آموزش نصب مجدد فورتنایت روی آیفون پس از حذف بازی از اپ استور

پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
مطالعه 4 دقیقه
اپل در پی تنش‌های اخیر با اپیک گیمز، بازی فورتنایت را از فروشگاه اپ استور حذف کرد تا نصب مستقیم آن غیرممکن شود. چگونه می‌توانیم فورتنایت را پس از حذف از اپ استور، مجددا روی آیفون نصب کنیم؟
تبلیغات

اپل طی هفته‌ی جاری بازی فورتنایت (Fortnite) را از فروشگاه آنلاین بزرگ خود یعنی اپ استور حذف کرد. اپیک گیمز، توسعه‌دهنده‌ی فورتنایت، به‌تازگی به‌شکلی جدی با اپل وارد جنگی قانونی شده و حتی گزارش‌ها اعلام می‌کنند این شرکت در پی تشکیل ائتلافی برای رقابت با اپل است. اپیک گیمز مستقیما سیاست‌های اپل برای دریافت ۳۰ درصد از هزینه‌ی اشتراک اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را موردانتقاد قرار می‌دهد و آن را ناعادلانه خطاب می‌کند. در همین راستا اپیک گیمز درگاه پرداخت مستقیم به فورتنایت اضافه کرد تا قوانین اپ استور و پلی استور را دور بزند؛ در پی این اتفاق، فورتنایت از روی اپ استور و پلی استور حذف شد. بااین‌حال حذف فورتنایت از اپ استور بدین معنی نیست که دیگر امکان نصب بازی روی آیفون‌ها وجود ندارد. 

از زمانی‌که فورتنایت از اپ استور حذف شد، شاهد فروش آیفون‌های دارای این بازی با قیمت‌های بسیار بالا بودیم. بررسی کوتاه سایت دیوار نشان می‌دهد آگهی‌هایی تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای آیفون‌هایی که دارای فورتنایت هستند، منتشر شده است. این اتفاق برای eBay نیز رخ داده و اکنون آیفون‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض فورتنایت دارند با قیمت بسیار بالا به‌فروش می‌رسند؛ برای مثال در سایت eBay یک دستگاه آیفون X با بازی فورتنایت به‌قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار به فروش گذاشته است!

اگر قبلا فورتنایت را روی آیفون نصب نکرده‌اید، فعلا شانسی برای تجربه‌ی بازی ندارید

اگر قبلا هرگز فورتنایت را روی آیفون خود دانلود نکرده‌اید، فعلا هیچ شانسی برای نصب آن روی گوشی ندارید. کسانی که قبلا بازی را روی آیفون دانلود کرده‌اند همچنان امکان تجربه‌ی آن را دارند و حتی می‌توانند فایل‌های به‌روزررسانی را روی آن نصب کنند. اپل از توانایی‌های لازم برای حذف اجباری نرم‌افزار از روی گوشی کاربران برخوردار نیست. 

بنابراین تأکید می‌کنیم که اگر فورتنایت را قبلا دانلود نکرده‌اید،‌ فعلا شانسی برای تجربه‌ی آن ندارید. ازطرفی برای کسانی که قبلا حداقل یک بار فورتنایت را دانلود و سپس آن را حذف کرده‌اند خبر خوبی داریم. اگر جزو کاربران دسته‌ی دوم هستید، با آموزشی که در ادامه می‌آید می‌توانید فورتنایت را مجددا روی گوشی نصب کنید:

۱. به بخش My Purchases در فروشگاه آنلاین اپ استور بروید (به‌منظور دسترسی به این بخش، روی آواتار خود یعنی همان تصویری که برای اپل ID انتخاب کرده‌اید ضربه بزنید. این آواتار در بخش بالا سمت راست جای گرفته است). 

۲. در صفحه‌ای که باز می‌‌شود روی گزینه‌ی Purchased و سپس My Purchases ضربه بزنید تا فهرست تمامی اپلیکیشن‌هایی که تاکنون روی دستگاه خود نصب کرده‌اید به‌نمایش دربیاید. 

۳. عبارت Fortnite را جست‌و‌جو کنید.

۴. پس از انجام کارهای بالا، بازی فورتنایت روی صفحه ظاهر می‌شود. ضربه زدن روی آیکونِ ابر، فرایند دانلود بازی را آغاز می‌کند.

برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید

البته در این روش نیز باید حتما نزدیک‌به ۱۰ گیگابایت فایل‌ برای اجرا شدن بازی دانلود کنید؛ زیرا نسخه‌ی موبایلی فورتنایت حکم پوسته‌ای را دارد که ازطریق آن می‌توانید به فایل‌های اصلی بازی دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را ازطریق سرورهای اپیک گیمر روی گوشی دانلود کنید. انجام چهار مرحله‌ی بالا باعث می‌شود آیکون فورتنایت به صفحه‌ی اصلی گوشی برگردد و زمانی‌که به‌روزرسانی‌اش کردید می‌توانید اجرایش کنید؛ البته حداقل فعلا. ناگفته نماند که اگر عضو پلن خانوادگی اپل یعنی Apple Family Sharing هستید و یکی از اعضای خانواده، فورتنایت را روی iOS دانلود کرده است، شما و سایر اعضای آن خانواده نیز می‌توانید به‌همین روش بازی را نصب کنید.

نمی‌توانیم آموزش ارائه‌شده در این مقاله را روشی برای دور زدن محدودیت‌های ایجادشده توسط اپل خطاب کنیم. اپلیکیشن‌های iOS همواره بدین روش عمل می‌کنند و این چیز جدیدی نیست. سازنده‌ی بازی Flappy Bird سال‌ها پیش، آن را از اپ استور حذف کرد؛ بااین‌حال اگر قبلا Flappy Bird را روی گوشی نصب کرده بودید می‌توانستید تا سال ۲۰۱۷ با آموزش همین مقاله، مجددا نصب و اجرایش کنید. اپل از سال ۲۰۱۷ به‌بعد با انتشار iOS 11 سراغ اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی رفت و اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را به پایان راه رساند. 

فصل بعدی بازی فورتنایت قرار نیست روی نسخه‌ی iOS دردسترس قرار بگیرد

اقدام اپل برای حذف فورتنایت از اپ استور و تهدید اپیک گیمز به غیرفعال‌سازی حساب کاربری توسعه‌هنده‌‌ی این شرکت، بی‌سابقه بود. شرایط فعلی به‌شدت پیچیده شده و فکر نمی‌کنیم اپل و اپیک گیمز به‌این‌زودی‌ها به توافق دست پیدا کنند؛ بنابراین اگر به‌دنبال تجربه‌ی فورتنایت روی آیفون هستید صرفا می‌توانید از آموزش این مقاله استفاده کنید. فعلا به‌طور دقیق نمی‌دانیم که جنگ حقوقی اپل و اپیک گیمز قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد. برخی تحلیلگران می‌گویند اپیک گیمز احتمالا درنهایت قوانین اپل را خواهد پذیرفت؛ زیرا حذف فورتنایت از اپ استور ضرر زیادی به این شرکت وارد می‌کند. اگر می‌خواهید قانون تعرفه‌ی ۳۰ درصدی اپل را دور بزنید، می‌توانید از روش پرداخت مستقیم فورتنایت برای تهیه‌ی پول داخل بازی استفاده کنید. 

اپیک گیمز در بیانه‌ای رسمی گفته فصل بعدی بازی فورتنایت یعنی فصل چهار بخش دوم قرار است روز ۲۷ آگوست ۲۰۲۰ (۶ شهریور ۱۳۹۹) دردسترس قرار بگیرد. به‌دلیل مشکلات اخیر، فصل جدید فورتنایت روی نسخه‌ی iOS بازی منتشر نخواهد شد. اپل یک روز پس از انتشار فصل جدید فورتنایت، قصد دارد حساب کاربری توسعه‌دهنده‌ی اپیک گیمز را مسدود و دسترسی این شرکت به ابزارهای توسعه‌ی iOS و مک را غیرممکن کند. اپیک گیمز برای جلوگیری از رخداد این اتفاق، شکوائیه‌ای علیه اپل تنظیم کرده است که احتمالا به‌زودی دادگاه نتیجه‌ی آن را اعلام خواهد کرد.

اگر به مطالعه‌ی مقاله‌های آموزشی علاقه‌مند هستید می‌توانید وارد صفحه‌ی ویژه‌ی این دسته از مقاله‌ها در زومیت شوید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات