مذاکرات انویدیا و سافت بانک بر سر ARM پیشرفت محسوسی داشته است

جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ظاهرا مذاکرات بین انویدیا و سافت‌بانک بر سر آرم هولدینگز به‌سمت نهایی‌شدن پیش می‌رود. قرارداد احتمالی بین انویدیا و سافت‌بانک احتمالا ۵۵ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.
تبلیغات

بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌نویسد مذاکرات انویدیا با سافت‌بانک بر سر تصاحب آرم هولدینگز پیشرفت زیادی داشته است و کم‌کم به‌سمت مراحل پایانی می‌رود. آرم هولدینگز، شرکتی نام‌آشنا در حوزه‌ی تولید تراشه به‌شمار می‌رود که سافت‌بانک آن را چهار سال پیش به‌مبلغ ۳۲ میلیارد دلار تصاحب کرد. بلومبرگ به‌نقل از منابعی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌گوید دو طرفِ مذاکره قصد دارند تا چند هفته‌ی آینده به توافق نهایی برسند. در روزهای آغازین اعلام تمایل سافت‌بانک به فروش آرم هولدینگز رسانه‌ها نام‌هایی نظیر اپل را به‌عنوان خریدار احتمالی مطرح کردند، اما ظاهرا انویدیا جدی‌تر از هر شرکت دیگری با سافت‌بانک مذاکره می‌کند. 

قرارداد سافت‌بانک با هر شرکتی که امضا شود به بزرگ‌ترین قرارداد تغییر مالکیت در تاریخ صنعت تجهیزات نیمه‌هادی تبدیل خواهد شد. طی سال‌های گذشته شرکت‌های زیادی تلاش کرده‌اند تنوع تراشه‌ها و میزان تولید آن‌ها را بالا ببرند و همین موضوع روی رشد چشم‌گیر صنعت نیمه‌هادی اثر محسوسی گذاشته است. هرگونه توافق سافت‌بانک با انویدیا احتمالا توجه نهادهای رگولاتوری را به‌شکلی ویژه جلب خواهد کرد. امروزه شرکت‌های بسیار زیادی ازجمله خود انویدیا مشتری آرم هستند و تصاحب آرم توسط انویدیا می‌تواند انتقاد رقبا را هم به‌دنبال داشته باشد.

انویدیا و سافت‌بانک احتمالا تا چند هفته‌ی آینده به توافق نهایی خواهند رسید

شرکت بریتانیایی آرم هولدینگز موفق‌به توسعه‌ی فناوری‌های ویژه‌ای شده است که در بسیاری از وسایل الکترونیکی مدرن به‌ویژه گوشی‌های هوشمند از آن‌ها استفاده می‌شود. شرکت‌هایی مانند هواوی، سامسونگ و اپل تراشه‌هایی در محصولات خود استفاده می‌کنند که بر پایه‌ی معماری آرم توسعه داده شده‌اند. حتی اپل قصد دارد در بازه‌ی زمانی دو ساله، کامپیوترهای مک را هم به پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم مجهز کند. در ابتدا تصور می‌شد اپل آرم را تحت مالکیت خود دربیاورد. ظاهرا اهالی کوپرتینو با سافت‌بانک وارد مذاکره شده‌اند، اما پیشنهاد خرید را ارائه نداده‌اند. انویدیا تاکنون نتوانسته در بازار موبایل فعالیت خاصی داشته باشد. 

شماری از مشتریان اصلی آرم نظیر اپل، کوالکام، AMD و اینتل می‌توانند در بیانیه‌ای مشترک خواستار شوند که انویدیا پس از تصاحب آرم، دسترسی به فناوری‌های این برند را به‌صورت برابر دراختیار همه قرار دهد و رفتارش با همه یکسان باشد. دقیقا همین نگرانی‌ها بود که باعث شد گروه بزرگ سافت‌بانک، آخرین باری که آرم برای فروش دردسترس بود، این برند را خریداری کند.

بلومبرگ می‌گوید تا این لحظه هیچ تصمیمی به‌صورت نهایی اتخاذ نشده و فرایند مذاکرات بین انویدیا و سافت‌بانک ممکن است بیشتر طول بکشد یا اینکه به‌طور کلی به‌شکست بیانجامد. سافت‌بانک احتمالا درصورتی‌که نتواند به قرارداد مدنظر خود با انویدیا دست یابد، سراغ پیشنهادهای ارائه‌شده ازسوی شرکت‌های دیگر می‌‌رود. نمایندگان آرم، سافت‌بانک و انویدیا ترجیح داده‌اند به درخواست خبرنگار بلومبرگ برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر در این رابطه پاسخ ندهد. 

یکی از تحلیلگران، ارزش قرارداد احتمالی بین انویدیا و سافت‌بانک را ۵۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند

نیل کمپلینگ، از تحلیلگران مؤسسه‌ی Mirabaud Securities، می‌گوید: «مدل کاری انویدیا از نوع تولید بدون ساخت (Fabless Manufacturing) است و همین روند باعث می‌شود آن‌ها بتوانند به‌خوبی روی حوزه‌های تحقیق‌و‌توسعه، مهندسی و برنامه‌نویسی متمرکز باشند. با درنظرگرفتن این موضوع، اضافه‌شدن آرم به فهرست شرکت‌های تحت مالکیت انویدیا می‌تواند اتفاقی بسیار عالی باشد».

هنس مازمن، تحلیلگر مؤسسه‌ی Rosenblatt Securities می‌گوید انویدیا امروزه بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی در دنیا است و طی چند وقت اخیر تلاش کرده است تجهیزات گیمینگ را به حوزه‌های دیگری نظیر پردازش‌های هوش مصنوعی در دیتاسنترها و همچنین خودروهای خودران وارد کند. انویدیا ازطریق ادغام توانایی‌های خود با فناوری‌های آرم می‌تواند به‌شکلی همه‌جانبه‌تر به رقابت با اینتل و AMD مشغول شود. مازمن مبلغ قرارداد احتمالی بین انویدیا و سافت‌بانک بر سر تصاحب آرم را تقریبا ۵۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند. 

هنس مازمن جمعه‌ی گذشته در یادداشتی با محوریت پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های مرکزی نوشت: «لازم است نقشه‌ی راه پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی را تحت کنترل داشته باشید و البته‌که این موضوع شامل دیتاسنترها هم می‌شود. اگر از دریچه‌ی راهبردی به ماجرا بنگریم،‌ متوجه می‌شویم انویدیا به پردازنده‌ی مرکزی توسعه‌پذیر نیاز دارد که بتواند آن را با نقشه‌ی راه GPU خود ادغام کند؛ همان کاری که امروزه AMD و اینتل انجام می‌دهند».

بلومبرگ پیش‌تر اعلام کرده بود که سافت‌بانک در پی فروش کامل یا عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم هولدینگز است. اگر سافت‌بانک همچنان روی تصمیم جدید خود پافشاری کند احتمالا آرم در سال آینده‌ی میلادی به‌شرکتی عمومی تبدیل می‌شود. 

طی سال‌‌های اخیر معماری آرم وارد حوزه‌های جدید نظیر خودروهای هوشمند، دیتاسنترها و تجهیزات شبکه هم شده است تا ارزش برند بیشتر شود. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند آرم هنگام عمومی‌شدن در سال آینده‌ی میلادی بالغ‌بر ۴۴ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. یکی از مؤسسه‌ها پیش‌بینی می‌کند ارزش آرم تا سال ۲۰۲۵ به ۶۸ میلیارد دلار برسد.

انویدیا به‌عنوان یکی از نام‌آشناترین شرکت‌های تراشه‌ساز طی سال‌های گذشته روند روبه‌رشدی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند ارزش سهام انویدیا طی پنج سال اخیر به‌میزان بیش از ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده و باعث شده تیم سبز توانایی منعقد کردن قراردادهای بزرگی را داشته باشد.

در ساعات اولیه‌ی جمعه شاهد بروز تغییراتی اندک در ارزش سهام انویدیا در نیویورک بودیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات