ها، جایزه رابرت نویس را تنها یک ‌بار دریافت کرده‌اند.‌

دکتر لیزا سو در سال ۲۰۱۲ به شرکت AMD ملحق شد و از اکتبر سال ۲۰۱۴ به‌عنوان رئیس و مدیرعامل این شرکت فعالیت کرده است. در دوران تصدی او به‌عنوان رهبر AMD، لیزا سو موفق شده است به‌صورت مؤثری مسیر شرکت در ارائه تعدادی از خانواده‌های پردازنده و ریزمعماری‌های جدید را به‌گونه‌ای تغییر دهد که AMD را از یک طراح پیرو در صنعت پردازنده به یک شرکت با نرخ رشد سریع تبدیل کند. جدیدترین دستاورد دکتر لیزا سو مربوط به توافق اخیر AMD جهت دراختیار گرفتن شرکت زایلینکس (Xilinx) می‌شود.

لیزا سو مدیر عامل AMD به همراه جمله او در زمان برنده شدن جایزه رابرت نویس 2020

 توافقی که بر اساس آن، شرکت AMD به غول صنعت نیمه‌رسانا با مجموعه‌ای از محصولات پردازنده، کارت گرافیک و FPGA در سبد محصولاتش تبدیل خواهد شد. پیش از AMD، دکتر سو در در شرکت‌های فری‌اسکیل سمیکانداکتر، IBM و همچنین تگزاس اینسترومنت در سمت‌های مدیریتی فعالیت کرده است.

دکتر سو پس از دریافت این جایزه اشاره کرد: «دریافت جایزه نویس و پیوستن به لیست برجسته‌ی دریافت‌کنندگان قبلی این جایزه، افتخار فوق‌العاده‌ای است، افرادی که بسیاری از آن‌ها را با افتخار، مربی، الگو، همکار و دوست خود می‌دانم. تلاش خواهم کرد با ادامه روند کنار زدن محدودیت‌ها، هر آنچه می‌توانیم در صنعت نیمه‌رسانا به انجام برسانیم; صنعتی که برای تمام جنبه‌های زندگی هر یک از ما بسیار مفید واقع شده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات