توشیبا به‌طور رسمی از دنیای کامپیوترهای شخصی خارج شد

یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
توشیبا از قدیمی‌ترین فعالان دنیای فناوری است که پس از سال‌ها چالش در بازار کامپیوترهای شخصی، اکنون با خروج از این بازار به‌دنبال تمرکز در حوزه‌های دیگر است.
تبلیغات

توشیبا اولین شرکتی بود که کامپیوترهای شخصی با فرم فاکتور لپ‌تاپ را به بازار معرفی کرد. اولین محصول آن‌ها در این دسته در سال ۱۹۸۵ به بازار معرفی شد و T1100 نام داشت. اکنون و پس از گذشت چند دهه فعالیت، خبری ناگوار برای طرفداران برند ژاپنی منتشر شده است. شرکتی که نقش مهمی در شکل‌گیری بازار کامپیوترهای شخصی همراه داشت، به‌صورت رسمی از آن خارج می‌شود.

خروج توشیبا از دنیای کامپیوترهای شخصی به یک‌باره رخ نداد. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ اولین نشانه‌ها از ترک بازار را نشان دادند. در آن سال، سهم عمده‌ای از کسب‌وکار PC به شرکت شارپ فروخته شد (۸۰/۱ درصد). شارپ که خود اکنون زیرمجموعه‌ای از فاکسکان محسوب می‌شود، با استفاده از سهام جدید، زمینه‌ها را برای ورود مجدد به بازار کامپیوترهای شخصی فراهم می‌کند.

شارپ در جریان قرارداد خرید سهم توشیبا، اکثر محصولات، فناوری، برندها و دیگر دارایی‌های توشیبا را در بخش Client Solutions Group دراختیار گرفت. سپس کل کسب‌وکار بخش کامپیوترهای شخصی تحت برند Dynabook اداره شد که توشیبا، ۱۹/۹ درصد از آن را دراختیار داشت.

اکنون و پس از گذشت حدود دو سال از اولین قرارداد فروش کسب‌وکار PC، توشیبا تصمیم گرفت تا باقی‌مانده‌ی سهام خود را نیز به شرکت هم‌وطن واگذار کند. درواقع توشیبا از سال ۲۰۱۸، ۱۹/۹ درصد از سهم کسب‌وکار داینابوک را در شارپ دراختیار داشت که اکنون آن را به‌طور کامل فروخت. از این به بعد، داینابوک به‌عنوان برندی کاملا تحت مالکیت شارپ شناخته می‌شود.

تصمیم توشیبا به خروج از بازار کامپیوترهای شخصی، به چند دلیل رخ داد. آن‌ها از مدت‌ها پیش با چالش‌های متعددی در بازار کامپیوترهای شخصی روبه‌رو بودند و سهم قابل‌توجهی را هم دراختیار نداشتند. به‌علاوه، بحران‌های دیگر سازمانی همچون چالش‌های شرکت در زیرمجموعه‌ی وستینگهاوس الکتریک و رسوایی‌های مربوط با بخش حسابداری، مدیران را به تغییر ساختار گسترده مجبور کرد. به همین دلیل سهم عمده‌ی کسب‌وکار PC دو سال پیش به شارپ فروخته شد.

کسب‌وکار کامپیوترهای شخصی، تنها زیرمجموعه‌ای نیست که از توشیبا جدا می‌شود. آن‌ها چندی پیش هم مجبور به جدا کردن بخش توسعه‌ی حافظه‌های NAND شدند که مدتی بعد به‌صورت شرکتی مستقل به‌نام Kioxia به کار ادامه داد. آن‌ها همچنین بخش تلویزیون خود را نیز به HiSense فروختند و وستینگهاوس الکتریک نیز به شرکت بروکفیلد فروخته شد. شواهد نشان می‌دهد که غول قدیمی دنیای فناوری وضعیت جالبی ندارد و شاید در آینده‌ی نه‌چندان دور، دیگر خبری از برند توشیبا در بازارها نباشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات