هند طرح تولید ۱۴۳ میلیارد دلاری گوشی‌ های اپل و سامسونگ در این کشور را تأیید کرد

پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با تأیید طرح تشویقی دولت هند، ۱۶ تولیدکننده ازجمله سامسونگ و اپل تا ۵ سال آینده محصولاتشان را در خاک این کشور تولید می‌کنند.
تبلیغات

طرح تشویقی تولید گوشی‌های سامسونگ و سه شرکای بزرگ اپل در میان ۱۶ تولیدکننده‌ی دیگر در هند تأیید شد. دولت هند با اجرای این طرح با نام PLI Scheme قصد دارد تولید محلی گوشی‌های هوشمند را تا ۵ سال آینده ارتقا بخشد و به شرکت‌های تأییدشده مشوق‌های ۶/۶۵ میلیارد دلاری پرداخت کند. آگوست امسال، رسانه‌ها از ثبت‌نام ۲۲ تولیدکننده‌ی گوشی برای طرح تشویقی خبر دادند و اکنون با تأیید دولت هند، ۱۶ شرکت از میان آن‌ها می‌توانند خطوط تولیدی‌شان را به خاک این کشور منتقل کنند.

روز سه‌شنبه ۶ اکتبر (۱۶ مهر)، وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند (MeitY) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت‌ها تا ۵ سال آینده، گوشی‌های هوشمند و سایر قطعات الکترونیکی را با ارزش بیش از ۱۴۳ میلیارد دلار تولید خواهند کرد. درمقابل، دولت هند ۴ تا ۶ درصد از کل فروش محصولات در این بازه‌ی زمانی را به شرکت‌های تولیدی می‌پردازد.

هند با طرح اخیر قصد دارد قابلیت‌های تولید و صادرات این کشور را ارتقا بخشد و مشاغل بیشتری ایجاد کند. به‌گفته‌ی وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند، ۶۰ درصد از محصولات تولیدی صادر خواهند شد و در بازه‌ی زمانی یادشده، تولیدکنندگان بیش از ۲۰۰،۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۶۰۰،۰۰۰ فرصت اشتغال غیرمستقیم در این کشور ایجاد خواهند کرد.

طرح تشویقی مزایای دیگری نیز دارد. هند دومین بازار بزرگ در جهان محسوب می‌شود و تصمیم اخیر این دولت می‌تواند نقطه‌ی شروع تحولات گسترده‌ای بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در این کشور باشد. اسامی فاکسکان و ویسترون و پگاترون در فهرست این طرح نشان می‌دهد که اپل قصد دارد هرچه سریع‌تر تولید محلی محصولاتش را در خاک هند توسعه دهد. ماه گذشته، کوپرتینویی‌ها فروشگاه آنلاین اپل را در این کشور راه‌اندازی کردند. ویسترون از سه سال گذشته، تولید آیفون را در هند آغاز کرد. اواسط تابستان امسال نیز فاکسکان تولید آیفون ۱۱ در این کشور را شروع کرد؛ البته پگاترون هنوز تولیدش را در هند آغاز نکرده است.

به‌گفته‌ی وزارت یادشده، اپل و سامسونگ روی‌هم حدود ۶۰ درصد از درآمد جهانی حاصل از فروش گوشی‌های موبایلی را به‌خود اختصاص می‌دهند و با اجرای طرح جدید، انتظار می‌رود تولید محصولات آن‌ها در این کشور چند برابر شود. صنعت گوشی‌های هوشمند هند را به‌عنوان مقصد تولید کلاس جهانی در نظر گرفته و این با سخنان نخست‌وزیر این کشور با محوریت «هندوستان خودکفا» مطابقت دارد.

درکنار سامسونگ و اپل، شرکت‌های هندی Lava ،Bhagwati (Micromax) ،Padget Electronics ،UTL Neolyncs و Optiemus Electronics نیز تأییدیه‌ی طرح را دریافت کرده‌اند. ناگفته‌ نماند شرکت‌های چینی برای این طرح درخواست نداده بودند و نام شرکت‌های اوپو و ویوو و وان‌پلاس در اسامی تولیدکنندگان طرح دیده نمی‌شود.

درحال‌حاضر، فروشندگان گوشی‌های هوشمند چینی ۸۰ درصد از بازار هند را دردست دارند. اخیرا، ویوو و شیائومی به رقیبان سرسخت سامسونگ در این کشور تبدیل شده‌اند. جنگ تجاری و همه‌گیری ویروس کرونا، زنجیره‌های تأمین را تهدید می‌کند و به‌دنبال افزایش تنش‌ها بین دولت‌ چین و هند بر سر مرز هیمالایا در سال جاری، دهلی‌نو با ترغیب شرکت‌های دیگر قصد دارد پایگاه‌های تولیدی‌اش را مستقل از تولیدکنندگان چینی متنوع‌تر کند. کوپرتینویی‌ها نیز تلاش می‌کنند زنجیره‌ی تأمینشان را فراتر از چین گسترش دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات