ویروس کرونای جدید چگونه بر صنعت بازی ویدئویی تأثیر می‌گذارد؟

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
همه‌گیری سراسری ویروس کرونای جدید، هزینه‌هایی را بر زندگی‌ افراد تحمیل کرده است و پیامدهای مختلفی را برای اقتصاد و به‌ویژه صنعت گیم به‌دنبال داشته است.
تبلیغات

طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت از اولین گزارش ابتلا به کووید ۱۹ در ووهان چین در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ تا تاریخ ۷ مارس، تعداد مبتلایان تأییدشده به این ویروس به ۱۰۰ هزار مورد رسیده است. تاکنون نزدیک به ۴۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. ویروس کرونای جدید تقریبا فرایند تولید را در چین فلج کرده است. این در حالی است که چین بخش زیادی از محصولات جهان را تولید می‌کند. این ویروس همچنین گردهمایی‌های اجتماعی را در سراسر جهان متوقف کرده است. امروز کل شهرهای چین به شهر ارواح شباهت دارند و بیش از ۱۶ میلیون نفر در شمال ایتالیا قرنطینه شده‌اند.

پیامدهای کووید ۱۹ بر زندگی روزمره را نباید دست کم گرفت، اما پیامدهای اقتصادی این بیماری فاجعه‌بارتر هستند. کووید ۱۹ به‌طور کلی بر صنعت فناوری و به‌ویژه صنعت گیم تأثیر گذاشته است. نمایشگاه‌های تجاری لغو شده‌اند. انتشار بازی‌ها و کنسول‌ها به دلیل کمبود عرضه به تأخیر افتاده‌اند. استودیوهای بازی کارمندان خود را تشویق به دورکاری می‌کنند. توسعه‌دهندگان مستقل هم به ابزارهای شبکه‌سازی ضروری دسترسی ندارند.

سخت افزار بازی

تأخیرهای سخت‌افزاری و بازی

ویروس کرونا از آغاز ماه گذشته بر تولید سخت‌افزار و بازی تأثیر گذاشت. بسیاری از این تأخیرها به دلیل تعطیلی شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی سخت‌افزار در چین رخ داده‌اند.

Outer Worlds

در تاریخ ۶ فوریه، Private Division از تأخیر در انتشار بازی Outer Worlds برای کنسول بازی نینتندو سوییچ خبر داد. شرکت Virtuous، توسعه‌ دهنده‌ی سوئیچ پورت بازی در سنگاپور به دلیل شیوع کووید ۱۹ تعطیل شد و این مسئله بر تکمیل توسعه‌ی بازی در زمان مقرر ۶ مارس ۲۰۲۰ تأثیر گذاشت.

به همین ترتیب، انتشار Animal Crossing و Ring Fit Adventure تحت تأثیر ویروس کرونا جدید، به تعویق افتاد؛ زیرا بخش زیادی از کنسول‌های نینتندو سوییچ توسط کارخانه‌های faxconn چین تولید می‌شوند که از ماه فوریه تعطیل شده‌اند.

فیسبوک و Oculus

فیسبوک از تأثیر کووید ۱۹ بر تولید هدست واقعیت مجازی Oculus Quest خبر داد. به همین دلیل خریدارها فعلا محصولی را دریافت نمی‌کنند. به نقل از این شرکت:

Oculus Quest در بعضی مناطق به خاطر تقاضای بالا به‌طور کامل پیش‌فروش شده است. ما هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر شاهد آثار ویروس کرونا جدید بر تولید سخت‌افزاری خود هستیم. سعی می‌کنیم از سلامت کارمندان، شرکای تولیدی و مشتریان خود اطمینان پیدا کنیم و نظارت دقیقی بر وضعیت داشته باشیم. به‌زودی دسترسی به محصول را برای مشتریان خود فراهم خواهیم کرد.

کونامی

کونامی هم چند روز پیش، عرضه‌ی کنسول TurboGrafx-16 Mini را به تعویق انداخت. این محصول اولین کنسولی است که تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار می‌گیرد. این کنسول، نسخه‌ی mini کنسول کلاسیک TurboGrafx-16 است که در سال ۱۹۸۷ عرضه شد. به نقل از کونامی:

در رابطه با کنسول مینی PC Engine Core Grafx و لوازم جانبی آن، واحدهای حمل‌ونقل و تولید چین به دلیل شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) با تعلیق بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده‌اند. درنتیجه، عرضه‌ی محصولات PC Engine Core Grafx که قرار بود در تاریخ نوزدهم مارس ۲۰۲۰ تحویل داده شوند تا اطلاع بعدی به تعویق خواهد افتاد.
نمایشگاه های تجاری

لغو یا تأخیر در نمایشگاه‌های تجاری

نمایشگاه‌های تجاری صنعت گیم در سراسر دنیا لغو شدند یا به تعویق افتادند. نمایشگاه‌هایی هم که لغو نشدند شاهد عقب‌نشینی بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ به دلیل نگرانی‌ از ویروس کرونا بودند. سایر برگزارکنندگان هم در حال ارزیابی موقعیت برای لغو یا تعویق رویدادها هستند.

PAX East

رویداد PAX East لغو نشد؛ اما سونی در فاصله‌ی کوتاهی پس از اعلام برنامه‌اش برای این رویداد، از آن کناره‌گیری کرد. این شرکت دلیل خود برای کناره‌گیری را افزایش نگرانی‌های مربوط به شیوع کووید ۱۹ عنوان کرد. سونی قرار بود دموی قابل اجرایی از بازی The Last of US Part II را ارائه دهد همچنین بازسازی Final Fantasy 7 و واقعیت مجازی Iron Man را منتشر کند.

GDC

پس از کناره‌گیری شرکت‌های معروفی مثل سونی، فیسبوک، مایکروسافت، آمازون و اپیک از کنفرانس توسعه‌دهندگان گیم (GDC) در سانفرانسیسکو، این رویداد رسما در تاریخ ۲۸ فوریه و درست چند هفته قبل از برپایی به تعویق افتاد. این اتفاق ضربه‌ی بزرگی به صنایع گیم وارد کرد زیرا GDC رویدادی ضروری برای شبکه‌سازی و یادگیری از سراسر دنیا است. توسعه‌دهندگان مستقل در این رویداد فرصت نمایش آخرین پروژه‌های خود را پیدا می‌کنند و روابط مؤثری را با یکدیگر می‌سازند؛ اما با لغو این رویداد خسارت‌هایی مثل هزینه‌های سفر و هتل به آن‌ها وارد شده است. البته تلاش برای جمع‌آوری پول برای توسعه‌دهندگان زیان‌دیده آغاز شده است. Informa، شرکت برگزارکننده‌ی GDC، می‌خواهد رویداد GDC را تابستان امسال برگزار کند اما هنوز از جزئیات آن چیزی مشخص نیست.

لغو رویدادهای گیم ضربه‌ی بزرگی به توسعه‌دهندگان مستقل وارد می‌کند

SXSW

جشنواره‌ی SXSW هر سال در آستین تگزاس برای بزرگداشت فیلم، موسیقی و بازی برگزار می‌شود. این رویداد چند روز قبل به درخواست شهر آستین لغو شد. به این ترتیب صدها میلیون دلار سرمایه‌ای که قرار بود به اقتصاد بومی شهر تزریق شود، از دست رفت و کسب‌وکارها برای بازیابی خود تلاش می‌کنند. SXSW Gaming Awards هم به همین ترتیب لغو شد و حالا توسعه‌دهندگان برای معرفی بازی‌های خود نیاز به رویدادی جایگزین دارند.

TwitchCon آمستردام

TwitchCon، همایشی برای سرویس پخش زنده است که شامل دو رویداد سالانه است. این رویداد هم نمایشگاه اروپایی خود در آمستردام را لغو کرد. به نقل از برپاکنندگان:

ما نگرانی‌های ناشی از ویروس کرونا و ریسک‌های سلامتی احتمالی آن را ارزیابی کردیم و تصمیم سخت لغو رویداد TwitchCon آمستردام را گرفتیم.

رقابت‌های Esport

لیگ افسانه‌ای قهرمان کره همراه‌با مسابقه‌های PUBG، Dota 2، Counter Strike و Overwatch همه به تعویق افتادند یا لغو شدند. EA، رویدادهای Apex Legends و فیفا را لغو کرد. NetherRealm Studios هم منتخب Mortal Kombat را متوقف کرد. حتی پوکمن هم مسابقات قهرمانی بین‌المللی اروپایی خود را لغو کرد. Niantic از رویدادهای Esport نیست، اما چند گردهمایی Pokeman GO را لغو کرد.

E3

E3 هنوز لغو نشده یا به تعویق نیفتاده است؛ اما انجمن نرم‌افزار سرگرمی (ESA)، نظارت دقیقی روی آن دارد. به نقل از برپاکنندگان:

سلامت و امنیت شرکت‌کنندگان، غرفه‌دارها، شرکا و کارکنان، اولین اولویت ما است. ESA برای نمایشگاهی امن و موفق در ۹ تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده است. با این حال ما وضعیت را روزانه ارزیابی خواهیم کرد.
دورکاری مایکروسافت

سیاست‌های دورکاری

شرکت‌های مایکروسافت و Bungie، به دلیل نگرانی از شیوع کووید ۱۹، کارکنان خود در سیاتل را به دورکاری تشویق کرده‌اند. گوگل، فیسبوک، توییتر و آمازون هم به همین ترتیب با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا کارمندان را به کار در خانه تشویق می‌کنند.

کووید ۱۹ چه معنایی برای PS5 و Xbox Series X دارد

تا امروز، هیچ خبری مبنی بر لغو یا تعویق رویدادهای Playstation 5 یا Xbox Series X اعلام نشده است؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد تولید این کنسول‌ها هم تحت تأثیر شیوع کووید ۱۹ قرار بگیرند. طبق گزارش بلومبرگ، سونی برای پایین نگه‌داشتن قیمت PS5 به دلیل کمبود برخی اجزای حافظه دچار مشکل شده است اما اشاره‌ای نکرده که دلیل این کمبود کووید ۱۹ است یا ربطی به آن ندارد.

PS5 و Xbox Series X در صورت عدم تأخیر تا اواخر ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد. در بدترین حالت، محصولات به‌صورت محدود عرضه می‌شوند. البته هیچ کدام از شرکت‌های سونی یا مایکروسافت تأثیر احتمال ویروس کرونا بر تولید کنسول خود را تأیید نکرده‌اند.

ایکس باکس و پلی استیشن

راهی طولانی

تأثیر کامل ویروس کرونا بر صنعت گیم هنوز مشخص نیست. گرچه سرعت شیوع این ویروس در بسیاری از نقاط دنیا کاهش یافته است، هنوز برای تولید واکسن مناسب، راهی طولانی در پیش است. تا زمانی‌که این اپیدمی تحت کنترل قرار بگیرد، بهترین کار رعایت نکات بهداشتی است. هر بار، دستان خود را حداقل سی ثانیه با صابون بشویید. درحالی‌که بازوی خود را جلوی دهان گرفته‌اید، عطسه یا سرفه کنید. در صورتی که بیمار هستید به مکان‌های عمومی نروید. در صورت امکان در شرایط بیماری به محل کار نروید. در صورتی که به ماسک، دستمال توالت یا ژل دست نیازی ندارید، آن‌ها را نخرید زیرا با این کار تنها شرایط را برای افراد دیگر سخت خواهید کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات