ایجاد تصادفی بزرگ‌ترین ابرکامپیوتر جهان با مشارکت کامپیوتر‌های خانگی

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
افرادی که اپلیکیشن Folding@home را اجرا می‌کنند، به‌طور تصادفی بزرگ‌ترین ابرکامپیوتر جهان را ایجاد کرده‌اند.
تبلیغات

شاید درمورد Folding@home، اپلیکیشنی که می‌توانید آن روی کامپیوتر خود اجرا کنید تا به دانشمندان درزمینه‌ی مقابله‌با مشکلات پزشکی خاص ازجمله ویروس کرونا کمک کنید، شنیده باشید. در ماه گذشته، شبکه‌ی داوطلبانی که آن را نصب کردند، بسیار وسیع‌تر شد و عملکرد این پلتفرم از قدرتمندترین ابرکامپیوترهای جهان فراتر رفت.

به‌گفته‌ی گرگ بومان، مدیر Folding@home که متخصص بیوشیمی است، در هفته‌های اخیر چیزی حدود ۷۰۰ هزار اپراتور جدید به این پلتفرم پیوسته‌اند. این تعداد بسیار بیشتر از ۳۰ هزار فردی است که قبلا به‌طور معمول در هر زمان این اپلیکیشن را اجرا می‌کردند. این اتفاق همچنین موجب تفاوت عظیمی در قدرت محاسباتی شد.

شبکه‌ی Folding@home در اوایل این هفته به قدرت پردازش حدود ۲/۴ اگزافلاپس رسید و به‌سرعتی بیش‌از سرعت مجموع ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر جهان دست پیدا کرد. برای اینکه بتوانید این مقیاس را بهتر درک کنید، باید گفت کنسول جدید ایکس‌باکس سری ایکس که امسال عرضه می‌شود، قرار است دارای قدرت پردازش گرافیکی ۱۲ ترافلاپس باشد و برای رسیدن به یک اگزافلاپس نیاز به یک میلیون ترافلاپس دارید. این امر نشان می‌دهد که وقتی کامپیوترهای خانگی در مقیاس بزرگ با هم کار کنند، به چه قدرت عظیمی دست پیدا می‌کنند و دراین مورد، این عملکرد اضافی مورد استفاده‌ی خوبی قرار می‌گیرد.

عملکردهای مذکور شامل عفونت ویروسی نیز می‌شود: تیم Folding@home به‌طورخاص به‌دنبال این است که دریابد چگونه اسپایک ویروس SARS-CoV-2 (که درواقع از سه پروتئین تشکیل شده است)، خود را به سلول‌های انسانی متصل کرده و بدن انسان را آلوده می‌کند. سه پروتئینی که اسپایک از آن‌ها برای چنگ زدن به ACE2 سلول‌های انسانی استفاده می‌کند، بسیار شبیه دهان هیولای دموگورگون در سریال چیزهای عجیب است و پژوهشگران نام این هیولا را بر آن نهاده‌اند. این روش، روش کلیدی است که ویروس کرونا جدید ازطریق آن می‌تواند وارد بافت بدن انسان شود و بنابراین مهار آن برای درمان‌های آینده بسیار مهم است.

اگر بتوانیم دانش بیشتری درمورد نحوه‌ی عمل پروتئین اسپایک به دست آوریم که همان کاری است که شبیه‌سازی‌های کامپیوتری Folding@home درحال انجام آن است، بهتر می‌توانیم دارویی برای توقف ویروس کرونا‌ طراحی کنیم. بومان در بلاگ Folding@home می‌نویسد:

اگر سعی کنید باز شدن اسپایک را روی کامپیوتر خانگی خود شبیه‌سازی کنید، حتی اگر موفق شوید بخشی از این فرایند را طی ۱۰۰ سال آینده ببینید، خوش‌شانس هستید. خوشبختانه، ما تقویت‌کننده‌هایی داریم.

جادوی Folding@home آن است که مدل‌سازی کامپیوتری پیچیده‌ی پروتئین را به اجزای کوچک‌تری می‌شکند که می‌تواند در هزاران کامپیوتر در سرتاسر جهان توزیع شود و هر کس یک تکه از آن را می‌گیرد. اگر برنامه را نصب کنید، تصمیم می‌گیرید که چه زمانی اجرا شود و چه مقدار از قدرت پردازشی کامپیوتر شما را مورد استفاده قرار دهد (شما اصلا به یک کامپیوتر بسیار سطح بالا نیازی ندارید). اگر بخواهید هم اپلیکیشن تنها زمانی اجرا می‌شود که تشخیص دهد شما برای چیز دیگری از کامپیوتر خود استفاده نمی‌کنید.

پروژه‌های زیاد دیگری دررابطه‌با ویروس کرونا در Folding@home درحال انجام است: داده‌ها برای ارزیابی اثربخشی داروهای بالقوه‌ای که اکنون درحال آزمایش در آزمایشگاه هستند و برای تجزیه‌و‌تحلیل این موضوع که ویروس کرونا چگونه دستگاه‌های سلول را پس از عفونت تحت کنترل خود درمی‌آورد، درحال پردازش است.

حتی اگر سرعت کامپیوتر شما کند باشد یا زمانی‌که می‌تواند مشغول انجام محاسبات Folding@home باشد، کم باشد، هر تلاشی ما را به درمان و محافظت دربرابر کووید ۱۹ نزدیک‌تر می‌کند. با رسیدن به ۷۰۰ هزار پوشه، Folding@home اکنون امیدوار است که به مرز یک میلیون برسد. شما هم می‌توانید نرم‌افزار را به‌صورت رایگان از این لینک دانلود کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات