زبان برنامه‌نویسی پایتون برای ورود به دنیای موبایل آماده می‌شود

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
توسعه‌دهنده‌های پایتون تلاش می‌کنند تا محصولات مبتنی بر این زبان برنامه‌نویسی پرطرفدار را به‌مرور به دنیای موبایل و خصوصا اندروید وارد کنند.
تبلیغات

زبان برنامه‌نویسی پایتون به‌لطف کاربردهای پرطرفداری همچون یادگیری ماشین، در سال‌های اخیر با افزایش قابل‌توجه توسعه‌دهنده و کاربر مواجه شده است. ازطرفی هنوز در دنیای موبایل شاهد اپلیکیشن‌های قابل‌توجهی با این زبان برنامه‌نویسی نیستیم. کارشناسان اعتقاد دارند چالش‌های متعددی بر سر راه توسعه‌دهنده‌های پایتون قرار دارد تا اپلیکیشن‌های مبتنی بر این زبان را در مارکت‌‌های رسمی منتشر کنند.

توسعه‌دهنده‌های معتبر و متعدد پایتون امیدوار هستند که روزی اپلیکیشن‌های مبتنی بر این زبان برنامه‌نویسی، به‌صورت بومی در سیستم‌های عامل iOS و اندروید اجرا شوند. از میان توسعه‌دهنده‌های امیدوار به آینده‌ی پایتون می‌توان به گویدو وان راسم اشاره کرد. ورود پایتون به دنیای اپلیکیشن‌های موبایل شاید با پروژه‌ی متن‌بازی به‌نام BeeWare ممکن شود. پروژه‌ی مذکورک که توسط راسل کیت مگی مدیریت می‌رشود، CPython را به اندروید پورت می‌کند. درنتیجه می‌توان امیدوار بود که اپلیکیشن‌های پایتون به‌صورت بومی در اندروید اجرا شوند.

پروژه متن‌باز BeeWare با هدف پورت کردن آسان پایتون به اندروید توسعه یافته است

کیت مگی در ماه فوریه اولین دستاورد مهم پروژه‌ی متن‌باز خود را رونمایی کرد. او موفق شد با استفاده از ابزارهای BeeWare یک اپلیکیشن پایتون را به‌صورت کاملا بومی در اندروید اجرا کند. اطلاع‌رسانی پیرامون پیشرفت‌های انجام‌شده در رویداد Python Language Summit انجام شد که امسال به‌خاطر بحران ویروس کرونا، به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد.

پروژه‌ی BeeWare به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های خود را به زبان پایتون توسعه دهند و سپس با استفاده از ویجت‌های رابط کاربری، آن را به پلتفرم‌های مقصد پورت کنند. این پروژه‌ تصمیم دارد تا امکان توسعه‌ی اپلیکیشن را با استفاده از پایه کد iOS، اندروید، ویندوز، مک، لینوکس، مرورگرهای و tvOS در اختیار توسعه‌دهنده‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون بگذارد.

CPython سیستم پیاده‌سازی معیار زبان برنامه‌نویسی متن‌باز پایتون است. از سیستم‌‌های دیگر می‌توان به Jython اشاره کرد که براساس ماشین مجازی جاوا (JVM) کار می‌کند. به‌هرحال باوجود تمامی ابزارهای موجود و پایگاه توسعه‌دهنده‌های بزرگ در زبان برنامه‌نویسی پایتون، این زبان هنوز آن‌طور که باید و شاید در دنیای موبایل حضور ندارند.

پایتون / Python

بنیاد نرم‌افزاری پایتون (Python Software Foundation) سال گذشته کمک‌هزینه‌ای به ملبغ ۵۰ هزار دلار به پروژه‌ی BeeWare اهدا کرد تا پشتیبانی مناسب مانند اندروید را از iOS هم به عمل بیاورد. درحال‌ حاضر، پورت کردن اپلیکیشن‌ها از CPython به اندروید به‌خوبی صورت می‌گیرد و اپلیکیشن‌ها روی تمامی دستگاه‌های مجهز به اندروید ۴/۴ و جدیدتر اجرا می‌شوند. ظاهرا BeeWare ابتدا تصمیم داشته است تا پایتون را به بایت‌کد جاوا تبدیل کند، اما اکنون به‌خاطر قوی‌تر شدن دستگاه‌های اندرویدی، امکان اجرای کامل CPython روی آن‌ها وجود دارد و به همین دلیل، ساختار تغییر کرد.

یکی از چالش‌های توسعه‌ و تبدیل برنامه‌های پایتون به اپلیکیشن‌های اندرویدی، ابعاد آن‌ها است. اپلیکیشن‌هایی که در زبان پایتون نوشته می‌شوند، ابعاد بزرگی دارند، چون باید نسخه‌ی اختصاصی از پایتون ران‌تایم را در داخل خود داشته باشند. به بیان دیگر پایتون باید برای اجرا در موبایل کوچک شود.

برخی از کارشناسان و توسعه‌دهنده‌های پایتون پیشنهاد می‌دهند که برای رفع چالش ابعاد اپلیکیشن‌های موبایل پایتون، نسخه‌ای کرنلی از پایتون را در اپلیکیشن استفاده کنند. کیت مگی اعتقاد دارد این راهکار، بسیاری از چالش‌های پایتون را در دنیای موبایل از بین می‌برد. نسخه‌ی مذکور، در ترکیب با نصب‌کننده‌ی پکیج موبایلی، مشکلات پورت کردن اپلیکیشن‌ها را تاحدودی رفع می‌کند. به‌هرحال فعلا دنیای موبایل برای بسیاری از توسعه‌دهنده‌های عادی پایتون، غریب محسوب می‌شود چون بسیاری از رابط‌های برنامه‌نویسی و اصول آن‌ها، در سیستم‌های عامل موبایلی مثلا اندروید، ساختار دیگری دارند.

کیت مگی اعتقاد دارد برای بالغ‌تر شدن حرکت جدید، بسیاری از تغییرات و قابلیت‌ها باید به‌مرور به CPython افزوده شوند. درواقع او انتظار دارد فعالان دنیای پایتون، اضافه شدن تغییرات برای پشتیبانی بهتر از اکوسیستم موبایل را با پیشنهادهای بیشتر به CPython منتقل کنند. البته هنوز مشخص نیست که آیا توسعه‌دهنده‌های CPython با چنین پیشنهادهایی موافقت می‌کنند یا خیر. به‌هرحال اگرچه استقبال توسعه‌دهنده‌های اصلی در طولانی مدت از اکوسیستم موبایل پیش‌بینی می‌شود، اما چالش‌ها زیاد هستند و به نیروی انسانی و منابع مالی زیادی در این حوزه نیاز خواهد بود.

درنهایت، برخی توسعه‌دهنده‌های پایتون اعتقاد دارند وضعیت پایتون و دنیای موبایل، مانند وضعیت نامشخص مرغ و تخم مرغ است! سرمایه‌گذاری سازمانی برای توسعه‌ی موبایلی پایتون وجود ندارد، چون پایتون از اکوسیستم موبایل پشتیبانی نمی‌کند. درنتیجه انگیزه‌‌ای برای حمایت از پروژه‌های موبایلی پایتون به‌وجود نمی‌آید و افراد علاقه‌مند زیادی در این حوزه دیده نمی‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات