پتنت جدید اپل برای در امان نگاه داشتن اطلاعات کاربر از نگاه کنجکاو اطرافیان

شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل روی ویژگی جدیدی کار می‌کند که با تعقیب نگاه کاربر، صفحه‌نمایش را طوری تغییر می‌دهد که تنها کاربر قادر به مطالعه‌ی اطلاعات به نمایش درآمده روی آن باشد.
تبلیغات

این روزها باتوجه به حجم بالای اطلاعات شخصی ذخیره شده روی گوشی‌های هوشمند، حفظ حریم خصوصی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران بدل شده است. بااین‌حال وقتی درباره محافظت از حریم شخصی صحبت می‌کنیم اغلب از امکان مشاهده‌ی اطلاعات شخصی‌مان از روی نمایشگر گوشی توسط سایرین غافل می‌مانیم.

اپل به‌عنوان یکی از شرکت‌هایی که بر حفظ حریم خصوصی کاربران تأکید بسیاری دارد، به فکر ارائه‌ی راهکاری برای حل این مشکل افتاده است. در همین راستا، کوپرتینویی‌ها پتنت جدیدی را در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات‌متحده آمریکا ثبت کرده‌اند.

فناوری توصیف شده در این پتنت، می‌تواند اطلاعات نمایش داده شده روی نمایشگر گوشی هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ شما را از دیدگان کنجکاو افراد متفرقه مصون نگه دارد. این پتنت با عنوان «رمزگذاری نمایشگر براساس نگاه کاربر» ثبت شده است و به‌طور خلاصه، با ردگیری نگاه کاربر بخشی از صفحه‌نمایش را که کاربر روی آن متمرکز نیست از دید پنهان می‌کند.

در متن توضیحات این پتنت، کارکرد آن بدین نحو شرح داده شده است:

هر فریم به نمایش درآمده روی نمایشگر دستگاه الکترونیکی شامل یک ناحیه‌ی واضح در محل مورد تمرکز کاربر بوده و اطلاعات بخش‌های خارج از این ناحیه، از دید پنهان هستند. به‌این‌ترتیب، تنها آن بخش از اطلاعاتی که کاربر در حال مطالعه است کاملا واضح و خوانا می‌ماند و ناظر دیگر، به‌عنوان‌مثال یک بیننده‌ی ناخواسته، قادر به درک اطلاعات به نمایش درآمده نخواهد بود.
پتنت اپل برای پنهان کردن بخشی از نمایشگر از دید سایرین

تصویری که در اسناد پتنت اخیر اپل آمده است و نحوه‌ی کارکرد این ویژگی جدید را روی صفحه‌نمایش یک کامپیوتر نشان می‌دهد.

افزون‌براین، اپل در توضیحات این پتنت اظهار کرده است که ساختار و شکل ظاهری نواحی مخفی شده می‌تواند همانند ناحیه‌ی مورد توجه کاربر باشد اما محتوای آن‌ها ناخوانا خواهد بود.

ناگفته نماند که این نخستین باری نیست که یک شرکت برای حل مسئله‌ی نگاه‌های ناخواسته به نمایشگر گوشی راهکاری می‌اندیشد. پیش‌تر بلک‌بری برای همین منظور اپلیکیشنی با نام Privacy Shade توسعه داده بود. البته میان راهکار پیشنهادی اپل و این اپلیکیشن یک تفاوت بزرگ وجود دارد. روش بلک‌بری مستلزم این بود که کاربر با انگشت مناطقی که قصد مشاهده دارد را لمس کند؛ حال آنکه در راهکار اپل، دستگاه نگاه کاربر را دنبال می‌کند و از این طریق ناحیه‌ی مورد توجه کاربر را تشخیص می‌دهد. علاوه بر این، اپلیکیشن بلک‌بری بخش‌هایی از صفحه‌نمایش را برای محافظت از دیدگان سایرین تیره می‌کرد که همین مطلب می‌توانست کنجکاوی بیشتر فرد مزاحم را در پی داشته باشد.

پتنت اپل برای پنهان کردن بخشی از نمایشگر از دید سایرین

سطوح مختلف نامفهوم‌سازی تصویر در مجاورت ناحیه‌ی مورد توجه کاربر

احتمالا مهم‌ترین چالش در پیش روی اپل برای ارائه‌ی این ویژگی در محصولاتش، ردگیری دقیق نگاه کاربر خواهد بود. در حال حاضر گوشی‌های هوشمند قادر به تشخیص کلی نگاه کردن کاربر به گوشی هستند و از این قابلیت برای بازکردن قفل گوشی بهره می‌برند؛ اما تشخیص اینکه کاربر به کدام بخش از صفحه‌نمایش نگاه می‌کند چالش بزرگ‌تری محسوب می‌شود. پیش‌تر شاهد ارائه‌ی فناوری پیمایش هوشمند (Smart Scroll) در گوشی‌های سامسونگ بودیم که امکان پیمایش را بدون لمس صفحه‌نمایش برای کاربر مهیا می‌کرد؛ اما این قابلیت نیازمند کج کردن گوشی سامسونگ یا تکان دادن سر بود و پیچیدگی‌های ردگیری نگاه کاربر را نداشت.

خبر کار کردن اپل روی قابلیت‌های بیشتر برای حفظ حریم خصوصی کاربران مطمئنا برای دارندگان محصولات این شرکت خوشحال‌کننده است؛ اما سؤالی که پیش می‌آید این است که استفاده از این ویژگی روی آیپدها و آیفون‌های فعلی تا چه حد عملی است؟

بزرگ‌ترین چالش در پیش روی اپل برای عملی کردن این پتنت، ردگیری دقیق نگاه کاربر خواهد بود

به‌گفته‌ی وب‌سایت اپل اینسایدر، در حال حاضر برخی از فناوری‌های موردنیاز برای این کار در دسترس است. آیفون‌ها و آیپدهای فعلی از نظر توان پردازشی مشکلی برای تار کردن بخش‌هایی از تصویر ندارند و درواقع این فرایند، آسان‌ترین مرحله در پیاده‌سازی قابلیت یادشده محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد چالش اصلی، مسئله‌ی ردگیری نگاه کاربر است. اپل در حال حاضر به‌عنوان جزئی از فیس آیدی، در گوشی‌های خود از قابلیتی به‌نام Attention Awareness استفاده می‌کند. در این قابلیت پیش از باز شدن قفل گوشی، چشمان کاربر برای اطمینان از نگاه کردن او به صفحه‌نمایش اسکن می‌شوند. این ویژگی می‌تواند در آینده برای رد‌گیری نگاه کاربر به کمک اپل بیاید.

 همچنین راهبرد واقعیت افزوده‌ی اپل در پلتفرم ARKit شامل فناوری دنبال کننده حرکات چشم بوده که می‌تواند در توسعه‌ی فناوری موردبحث بسیار کارآمد باشد.

در پایان باید به خاطر داشت که ثبت پتنت برای یک ویژگی جدید الزاما به‌معنی وجود آن در آیفون، آیپد یا مک‌بوک بعدی اپل نیست و احتمالا برای دیدن این ویژگی در عمل باید چند مدتی به انتظار بنشینیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات