فیسبوک استریم زنده مرگ خودخواسته یک بیمار فرانسوی را مسدود کرد

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
یک بیمار لاعلاج فرانسوی تصمیم به مرگ خودخواسته‌ی تدریجی و استریم کردن جریان آن در فیسبوک داشت که با مخالفت این شبکه‌ی اجتماعی روبه‌رو شد.
تبلیغات

فیسبوک استریم زنده‌ی جریان مرگ یک بیمار لاعلاج فرانسوی را مسدود کرد. این بیمار که از ناراحتی بدون درمان رنج می‌برد، تصمیم به مرگ خودخواسته داشت. او می‌خواست جریان مرگ خود را به‌صورت زنده از فیسبوک پخش کند که با مخالفت جدی شبکه‌ی اجتماعی روبه‌رو شد. الون کاک ۵۷ ساله با مشکل چسبندگی عروق خونی دست‌وپنجه نرم می‌کند که درمانی ندارد. او غذا خوردن و نوشیدن هرگونه مایعات را از روز جمعه متوقف کرد تا به تدریج به زندگی خود پایان دهد. رسانه‌ها می‌گویند تصمیم الون به‌خاطر جلب توجه جامعه به تغییر قانون «حق مرگ» در فرانسه اتخاذ شده است. به‌همین دلیل او تصمیم داشت تا با استریم زنده‌ی جریان مرگ در پرمخاطب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی، هرچه بیشتر توجه رسانه‌ها و مردم عادی را به قانون مذکور، جلب کند.

امیلی کین، سخنگوی فیسبوک در واکنشی رسانه‌ای درباره‌ی تصمیم بیمار فرانسوی و پاسخ شرکتش گفت: «ما صمیمانه با الون کاک و بیمارانی که با چنین شرایطی روبه‌رو هستند، هم‌دردی می‌کنیم. درحالی‌که ما به تصمیم او برای جلب‌توجه درباره‌ی وضعیت ناراحت‌کننده‌اش احترام می‌گذاریم، اقدام‌هایی برای جلوگیری از استریم زنده ازسوی الون انجام داده‌این. ما به‌هیچ‌وجه اجازه‌ی به‌تصویرکشیدن خودکشی را در پلتفرم خود نمی‌دهیم».

الون کاک در ماه جولای طی نامه‌ای به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از او درخواست کرده بود تا شرایطی برای مرگ کنترل‌شده به‌کمک دارو برای او فراهم کند. کاک در نامه‌ی خود گفته بود که در سلامت کامل عقلی به سر می‌برد، اما از شرایط بغرنج کنونی رنج می‌کشد. مکرون در پاسخ گفته بود که به خواست و اراده‌ی کاک احترام می‌گذارد، اما اجازه‌ی پاسخ مثبت دادن به درخواست او را ندارد.

اتانازی یا مرگ خودخواسته در فرانسه فرایندی غیرقانونی محسوب می‌شود. همچنین قانون فرانسه هرگونه تجویز و تزریق آرام‌بخش که بیمار را تا زمان مرگ به بیهوشی می‌برد، مگر در موارد خاص، ممنوع اعلام می‌کند. به‌هرحال شهروندان فرانسه می‌توانند پایان فرایندهای درمانی را درخواست کنند. به‌علاوه، هیچ‌گونه پیگردی هم برای خودکشی در قانون فرانسه وجود ندارد.

رسانه‌های فرانسوی ادعا می‌کنند که کاک پس از مسدودشدن جریان استریم زنده در فیسبوک به‌دنبال روشی دیگر برای استریم کردن جریان مرگ خودخواسته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات