آمازون برای رقابت با اسپیس ایکس ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
آمازون توانسته از دولت ایالات متحده اجازه‌ی پرتاب ۳،۲۳۶ ماهواره را بگیرد تا بتواند بر سر ارائه‌ی خدمات اینترنتی با اسپیس ایکس رقابت کند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد رقابت آمازون با اسپیس ایکس شکل تازه‌ای به‌خود گرفته است؛ زیرا غول فناوری به مدیریت جف بزوس توانسته از دولت ایالات متحده و سازمان FCC اجازه‌ی پرتاب ۳،۲۳۶ ماهواره از نوع مدار نزدیک زمین را بگیرد. گویا آمازون روی سرویسی برای ارائه‌ی اینترنت به‌نام پروژه‌ی Kuiper کار می‌کند تا رقیبی جدی برای اسپیس ایکس شود.

روز پنج‌شنبه و پس از اینکه مشخص شد مقام‌های ایالات متحده با پیشبرد پروژه‌ی Kuiper موافقت کرده‌اند، سران آمازون در پست بلاگی گفتند روی این پروژه بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد. درادامه‌ی پست بلاگ گفته شد:

این سرمایه‌گذاری علاوه‌بر ایجاد شغل‌های جدید، به گسترش زیرساخت‌ها در سراسر ایالات متحده کمک می‌کند و به آزمایش پرتاب ماهواره‌ها و تولید آن‌ها نیز سرعت می‌بخشد. همچنین، فرصتی برایمان فراهم می‌سازد که بتوانیم خدمات اینترنتی سریع و مطمئن را دراختیار مشترکانمان در سراسر دنیا فراهم کنیم.

هدف آمازون از پروژه‌ی Kuiper فقط ارائه‌ی سرویسی بهتر در مناطق پرمصرف نیست؛ بلکه غول فناوری می‌خواهد به مناطقی سرویس‌دهی کند که دسترسی کمتری به اینترنت وجود دارد و زیرساختی برای ارائه خدمات اینترنتی فراهم نشده است. درادامه بلاگ مقام‌های آمازون گفته می‌شود: «پروژه‌ی Kuiper سرویسی سریع و با تأخیر بسیار کم را به مناطقی ارائه خواهد داد که حتی با وجود شبکه‌های بی‌سیم و فیبر نوری، از دریافت خدمات اینترنتی محروم بوده‌اند.»

ماهواره‌های آمازون گویا در فواصل ۵۹۰ و ۶۱۰ و ۶۳۰ کیلومتری از زمین قرار خواهند گرفت که درنتیجه، تأخیر آن‌ها درمقایسه‌با ماهواره‌هایی با فاصله‌ی ۳۵ هزار کیلومتری از زمین بسیار کمتر خواهد بود. بااین‌حال، آمازون برای رقابت با اسپیس ایکس باید سرعت‌عمل خود را افزایش دهد؛ زیرا اسپیس ایکس درحال‌حاضر بیش از ۶۰۰ ماهواره از نوع مدار نزدیک زمین را به آسمان پرتاب کرده و گویا وارد مرحله‌ی بتا برای ارائه خدمات به مشترکان خود شده است.

قوانین FCC به آمازون اجازه داده است که در مدت شش سال نیمی از ماهواره‌های ثبت‌شده را به آسمان پرتاب کند و به مرحله‌ی اجرایی درآورد. این مدت شش‌ساله تا ۳۰ ژوئیه‌ی ۲۰۲۶ خواهد بود و پس‌از‌آن، آمازون سه سال دیگر، یعنی تا ۳۰ ژوئیه‌ی ۲۰۲۹، برای پرتاب ماهواره‌های باقی‌مانده فرصت خواهد داشت.

در برنامه‌های آمازون ذکر شده است که خدمت‌رسانی به کاربران از زمانی شروع خواهد شد که آمازون بتواند ۵۷۸ عدد از ماهواره‌ها با موفقیت به آسمان پرتاب کند. بااین‌حال، آمازون هنوز زمان دقیقی برای خدمت‌رسانی به کاربران اعلام نکرده است.

گفته می‌شود ماهواره‌های مدنظر آمازون برای استفاده در پروژه‌ی Kuiper هنوز تکمیل نشده‌اند و درنتیجه، با تکمیل آن‌ها نیاز است تأییدیه‌ی جدیدی از سازمان FCC دریافت کنند. درواقع، سازمان FCC فقط پروژه‌ی Kuiper را تأیید کرده است؛ ازاین‌رو، باید دید رقابت میان دو غول بزرگ فناوری، یعنی آمازون و اسپیس ایکس، به کجا خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات