بوئینگ ازطریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری دو مشکل هواپیمای 737 مکس را رفع می‌کند

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بوئینگ به‌تازگی اعلام کرده است قصد دارد رایانه‌ی هواپیمای ۷۳۷ مکس را برای رفع مشکل به‌روزرسانی کند. ۷۳۷ مکس به‌دنبال دو سقوط با صدها کشته، فعلا اجازه‌ی پرواز ندارد.
تبلیغات

بوئینگ در ساعات کاری پایانی سه‌شنبه‌ی گذشته با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد قصد دارد دو به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدید برای سیستم کنترل پرواز هواپیمای ۷۳۷ مکس (Boeing 737 MAX) دردسترس قرار دهد تا دو مشکل مهم را رفع کند. بوئینگ می‌گوید برای این منظور در حال همکاری با نهادهای ذی‌ربط است تا دوباره مجوز پرواز هواپیمای ۷۳۷ مکس را دریافت کند. بوئینگ ۷۳۷ مکس دوبار در بازه‌ی زمانی پنج‌ماهه سقوط کرد که درنتیجه‌ی آن‌ها صدها نفر جان خود را از دست دادند. به‌دنبال این اتفاق، پروازهای این هواپیما تعلیق شدند.

بوئینگ اخیرا در گفت‌و‌گوی رسمی با رسانه‌ی رویترز اعلام کرد ظاهرا نوعی نقص‌های خاص در ریزپردازنده‌ی سیستم کنترل پرواز ۷۳۷ مکس وجود دارد که باعث می‌شود خلبان کنترل هواپیما را از دست بدهد. مشکل دیگر ممکن است باعث خاموشی ناگهانی سیستم خلبان خودکار در اواخر پرواز شود. بوئینگ می‌گوید به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدید، هر دو مشکل یادشده را رفع می‌کنند. اداره‌ی هوانوردی فدرال ‌ملقب‌ به FAA سه‌شنبه‌ی گذشته اعلام کرد در حال دریافت جزئیات بیشتر از بوئینگ است. FAA می‌گوید:

بوئینگ همچنان به کار خود روی سیستم کنترل پرواز خودکار هواپیمای ۷۳۷ مکس ادامه می‌دهد. این شرکت هواپیماساز باید نشان دهد ۷۳۷ مکس با تمامی استانداردهای لازم برای پرواز مطابقت دارد»

بوئینگ، بزرگ‌ترین هواپیماساز آمریکا، از مدت‌ها پیش با برخی مشکلات نرم‌افزاری در هواپیماهایش مواجه شده است که در بین آن‌ها، ۷۳۷ مکس هم دیده می‌شود. هواپیمای یادشده از مارس ۲۰۱۹ تاکنون، اجازه‌ی هیچ‌گونه پروازی ندارد. درضمن، بوئینگ در ژانویه‌ی گذشته نیز تولید ۷۳۷ مکس را به‌حالت تعلیق درآورد. 

بوئینگ پیش‌تر گفته بود هواپیمای ۷۳۷ مکس اواسط سال ۲۰۲۰ به مسیر خدمت‌دهی بازمی‌گردد. این شرکت می‌گوید انتظار ندارد مشکلات ایجاد‌شده بتوانند بر دستیابی به این هدف اثرگذار باشند و بازگشت ۷۳۷ مکس را به‌تأخیر بیندازند. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد دو هواپیمای ۷۳۷ مکس سقوط‌کرده، مشکل مهمی در سامانه‌ی افزایش مشخصه‌ی مانورپذیری هواپیما (MCAS) داشتند. بااین‌حال، دو مشکل نرم‌افزاری جدید ارتباطی به این سامانه ندارند. بوئینگ می‌گوید ازطریق انتشار به‌روزرسانی جدید، امنیت سامانه‌ی MCAS هواپیمایش را نیز تقویت می‌کند. بوئینگ در اطلاعیه‌‌اش اعلام کرده است هیچ‌یک از مشکلات نرم‌افزاری جدید هنگام پرواز هواپیما مشاهده نشده‌اند. همچنین، از زمان اتمام روند توسعه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدید سخنی به‌میان نیاورده است. 

رویترز پیش‌تر در فوریه، گزارشی اختصاصی منتشر کرده و در آن مدعی شده بود در سریع‌ترین زمان ممکن تا آوریل امسال، آزمایش پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس به‌منظور بررسی رفع مشکلات انجام نخواهد شد. درضمن، مقام‌های رسمی گفته‌اند این پرواز مهم ممکن است تا اواخر مه یا حتی بعد‌از‌آن انجام نگیرد. در ماه گذشته‌ی میلادی، پس از اینکه FAA اعلام کرد سیم‌کشی‌های دسته‌ای‌شکل ۷۳۷ مکس ممکن است خطرساز باشند، بوئینگ تصمیم گرفت آن‌ها را نیز اصلاح کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات