eBay فروش ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده دست را ممنوع کرد

یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
فروشگاه اینترنتی eBay برای پیشگیری از افزایش قیمت ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده‌ی دست درنتیجه‌ی دخالت افراد سودجو، فروش این لوازم را ممنوع اعلام کرد.
تبلیغات

eBay اعلام کرد برای جلوگیری از افزایش قیمت تجهیزات مرتبط با پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، فروش برخی از آن‌ها را ممنوع کرده است. فروشگاه بزرگ اینترنتی eBay در بیانیه‌ای گفته است از انتشار هرگونه فهرستی جلوگیری می‌کند که در آن، کاربر بخواهد ماسک از نوع N95 یا N100، ماسک مخصوص عمل حراجی، ژل ضدعفونی‌کننده‌ی دست یا دستمال‌های ضدعفونی‌کننده بفروشد.

در بیانیه‌ی eBay آمده است چنین فهرست‌هایی می‌تواند نقض‌کننده‌ی قوانین ایالات متحده و شرایط فروش در eBay باشد و رفتاری ناعادلانه در قیمت‌گذاری محصولات را به‌نمایش بگذارد. برخی از ایالات آمریکا مشمول قوانینی می‌شوند که هنگام بروز شرایط اضطراری، قیمت محصولات با افزایش شدید مواجه نشود و درواقع، افراد سودجو نتوانند با قیمت‌گذاری غیرواقعی کلاه‌برداری کنند.

در روزهای گذشته، کاربران با به‌اشتراک‌گذاشتن قیمت محصولات مرتبط با پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ابراز نگرانی کردند. در این تصاویر، می‌‌توان محصولاتی را مشاهده کرد که قیمتی نجومی پیدا کرده‌اند. در پستی از eBay، فردی بسته‌ای ۱۰ عددی از ماسک‌های معمولی را به قیمت ۲۰۰ دلار می‌فروخت. در پست دیگری نیز، یک بطری ژل ضدعفونی‌کننده‌ی دست به قیمت ۳۴/۹۵ دلار به‌علاوه هزینه‌ی ارسال ۸/۷۰ دلار به فروش گذاشته شده بود.

آمازون، سایت رقیب eBay، با شرایطی مشابه روبه‌رو شده است. در این سایت نیز، محصولات مرتبط با پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا به قیمتی نجومی فروخته می‌شوند؛ اما آمازون مانند eBay دست به ممنوعیت فروش این محصولات نزده است.

درکنار افزایش نجومی محصولات ذکرشده، ایالات متحده با مسئله‌ی سخت‌تری مواجه است. شهروندان آمریکایی به انبارکردن ماسک دست زده‌اند. همین امر نیز می‌تواند به کاهش موجودی ماسک ختم شود و به افراد نیازمند ماسک نرسد. جراحان برای عمل جراحی به ماسک نیاز دارند و بیماران نیز برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا باید ماسک بزنند. کمبود ماسک نه‌تنها به وخامت شرایط دامن می‌زند؛ بلکه جان افراد بیشتری ازجمله کارگرانی نیز به خطر می‌افتد که در محیط کاری پر از گردوخاک کار می‌کنند.

بیماری کرونا

متخصصان اعلام کرده‌اند زدن ماسک به افراد سالم کمک بسیار کمی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا می‌کند؛ اما افراد مبتلا با زدن ماسک می‌توانند از شیوع این بیماری ازطریق سرفه یا عطسه تا حد بسیاری جلوگیری کنند. جروم آدامز، یکی از جراحان ایالات متحده آمریکا و سخن‌گوی ارشد درزمینه‌ی مسائل بهداشت عمومی در دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، در توییتی گفته است:

مردم از خرید ماسک جدا خودداری کنید. این ماسک‌ها از ابتلایتان به بیماری کرونا جلوگیری نمی‌کنند؛ اما اگر کارکنان مراکز بهداشتی با کمبود ماسک مواجه شوند، جان آن‌ها و درنتیجه جامعه به‌خطر می‌افتد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات