واکنش دنیای فناوری به انتخاب احتمالی جو بایدن به‌ عنوان رئیس جمهور آمریکا

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
ساعاتی پس از اعلام احتمال برنده شدن جو بایدن به‌عنوان رئیس ‌جمهور منتخب مردم آمریکا، جف بزوس و بیل گیتس و دیگر فعالان صنعت فناوری بیانیه‌هایی جداگانه منتشر کردند.
تبلیغات

پس از چند روز انتظار، سرانجام شب گذشته رسانه‌های معتبر آمریکایی نظیر آسوشیتد پرس و CNN و فاکس نیوز به‌صورت رسمی اعلام کردند جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، به احتمال زیاد موفق شده است دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه را در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایالات متحده شکست دهد. در واکنش به این اتفاق، ساکنان سیلیکون‌ولی به جو بایدن تبریک گفتند و اعلام کردند صرف‌ نظر از ادعاهایی که ترامپ درباره‌ی انتخابات مطرح می‌کند، آن‌ها جو بایدن را به ‌عنوان رئیس ‌جمهور جدید پذیرفته‌اند.

سرشناس‌ترین چهره‌های حوزه‌ی فناوری و ثروتمندترین افراد دنیا ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات توسط آسوشیتد پرس و دیگر رسانه‌های بزرگ آمریکایی، رسما دیدگاه خود در مورد انتخاب بایدن به‌ عنوان رئیس ‌جمهور آمریکا را بیان کردند. حال رابطه‌ی بایدن با صنعت فناوری به‌ دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امروزه شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری که با نام Big Tech شناخته می‌شوند، تحت نظارت شدید دولت آمریکا هستند و قطعا درصورتی‌که دادگستری ایالات متحده در دوران ریاست‌ جمهوری بایدن شرکت‌های فناوری را به سوء رفتار متهم کند، تنش‌های زیادی بین بایدن و این شرکت‌ها ایجاد خواهد شد؛ اما درحال‌حاضر آنچه می‌بینیم، خوشحالی و لبخند است.

جف بزوس: آمریکایی‌ها باری دیگر ثابت کردند که دموکراسی ما، قوی است

در بسیاری از پیام‌هایی که در واکنش به پایان انتخابات ارسال شد، به‌صورت ضمنی یا صریح گفته شد فعالان صنعت فناوری بایدن را به ‌عنوان رئیس ‌جمهور می‌شناسند و از نظر آن‌ها انتخابات به پایان رسیده است. دونالد ترامپ در واکنش به برنده شدن بایدن گفت خودش با اختلاف زیاد برنده شده و در انتخابات آمریکا تقلب رخ داده و برخی بی‌نظمی‌های دیگر ایجاد شده است.

نخستین بیانیه‌ی مطبوعاتی ترامپ پس از اعلام نتایج به‌وضوح نشان داد که او نمی‌خواهد نتایج را قبول کند و قصد دارد اقداماتی در این زمینه انجام دهد. برخی گزارش‌های جدید می‌گویند رهبران حوزه‌ی کسب‌و‌کار با یکدیگر مشغول گفت‌و‌گو بوده‌اند تا بیانیه‌ای جمعی با محوریت عدم قبول ادعاهای ترامپ توسط صنعت فناوری، منتشر کنند. 

جف بزوس، مدیرعامل آمازون  که امروزه به‌عنوان ثروتمندترین فرد دنیا شناخته می‌شود، رابطه‌ی خوبی با دونالد ترامپ ندارد و محوریت اصلی جدال او با ترامپ به این حقیقت مربوط می‌شود که بزوس مالک خبرگزاری واشینگتن پست است. روز گذشته بزوس که تاکنون هیچ ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ را تأیید نکرده است، گفت او به انتخاب شدن بایدن به‌عنوان نشانه‌ای برای این حقیقت نگاه می‌کند که «وحدت، هم‌دلی و شایستگی، مشخصه‌های عصرهای کهن نیستند [و هنوز هم وجود دارند.]» جف بزوس در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «آمریکایی‌ها با رکوردشکنی در تعداد رأی باری دیگر ثابت کردند که دموکراسی ما،‌ قوی است.» 

دومین فرد ثروتمند دنیا و هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت یعنی بیل گیتس هم توییت‌هایی منتشر کرد. از توییت‌های بیل گیتس می‌توان این‌گونه برداشت کرد که از نظر او انتخابات به پایان رسیده است. گیتس به‌ خاطر وارد نشدن به مسائل سیاسی و حزبی آمریکا به‌‌ خود افتخار می‌کند. ناگفته نماند که بیل گیتس طی ماه‌های اخیر بارها به سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ویروس کرونا اعتراض کرده بود.

مایکروسافت ضمن تبریک به بایدن و هریس، خواستار وحدت ملی در آمریکا شد

بیل گیتس ضمن تبریک ‌گفتن به رئیس ‌جمهور منتخب مردم آمریکا، جو بایدن و معاون اول او، کاملا هریس و تشکر از مقامات رسمی برگزارکننده‌ی انتخابات و تمامی افرادی که برای برگزاری انتخابات تلاش کردند، نوشت مشتاق است با دولت جدید و رهبرانی که به هر دو حزب کنگره‌ی آمریکا تعلق دارند همکاری کند تا شیوع ویروس کرونا تحت کنترل دربیاید.

بیل گیتس همچنین از تمایل خود به همکاری با مقامات دیگر در سراسر دنیا با محوریت تغییرات آب‌و‌هوایی زمین و از بین ‌بردن مشکلاتی نظیر نابرابری خبر داد. مایکروسافت نیز به‌صورت مستقل بیانیه‌ای منتشر کرد و ریاست‌ جمهوری بایدن را تبریک گفت. برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، در این بیانیه ضمن تبریک به بایدن و هریس، خواستار ایجاد وحدت در سراسر ایالات متحده شد. 

شریل سندبرگ که پس از مارک زاکربرگ دومین فرد مهم در فیسبوک محسوب می‌شود و مدیر ارشد عملیاتی این شرکت است، طی سال‌های اخیر برای اکثر زنان شاغل به نمادی مهم تبدیل شده. شریل سندبرگ که سال‌ها است ارتباط نزدیک شخصی با کاملا هریس دارد، با اطمینان گفت انتخابات ریاست‌ جمهوری به پایان رسیده است و «رأی‌ها شمرده شده‌اند.»

سندبرگ در پستی که در اینستاگرام منتشر کرد نوشت: «برای نخستین بار در ۲۳۱ سال اخیر، معاون اول بعدی ما قرار است یک زن سیاه‌پوست آسیایی‌-آمریکایی باشد؛ زنی که دختر مهاجران است.» سندبرگ در ادامه نوشت بارها پیش آمده است که آمریکا قدم بلند روبه‌جلویی برداشته برای ساخت دولتی که نشان‌دهنده‌ی تنوع نژادهای حاضر در آمریکا است. او می‌گوید امروزه با خشنودی به افراد جوانی که در سراسر کشور حضور دارند و با خود می‌گویند «شاید من هم روزی بتوانم این ملت را رهبری کنم» فکر می‌کند. 

واکنش مارک زاکربرگ به نتیجه‌ی انتخابات ایالات متحده حائز اهمیت خواهد بود

در حال‌ حاضر مارک زاکربرگ، رئیس شریل سندبرگ و مدیرعامل فیسبوک، هیچ نظری درباره‌ی انتخابات آمریکا نداده است؛ البته همسر او به بایدن تبریک گفت. دیدگاه زاکربرگ در مورد انتخابات آمریکا از اهمیت زیادی برخودار خواهد بود؛ زیرا زاکربرگ تاکنون بارها به جهت‌گیری‌ سیاسی متهم شده. مدیرعامل فیسبوک به‌احتمال زیاد رویکرد متفاوتی در دوران ریاست‌ جمهوری جو بایدن در پیش خواهد گرفت. 

لورن پاول جابز، تاجر آمریکایی، مؤسس Emerson Collective و همسر پیشین و وارث استیو جابز (مدیرعامل فقید اپل)، در توییتی به بایدن و هریس برای موفقیت در انتخابات آمریکا تبریک گفت. لورن پاول گفت انتخاب شدن هریس به‌ عنوان معاون اول رئیس ‌جمهور آمریکا نمایانگر «سقفی شیشه‌ای است که یک بار برای همیشه خرد شد.» چانک رابینز، مدیرعامل سیسکو، نوشت شرکت تحت مدیریت او با دیدگاه بایدن و هریس برای ساخت آینده‌ای درخشان‌تر برای همه، موافق است.

آرون لوی، مدیرعامل باکس (Box)، در چند توییت به بایدن و هریس تبریک گفت. لوی در بخشی از توییت‌های خود گفت برنده شدن بایدن به ‌عنوان رئیس ‌جمهور، اتفاقی عالی برای «رقابت‌پذیری آمریکایی» است. او ادامه داد: «هیچ کار جادویی وجود ندارد که بایدن بتواند انجام دهد و نکته‌ی اصلی همین است. کسب‌و‌کارها به ثبات در بازار، روابط تجاری جهانی که در زمانی سریع تغییر نکند، استعداد بقیه و برنامه‌ریزی بلندمدت نیازمند هستند.» استیو کیس، مدیرعامل روولوشن (Revolution) و هم‌بنیان‌گذار AOL، گفت از انتخاب بایدن به ‌عنوان رئیس ‌جمهور آمریکا خوشحال است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات