هر آن‌چه از مراسم One More Thing اپل انتظار داریم

سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
مطالعه 8 دقیقه
تنها سه روز تا سومین رویداد بزرگ اپل در تاریخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) زمان باقی مانده ‌است؛ سؤال اصلی این است که در رویداد جدید اپل، باید منتظر چه قابلیت‌ها و چه محصولاتی باشیم؟
تبلیغات

دوشنبه‌ی گذشته، اپل تاریخ برگزاری رویداد ویژه‌ی خود با شعار One More Thing را ساعت ۲۱:۳۰ روز دهم نوامبر (بیستم آبان) اعلام کرد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و مانند دو رویداد گذشته، به‌صورت یک فیلم از پیش ضبط‌شده در اپل پارک و با حضور تیم کوک و تعداد انگشت‌شماری از دیگر مدیران اپل برگزار می‌شود. احتمال می‌رود این رویداد به رونمایی مدل‌های جدید مک مبتنی ‌بر آرم اختصاص داشته باشد؛ اما با توجه ‌به اینکه تنها سه روز تا معرفی محصولات جدید اپل باقی‌ مانده، بحث درباره‌ی نسل بعدی رایانه‌های مک‌ اپل بیش از هر زمان دیگری داغ شده است. در ادامه نگاهی داریم به محصولات و خدماتی که احتمالاً در رویداد One More Thing معرفی خواهند شد.

تماشا در یوتیوب | تماشا در اینستاگرام

اپل سیلیکون (Apple silicon)

مشخصات فنی تراشه ای 14 بایونیک / A14 Bionic اپل

در رویداد توسعه‌دهندگان موسوم به WWDC امسال، اپل مهاجرت از پردازنده‌های اینتل x86 به پردازنده‌های مبتنی ‌بر آرم را علنی کرد. حال پیش‌بینی می‌شود در رویداد One More Thing اپل از اولین رایانه‌های مک‌ مجهز به اپل سیلیکون رونمایی شود.

در حال ‌حاضر اپل از پردازنده‌ی اینتل در رایانه‌های مک استفاده می‌کند؛ اما این اولین ‌باری نیست که اپل مک‌ را به معماری پردازنده جدید منتقل می‌کند. در حقیقت،پردازنده‌های کنونی اینتل در مراسم توسعه‌دهندگان ۲۰۰۵ جایگزین پردازنده‌های PowerPC شدند؛ پردازنده‌هایی که غول تکنولوژی آن زمان، IBM برای محصولات اپل طراحی می‌کرد که آن نیز در سال ۱۹۹۴ جایگزین میکرو پردازنده‌های موتورولا ۶۸۰۰۰ شده بود.

حال با سومین تغییر معماری ساخت پردازنده‌های مک، اپل می‌تواند با استفاده از پردازنده‌های اختصاصی خود کنترل بیشتری بر جدول زمانی و تولید پردازنده‌های استفاده شده در مک داشته باشد؛ به‌صورت واضح مشخص است که روابط اپل و اینتل طی چند سال گذشته به دلیل تأخیرهای متعدد در تولید تراشه، به هم ریخته است؛ اپل می‌تواند با این کار تمام مشکلات پیش‌آمده را حل و محصولاتش را در بازده‌ی زمانی منظم‌تری رونمایی کند؛ این مهاجرت حتی در سیستم‌عامل مک نیز بسیار تأثیرگذار است.

اپل در طول سال‌ها تولید آیفون و آیپد، مهارت خود را در ایجاد پردازنده‌های مبتنی ‌بر آرم نشان داده است و اکنون، همان پردازنده‌ها را به مک می‌آورد.

اعتقاد بر این است که اولین مک‌های مبتنی ‌بر آرم براساس همان معماری A14 استفاده‌شده در آیپد ایر و آیفون ۱۲ تولید خواهد شد؛ بااین‌حال پردازنده‌های مورد بحث در مک‌ از توان حرارتی بیشتر و هسته‌های بیشتر متناسب با مشخصات کلاس لپ‌تاپ بهره خواهند برد و قدرت بیشتری ارائه خواهند داد؛ در واقع به گزارش بلومبرگ در فروردین‌ماه، اولین پردازنده‌ی استفاده‌شده در مک دارای ۱۲ هسته‌ی پردازشی است که می‌تواند قدرت بسیار خوبی به ارمغان آورد. طبق شایعات جدیدتر از زنجیره‌ی تأمین محصولات اپل، کوپرتینویی‌ها از A14X به‌عنوان قلب تپنده‌ی اولین مک‌های مبتنی ‌بر آرم استفاده خواهند کرد؛ این تراشه با آخرین فرایند ساخت شرکت TSMC برای استفاده در آیپد پرو و مک‌های مبتنی ‌بر آرم ساخته شده است.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ

MacBook Pro

طبق افشاگری‌های اخیر و به گزارش بلومبرگ، یکی از اولین رایانه‌های مک‌ مبتنی ‌بر اپل سیلیکون، نسخه جدیدی از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی خواهد بود. پیش‌تر این موضوع را اکانت توییتری L0vetodream نیز گزارش داده بود و مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل آن را تأیید کرده است.

انتظار می‌رود مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی جدید مبتنی بر اپل سیلیکون تا حدود زیادی شبیه به مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی فعلی باشد؛ با این ‌اوصاف با به‌روزرسانی مک‌بوک پرو امسال نباید انتظار هرگونه بازطراحی چشمگیری را داشته باشیم. گزارش‌های جدید حاکی از آن است که کوپتینویی‌ها در سال ۲۰۲۱ از مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی جدید و بازطراحی‌شده رونمایی خواهند کرد و بازطراحی مک‌ را به سال آینده موکول کرده‌اند.

در حال‌ حاضر جزئیات بیشتری در مورد مک‌بوک پروی جدید دردسترس نیست؛ اما تا سه روز آینده همه‌چیز مشخص خواهد شد.

مک‌بوک ایر

مک بوک ایر / Macbook Air

به گزارش مینگ-چی کو، بلومبرگ و اکانت توییتری L0vetodream، دومین محصول مبتنی ‌بر اپل سیلیکون، مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی جدید خواهد بود که مانند مک‌بوک پرو، از لحاظ ظاهری تفاوب خاصی با نسل گذشته خود نخواهد داشت و فقط از یک پردازنده‌ی اختصاصی اپل سیلیکون استفاده خواهد کرد که می‌تواند در محصول باریکی مثل مک‌بوک ایر بسیار مؤثر باشد و باعث بهبود عمر باتری، عملکرد پردازشی و کاهش حرارت دستگاه شود.

سایر اطلاعات منتشرشده

به غیر از این دو محصول گفته‌شده، اپل در حال ساخت مک‌بوک پروی ۱۶ اینچی جدید است. بااین‌حال مشخص نیست آیا این دستگاه در جریان رویداد سه‌شنبه معرفی خواهد شد یا خیر؛ در عوض ممکن است اپل آن را به اوایل سال ۲۰۲۱ موکول کرده باشد؛ زیرا قدرت بیشتری دارد و شامل یک پردازنده گرافیکی اختصاصی است که طبق شایعات اپل آن را برای سال آینده درنظر گرفته.

گزارشی دیگر حاکی از آن است که اپل می‌تواند مک‌بوک ۱۲ اینچی جدید را بعد از نزدیک به چهار سال احیا و در مراسم پیش رو معرفی کند. گفته می‌شود تراشه‌های اپل سیلیکون با بهره‌وری بیشتر، می‌توانند ۱۵ تا ۲۰ ساعت باتری‌دهی برای دستگاه‌هایی مانند مک‌بوک و مک‌بوک ایر فراهم کند.

اپل همچنین در حال توسعه آی‌مک، مک پرو و مک مینی جدید است؛ اما به ‌نظر نمی‌رسد در رویداد پیش ‌روی کوپتینویی‌ها هیچ یک از آن‌ها را معرفی کنند. طبق گفته‌ی اپل، روند مهاجرت کامل به پردازنده‌های اپل سیلیکون دوسال طول خواهد کشید؛ پس نباید انتظار داشت اپل تمام رایانه‌های مک‌ را به‌روز کند.

مک‌اواس بیگ سر (macOS Big Sur)

Mac OS Big Sur

اپل در مراسم توسعه‌دهندگان امسال از macOS جدید موسوم به Big Sur رو نمایی کرد، سیستم‌عامل جدید کوپرتینویی‌ها تغیرات بنیادی زیادی به خود دیده و خود را از سیستم‌عامل خاطره‌انگیز MacOS X جدا کرده است و ورژن کاملاً جدید ۱۱ یا همان بیگ سر را ارائه می‌دهد.

در جریان رویداد روز سه‌شنبه، به احتمال زیاد اپل تاریخ انتشار مک‌اواس بیگ سر (macOS 11 Big Sur) را اعلام خواهد کرد. اپل اولین ‌بار آن را در جریان مراسم WWDC امسال معرفی کرد ؛ اما از آن موقع هنوز برای عموم به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر نشده است.

macOS جدید یک به‌روزرسانی گسترده برای رایانه‌های مک به حساب می‌آید و شامل طراحی کاملاً جدید آیکون ‌ها، برنامه‌ی مسیج (Messages)، مرکز کنترل جدید و مرکز اطلاع‌رسانی جدید و... است؛ macOS جدید همچنین توانایی اجرای برنامه‌های آیپد و آیفون را در مک‌های مبتنی‌ بر آرم ارائه می‌دهد و انتظار می‌رود اپل مدت‌زمان قابل توجهی صرف صحبت درباره‌ی این قابلت جدید در جریان رویداد سه‌شنبه‌شب کند.

احتمالات دیگر

خارج از مهاجرت بزرگ اپل به پردازنده‌های ساخت خود، انتظار می‌رود محصولات دیگری نیز در مراسم پیش رو معرفی کند.

Airpod Studio

مدتی است شایعاتی از خانواده‌ی جدید ایرپاد منتشر می‌شود؛ طبق این شایعات، اپل در حال توسعه‌ی هدفون دورگوشی تحت برند ایرپاد استودیو است که می‌تواند رقیبی جدی برای هدفون‌های بالارده‌ی بازار باشد و قابلیت‌هایی مانند تشخیص سر و گردن، تنظیمات اکولایزر سفارشی و موارد دیگر ارائه می‌دهد.

طبق اطلاعات افشاشده در کد منبع iOS 14، کوپرتینویی‌ها دو نوع ایرپاد استودیو برای عرضه در بازار در نظر گفته‌اند؛ یکی از آن با قیمت ۳۴۹ دلار و دیگری از جنس چرم و فولاد ضد زنگ با قیمت ۵۹۹ دلار دراختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

گزارش اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که به دلیل مشکلات در بخش طراحی، تولید ایرپاد استودیو به تأخیر افتاده است؛ بلومبرگ در ادامه اشاره می‌کند که تولید انبوه این هدفون‌ از چند هفته پیش شروع شده اما با تأخیر مواجه شده است که می‌تواند به این معنی باشد که ایرپاد استودیو تا سال ۲۰۲۱ دردسترس عموم قرار نخواهد گرفت.

ایرتگ اپل / apple airtag

بیش از یک‌ سال از اولین شایعات در مورد ردیاب ایرتگ می‌گذرد. اپل ایرتگ قرار است با ظاهری دایره‌ای شکل و سفیدرنگ طراحی و تولید شوند و کاربران می‌توانند با قرار دادن آن‌ در گجت‌های خود از موقعیت مکانی آن‌ها با خبر شوند؛ انتظار می‌رفت اپل ایرتگ را در مراسم معرفی آیفون‌ موسوم به Hi Speed معرفی کند؛ اما طبق گفته‌های جان پراسر، افشاگر نام‌آشنای محصولات اپل، ممکن است ایرتگ در نهایت در جریان رویداد ماه نوامبر همراه ‌با مک‌های جدید رونمایی شود.

اپل تی‌وی جدید

اپل تی وی ۲۰۲۰

گفته می‌شود اپل در حال کار روی اپل تی‌وی جدید است که از ریموت‌کنترل مبتنی بر سیری استفاده می‌کند. احتمال می‌رود دستگاه جدید پخش محتوای اپل از پردازنده‌ی بسیار قوی A12X یا A14X بهره ببرد تا بتواند محتوا و بازی‌های اپل ارکید (سرویس بازی اپل) را با قدرت بیشتری اجرا کند.

طبق اخبار منتشرشده از بلومبرگ، اپل تی‌وی با یک ریموت‌کنترل جدید با قابلیت پشتیبانی از برنامه Find My عرضه خواهد شد؛ با این اوصاف افراد می‌توانند در هنگام مفقود شدن ریموت‌کنترل، آن را به‌راحتی پیدا کنند. اینکه بهبودهای دیگری برای ریموت بحث‌برانگیز اپل تی‌وی در نظر گرفته شده است یا خیر، هنوز مشخص نیست و باید تا زمان مراسم منتظر ماند.

اپل در رویداد Time Files و Hi Speed محصولات جدیدی از جمله آیپد ایر و اپل واچ و آیفون‌ها را معرفی کرده بود و در رویدادی که ساعت ۲۱:۳۰ بیستم آبان برگزار خواهد شد و افزون ‌بر اپل سیلیکون، ممکن است از هدفون‌ ایرپاد استدیو و ردیاب‌ ایر تگ (AirTag) و اپل تی‌وی جدید رونمایی کند؛ البته هنوز مشخص نیست این محصولات در رویداد پیش رو عرضه می‌شوند یا به زمانی دیگر موکول خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات