هم‌بنیان‌گذار آرم: فروش آرم به انویدیا پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
احتمال خرید آرم توسط انویدیا روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و بسیاری از کارشناسان نگران پیامدهایی هستند که شرکت بریتانیایی و کل صنعت نیمه‌هادی را تهدید می‌کند.
تبلیغات

اخبار و شایعه‌های متعدد اخیر تأیید می‌کنند که انویدیا تصمیمی جدی برای خرید آرم از سافت‌بانک دارد. با جدی‌تر شدن احتمالات، بحث و جدل‌های گوناگون و مختلفی در میان کارشناسان دیده می‌شود. برخی اعتقاد دارند خرید آرم برای انویدیا پیامدهای مثبتی دارد. برخی دیگر نیز نگران پیامدهایی هستند که از فروش یک شرکت طراح تراشه به یکی از تولیدکننده‌های پردازنده پیش می‌آید. برخی از آن‌ها می‌گویند کل صنعت پردازنده و نیمه‌هادی از چنین فروشی ضربه می‌خورد. یکی از کارشناسانی که اعتقاد زیادی به پیامدهای منفی فروش دارد، هم‌بنیان‌گذار آرم، هرمان هاسر است.

هاسر در مصاحبه‌‌ی اخیر خود به صراحت بیان کرد که با فروش آرم به انویدیا مخالفت می‌کند. البته او اعتقاد دارد احتمال و شانس فروش شرکت هم آن‌چنان زیاد نیست. هم‌بنیان‌گذار آرم در بخشی از مصاحبه گفت: «امکان فروش محصول و طراحی آرم به همه‌ی فعالان صنعت، یکی از پیش‌فرض‌های بنیادین در مدل کسب‌وکار شرکت است. فروش آرم به سافت‌بانک به این دلیل انجام شد که آن‌ها شرکت تولیدکننده‌ی تراشه نبودند و بی‌طرفی استقلال آرم را حفظ کردند. اگر آرم به انویدیا فروخته شود، اکثر خریداران مجوز آرم که رقبای انویدیا هم هستند، به‌دنبال راهکاری جایگزین خواهند رفت». از میان مشتریان متعدد شرکت آرم می‌توان به اینتل، انویدیا، اپل، کوالکام، TSMC و سامسونگ اشاره کرد.

هم‌بنیان‌گذار آرم در مجموع اعتقاد دارد تصمیم به فروش آرم ازسوی سافت‌بانک، فرصت‌هایی را به‌همراه خواهد داشت. البته او فرصت را برای دولت بریتانیا مناسب می‌داند. هاسر می‌گوید دولت می‌تواند با درگیرشدن در فرایند خرید، شرکتی که در کمبریج متولد شد را بار دیگر به خاک بریتانیا باز گرداند. درواقع هاسر اعتقاد دارد نیاز کنونی سافت‌بانک به پول نقد، فرصتی عالی است تا دولت بریتانیا مجددا این شرکت موفق را به شرکتی سهامی عام در بازار وطنش تبدیل کند.

درنهایت هنوز نمی‌توان هیچ اظهارنظر روشنی پیرامون فروش آرم به انویدیا داشت. تمامی عبارت‌ها و اخبار، در حد حدس و گمان هستند و هیچ‌یک از شرکت‌ها، ادعاهای مطرح‌شده را رد یا تأیید نمی‌کنند. البته جدی بودن انویدیا برای خرید آرم تاحدودی مشخص شده است، اما اگر فرایند خرید شروع شود، حتما مخالفت‌هایی ازسوی کارشناسان و خصوصا تنظیم‌گران قانونی مطرح خواهد شد و شاید حتی تیم سبز را از خرید شرکت بریتانیایی منصرف کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات