تفاهم‌نامه آمازون و اپل تی‌وی؛ مثالی از مدیریت درگیری‌های استراتژیک

یک‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
آمازون و اپل با وجود رقابت شدید در صنعت استریم به توافقی دست پیدا کردند تا درگیری‌های تجاری را به‌حداقل برسانند.
تبلیغات

ارتباط بین شرکت‌های فعال در هر صنعت اهمیت زیادی دارد. ارتباط و تعامل باعث می‌شود بزرگ‌ترین درگیری‌های رقابتی هم پایان خوشی برای طرفین داشته باشند. آمازون و اپل رقابت شدیدی در صنعت استریم دارند که بعضا به درگیری‌هایی هم انجامیده است. اکنون دو غول دنیای فناوری به تفاهمی دست پیدا کرده‌اند که اهمیت ارتباط و تعامل را در ساختارهای کسب‌وکاری نشان می‌دهد.

آمازون چندی پیش به کاربران سرویس پرایم در سیستم عامل iOS امکان داد تا ازطریق اپلیکیشن پرایم به محتوا دسترسی پیدا کنند و حتی خریدهای محتوایی خود را از آنجا انجام دهند. این اقدام قبلا ممکن نبود که نارضایتی و ناراحتی کاربران زیادی را به‌همراه داشت. درواقع، کاربر ابتدا باید ازطریق کامپیوتر وب‌سایت آمازون را باز می‌کرد و محتوای مدنظر را می‌خرید و سپس می‌توانست محتوا را ازطریق دستگاه iOS و سرویس‌هایی همچون اپل تی‌وی مشاهده کند.

روندی که کاربران آمازون برای خرید و تماشای محتوای اختصاصی پرایم در دستگاه‌های شرکت اپل سپری می‌کردند، به‌هیچ‌وجه تجربه‌ی کاربری خوشایندی برای آن‌ها به‌همراه نداشت. دلیل اصلی تجربه‌ی کاربری نامناسب هم درگیری بین دو غول دنیای فناوری بود. درگیری اصلی آمازون و اپل بر سر این بود که کدام‌یک سهم پرداخت‌شده‌ی وجه کاربر را برای خود بردارد. درنهایت، تنها مجموعه‌ای که از درگیری دو شرکت آسیب می‌دید، مشتریان و مصرف‌کنندگان بودند.

پرایم ویدئو

با تفاهم‌نامه‌ی جدیدی که بین آمازون و اپل شکل گرفت، مشکل مشتریان از بین رفته است. همان‌طورکه گفته شد، اکنون کاربران امکان دسترسی و خرید محتوا را ازطریق اپلیکیشن دارند. تصمیم جدید مزیت زیادی برای کاربران بی‌شمار سرویس‌های استریم دارد که در وضعیت کنونی و قرنطینه‌ی خانگی، بیش از همیشه به محتوای جذاب نیاز دارند. همچنین، توافق جدید مانند بسیاری رخدادهای دیگر، نشان‌دهنده‌ی تغییر تدریجی در استراتژی دو شرکت و مدل کسب‌وکارها و نگاه آن‌ها به رقابت در صنعت رسانه و استریم است.

جان گروبر توافق‌نامه‌ی آمازون و اپل را عمیق و تخصصی تحلیل کرده است. ظاهرا توافق دو شرکت پیچیده‌تر از ظاهر خبری است که در رسانه‌ها می‌بینیم. کاربران آمازون از این به‌بعد، نه‌تنها می‌توانند محتوای مدنظرشان را از اپلیکیشن iOS تهیه کنند؛ بلکه تمدید حق اشتراک سرویس آمازون پرایم هم ازطریق اپلیکیشن ممکن خواهد بود.

وقتی کاربر اشتراک سرویسی را از دستگاه اپلی می‌خرد، اپل ۳۰ درصد از هزینه‌ی خرید را دریافت می‌کند. در تفاهم‌نامه‌ی بین آمازون و اپل، خرید اشتراک آمازون پرایم شامل سهم مذکور نمی‌شود. تفاهم‌نامه‌ی جدید پیامد‌های دیگری نیز به‌همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هماهنگی و ادغام با اپلیکیشن Apple TV
  • پشتیبانی از AirPlay 2
  • پشتیبانی از اپلیکیشن‌های tvOS
  • پشتیبانی از جست‌وجوی جامع و سیری
  • اپل تی وی

    درمجموع، دسترسی به فیلم‌های خریدشده از آمازون در اپل تی‌وی آسان‌تر خواهد شد. افزون‌براین، کاربر می‌تواند محتوا را ازطریق AirPlay 2 روی تلویزیون‌های با پشتیبانی از فناوری مذکور نمایش دهد و با استفاده از ریموت کنترل اپل، در میان محتوای موجود جست‌وجو کند.

    اپل درباره‌ی تفاهم‌نامه‌ی جدید با آمازون در بیانیه‌ای نوشت:

    اپل برنامه‌ای ویژه با هدف‌گیری سرویس‌دهنده‌های سرگرمی و ویدئو ازطریق اشتراک دارد تا مزیت‌های متعددی به مشتریان عرضه کند؛ مزیت‌هایی که ادغام با اپل‌ تی‌وی، AirPlay 2، پشتیبانی از جست‌وجوی جامع، سیری، ورود بدون رمز به حسا‌ب‌های کاربری و اپلیکیشن‌های tvOS را شامل می‌شود. کاربران در اپلیکیشن‌های سرگرمی واجد شرایط همچون آمازون پرایم و Altice One و +Canal می‌توانند فیلم‌ها و سریال‌ها را با استفاده از سرویس پرداخت متصل به اشتراک کنونی ویدئو خود بخرند یا اجاره کنند.
    آمازون پرایم

    اشاره به سرویس‌های دیگر مانند Altice One و +Canal در بیانیه‌ی اپل، نشان‌دهنده‌ی برنامه‌ی ویژه‌ی آن‌ها برای سرویس‌های استریم سرگرمی است. کوپرتینویی‌ها قبلا همکاری‌هایی با شرکت‌های خدمات کابلی کرده‌اند تا سیستم‌های استریم خود را با دیگران هماهنگ کنند. به‌عنوان مثال، اپل تی‌وی در پرتغال برای کاربران سرویس MEO دردسترس قرار دارد و با محتوای MEO عرضه می‌شود. حرکت جدید اپل در تأیید آمازون به‌عنوان یکی از غول‌های صنعت استریم نشان می‌دهد آن‌ها به اهمیت ارتباط عمیق و قوی با دیگران پی برده‌اند.

    تفاهم بین سرویس‌های استریم، نشان‌دهنده‌ی تغییر نگرش آن‌ها به صنعت است

    هنوز مشخص نیست اپل در آینده تفاهم‌نامه‌های مشابهی با دیگر فعالان صنعت استریم امضا می‌کند یا خیر؛ البته کارشناسان امیدوار هستند چنین رویکردی ادامه‌دار باشد. اگرچه چنین رویکردهایی موجب کاهش سهم درآمدی اپل از خرید اشتراک سرویس‌های متفرقه در اکوسیستم می‌شود، بهبود تجربه‌ی کاربری و افزایش محتوای دردسترس مشتریان، از مزایای آن خواهد بود. درحال‌حاضر، به‌روشنی می‌توان ادعا کرد سرویس اپل تی‌وی پلاس نمی‌تواند رقبای قدرتمند صنعت استریم را شکست دهد. درواقع، کوپرتینویی‌ها هنوز نمی‌توانند محتوای چشمگیری درمقایسه‌با رقبا ارائه کنند. 

    تفاهم‌نامه‌هایی شبیه به آنچه بین اپل و آمازون امضا شد، اهمیت زیادی در دنیای کسب‌وکار حوزه‌ی فناوری دارد. با اینکه بزرگانی همچون آمازون و نتفلیکس و دیگران در حال تلاش برای شکل‌دهی به آینده‌ی دنیای تلویزیون هستند، هریک از آن‌ها به اهمیت همکاری سازنده پی برده‌اند. چنین همکاری‌هایی باعث می‌شود با حفظ موقعیت در بازار، هر شرکت بتواند از مزایای دیگری بهره‌مند شود. چنین رویکردهایی شبیه واکنش شرکت‌های فناوری به مشکلات حقوقی و ضدانحصار هم تفسیر می‌شود.

    اپل تی وی

    توافق اخیر بین اپل و آمازون نمادی شهودی از برنامه‌ها و استراتژی‌های مدنظر مدیرعامل اپل، تیم کوک، نیز محسوب می‌شود. او اخیرا درباره‌ی ارتباطش با دولت کنونی ایالات متحده‌ی آمریکا گفته بود:

    روشی که روی مشکلات تأثیر می‌گذارید، به منطقه‌ی محل فعالیت بستگی دارد. درنتیجه، چه در این کشور فعالیت کنیم و چه در اتحادیه‌ی اروپا یا چین، با دولت‌ها وارد تعامل می‌شویم. در همه‌ی موارد، چه موافق عملکرد باشیم یا مخالف آن، به همکاری و تعامل ادامه می‌دهیم. از دیدگاه من، تغییردادن اوضاع فقط با شکایت‌کردن و فریادزدن ممکن نمی‌شود. شما وضعیت را تنها زمانی تغییر می‌دهید که صحیح‌بودن روش خود را اثبات کنید. در بسیاری از موارد، درگیری‌ها فقط به‌‌دلیل تفاوت در ایده‌ها ایجاد می‌شود.

    درنهایت، به این نکته می‌رسیم که تمایل به گفت‌وگو و تعامل برای حل همه‌ی مشکلات کسب‌وکاری مهم به‌نظر می‌رسد. تفاهم‌نامه‌ی اپل و آمازون نشان می‌دهد رقبا می‌توانند با عبور از دیوارهای مرسوم، به مزیت‌های مشترک برسند؛ خصوصا با عبور از این دیوارها، هرکدام می‌توانند کار صحیح‌تری انجام دهند. کارشناسان و کاربران امیدوار هستند دیگر سرویس‌های استریم هم به حرکت جدید وارد شوند. درنتیجه، پس از مدتی اپل تی‌وی به اپلیکیشن کاربردی تماشای محتوای استریم تبدیل می‌شود که در دستگاه‌های گوناگون، انواع محتوا را از سرویس‌های متنوع دردسترس قرار می‌دهد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات