ابرکامپیوتر ژاپنی مبتنی بر آرم، سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان است

سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ابرکامپیوتر ژاپنی Fugaku که از پردازنده‌های مبتنی بر آرم بهره می‌برد، اکنون به‌عنوان سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان برای تحقیقات متمرکز بر کووید ۱۹ استفاده می‌شود.
تبلیغات

یک ابرکامپیوتر ژاپنی به بالاترین رتبه در فهرست سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان دست یافت. ابرکامپیوتر Fugaku که با همکاری رایکن و فوجیتسو توسعه یافت، از پردازنده‌ ۴۸ هسته‌ای A64FX بهره می‌برد. این اولین‌بار است که یک کامپیوتر مبتنی بر پردازنده‌های آرم، به‌‌عنوان سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان شناخته می‌شود.

ابرکامپیوتر Fugaku با توان پردازشی ۴۱۵/۵ پتافلاپس به‌عنوان برترین کامپیوتر در فهرست Top500 HPL انتخاب شد. قدرت پرداشی که تقریبا ۲/۸ برابر IBM Summit، نزدیک‌ترین رقیب آن‌ها است. رتبه‌بندی‌های دیگر نیز که ابرکامپیوترها را در وظایف پردازشی متنوع مورد بررسی قرار می‌دهند، Fugaku را در صدر فهرست جای دادند. به‌عنوان مثال می‌توان به Graph5000 و HPL-AI و HPGC اشاره کرد. تاکنون هیچ ابرکامپیوتری موفق به کسب رتبه‌ی برتر در هر چهار فهرست نشده بود.

در اغلب موارد، افتخار توسعه‌ی سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان بین آمریکایی‌ها و چینی‌ها جابه‌جا می‌شود. برتری Fugaku مجددا ژاپنی‌ها را هم به‌صورت جدی به رقابت وارد کرد. آن‌ها آخرین بار ۹ سال پیش با ابرکامپیوتر K از شرکت رایکن به این افتخار دست پیدا کرده بودند. البته فراموش نکنید که در فهرست برترین‌ها، بیشترین تعداد ابرکامپیوتر به چین تعلق دارد. آن‌ها ۲۲۶ نماینده در فهرست برترین ابرکامپیوترهای جهان دارند، درحالی‌که تعداد نماینده‌‌های آمریکایی و ژاپنی، ۱۱۴ و ۳۰ دستگاه بیان می‌شود. کامپیوترهای آمریکایی با مجموع ۶۴۴ پتافلاپس، مجموع قدرت پردازشی بیشتری را نسبت به رقبای آسیایی ارائه می‌کنند.

ابرکامپیوتر Fugaku از سال آینده به‌صورت کامل وارد چرخه‌ی عملیاتی می‌شود. تاکنون استفاده از آن محدود به تحقیقات مرتبط با کووید ۱۹ بوده‌ که شامل فرایندهای تشخیص،‌ شبیه‌سازی گسترش ویروس SARS-CoV-2 و بررسی کارایی اپلیکیشن ردگیری سلامت ژاپنی‌ها بوده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات