IBM و AMD در حوزه رایانش محرمانه ابری همکاری می‌کنند

پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
AMD و IBM در بیانیه‌ای مشترک از همکاری در حوزه‌ی رایانش محرمانه خبر دادند. این دو شرکت در تلاش هستند امنیت سرورهای ابری ترکیبی را افزایش دهند.
تبلیغات

اوایل سال جاری میلادی بود که در گزارشی اعلام شد AMD و گوگل قصد دارند در حوزه‌ی رایانش محرمانه (Confidential Computing) با یکدیگر همکاری کنند و ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) محرمانه را ازطریق قابلیت‌های ارائه‌شده توسط نسل دوم پردازنده‌های سرور سری AMD اپیک (AMD EPYC) به پردازش‌های حوزه‌ی ابری بیاورند.

در آن زمان AMD و گوگل مدعی شدند ماشین‌های موردبحث نخستین ماشین‌های مجازی محرمانه‌ی ابری دنیا که به‌صورت تجاری دردسترس هستند،‌ محسوب می‌شوند. ماشین‌های مجازی یادشده از سیستم Secure Encryption Virtualization AMD قدرت می‌گیرند؛ بااین‌حال ظاهرا ماشین مجازی AMD و گوگل نخستین ماشین مجازی محرمانه‌ی ابری تجاری دنیا نبوده است.

نویسنده‌ی رسانه‌ی AnandTech می‌گوید ایمیلی از آی بی ام (IBM) دریافت کرده که به ماشین‌های مجازی محرمانه ربط داشته است. آی بی ام در ایمیل موردبحث ادعا کرد به‌مدت تقریبا دو سال است که ماشین‌های مجازی محرمانه را به مشتریانش ارائه می‌دهد. تفاوتی که وجود دارد این است که ماشین مجازی گوگل و AMD به‌صورت عمومی‌تر نسبت‌به ماشین مجازی IBM دردسترس مشتریان قرار گرفته‌اند؛ این درحالی است که راهکار IBM ازطریق توافق‌نامه‌ی B2B ارائه می‌شود. 

در همین راستا روز گذشته AMD و آی بی ام بیانیه‌ی مشترکی منتشر کردند و از آغاز همکاری روی رایانش محرمانه خبر دادند. این دو شرکت اعلام کرده‌اند که به‌موجب توافق‌نامه‌ی جدیدشان قصد دارند به‌مدت چند سال با یکدیگر برای پیشرفته‌تر کردن رایانش محرمانه در فضای ابری، تلاش کنند.

AMD و IBM می‌گویند با تلاش‌هایشان در پی تسریع کردن روند توسعه‌ی هوش مصنوعی نیز هستند. این دو شرکت در بیانیه‌ی مشترک خود گفتند نگاهی عمده به نرم‌افزار متن باز (Open Source) و استانداردهای باز و معماری‌های باز سیستم دارند تا بتوانند شتاب بیشتری به توسعه‌ی رایانش محرمانه در گستره‌ی وسیعی از بازارها شامل رایانش با قدرت بالا (HPC) و محیط‌های حیاتی سازمانی ببخشند. AMD و IBM می‌گویند برای دستیابی به این هدف تمرکز خاصی روی مجازی‌سازی (Virtualization) و رمزنگاری (Encryption) خواهند داشت. 

هدف اصلی پروژه‌ی جدید AMD و IBM حفاظت از داده‌های حساس به‌خصوص مجموعه‌داده‌های مورداستفاده برای تعلیم دادن هوش مصنوعی و همچنین داده‌های دیگر است. هر دو شرکت پیش‌تر مدل‌های رایانش ابری متفاوتی را طراحی کرده‌اند که از بین آن‌ها می‌توانیم به سرورهای ابری خصوصی و سرورهای ابری عمومی و سرورهای ابری ترکیبی اشاره کنیم.

بر اساس تحقیقاتی که در IBM و AMD انجام شده، محافظت کردن از داده‌های حساس یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که سازمان‌های علاقه‌مند به راهکارهای مقیاس‌پذیر و ترکیبیِ ابری، با آن مواجه هستند. AMD و IBM در تلاش هستند لایه‌های امنیتی ارائه‌شده برای سرورهای ابری خصوصی را در سرورهای ابری ترکیبی نیز دردسترس قرار دهند. به‌علاوه دو شرکت موردبحث قصد دارند سرورهای ابری ترکیبی را به سازمان‌های بیشتری ارائه دهند. 

بیانیه‌ی مشترک AMD و IBM اعلام می‌کند تعاملات بین این دو شرکت در حوزه‌ی رایانش محرمانه‌ی ابری از مدتی پیش آغاز شده است. هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم که پروژه‌ی مشترک چند ساله‌ی AMD و IBM قرار است تا چه مدت ادامه داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات