۵ قابلیت اپ استور که گوگل باید در پلی استور از آن‌ها الهام بگیرد

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
مطالعه 8 دقیقه
پلی استور گوگل حال و روز خوشی ندارد درحالی‌که اپ استور توانسته است موفقیت‌های بسیاری را برای اپل به ارمغان بیاورد؛ اما آیا الگوبرداری از قابلیت‌های اپ استور می‌تواند به بهبود وضعیت پلی استور کمک کند؟
تبلیغات

شکی وجود ندارد که پلی استور از نظم کافی برخودار نیست و حتی طرفداران اندروید نیز اعتقاد دارند که اپل توانسته است در زمینه‌ی مارکت اپلیکیشن‌ها، بسیاری قبل از گوگل سبقت بگیرد درحالی که تعداد کاربران جهانی اندروید بیشتر از iOS است. با وجود برخی برتری‌های اندروید نسبت به سیستم‌عامل همراه اپل، این سیستم‌عامل همچنان می‌تواند با الگوبرداری از رقیب خود، پیشرفت داشته باشد. گوگل قادر خواهد بود با الهام (شاید هم سرقت) از برخی قابلیت‌های موجود در اپ استور، اقدام به بهبود وضعیت پلی استور کند. در ادامه به معرفی ۵ قابلیتی می‌پردازیم که در صورت ارائه‌ی مناسب می‌توانند مارکت اندروید را به محلی بهتر از قبل تبدیل کنند.

لیست اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها

لیست‌های توصیه و معرفی اپلیکیشن‌ تقریبا در همه‌جا یافت می‌شوند و بسیاری از نشریات یا اپلیکیشن‌ها نیز اقدام به ارائه‌ی چنین لیست‌هایی به کاربران خود می‌کنند. نیاز به چنین قابلیتی در پلی‌ استور بسیار بیشتر از سایر پلتفرم‌ها حس می‌شود زیرا نتوانسته است در معرفی اپلیکیشن‌های جدید به کاربران خود چندان موفق ظاهر شود. وقتی برای اولین‌بار پلی‌ استور را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که قسمت وسیعی از صفحه‌ی اصلی با تبلیغات پر شده است. سایر صفحه نیز شامل لیست بی‌انتهایی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی می‌شود که معمولا کیفیت یا کاربرد چندانی ندارند. جالب‌تر اینجا است که از نظر گوگل، این لیست برای شما تدوین شده است و به کاربر توصیه می‌شود و شاید برای بسیاری سؤال باشد که چرا گوگل باید چنین موارد ضعیفی را به آن‌ها معرفی کند.

app store

لیست‌های اپ استور به‌صورت خودکار و توسط الگوریتم‌ها ساخته نمی‌شوند و توسط تیم ویراستاری اختصاصی ارائه می‌شوند

در سوی دیگر اپ استور با انبوهی از لیست‌های کاربردی و جذاب به استقبال کاربران خود می‌رود که در دسته‌بندی‌های مختلف و در تب Today قابل دسترسی هستند. نکته‌ی دیگر این است که لیست‌های اپ استور به‌صورت خودکار و توسط الگوریتم‌ها ساخته نمی‌شوند و توسط تیم ویراستاری اختصاصی ارائه می‌شوند. البته شایان ذکر است که گوگل چنین لیست‌هایی را درون پلی استور نیز ارائه می‌دهد و منظور ما لیست‌های خودکار در تب‌های New یا Premium نیست. در اعماق پلی استور می‌توان لیست‌هایی را یافت که اپلیکیشن‌های بسیار خوبی را به کاربران توصیه می‌کنند و حتی دلایل معرفی انتخاب هر یک از موارد را نیز شرح می‌دهند. اما متاسفانه کاملا مشخص است که این پروژه اندکی پس از شروع، متوقف شده است زیرا جدیدترین لیست این مجموعه حدود ۶ ماه قبل به‌روز شده است و به‌صورت کلی تنها حدود ۱۵ لیست مشابه از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در پلی استور وجود دارد.

بررسی، مصاحبه و راهنمای روزانه

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب تب Today در اپ استور مربوط به مصاحبه‌ها، بررسی‌ها، نکات آموزشی و سایر موارد این چنینی می‌شود که در هر روز حدود ۲۰ مقاله‌ی جدید به محتوای آن افزوده می‌شود. برای مثال یکی از موارد اخیر این مجموعه شامل فهرستی از نکات کاربردی برای به‌روزرسانی جدید اپلیکیشن Outlook می‌شود. همچنین راهنمای کاربری برخی اپلیکیشن‌ها نیز درون این تب منتشر می‌شود. اگرچه هیچ یک از این مقاله‌ها چندان چشمگیر یا مهم نیستند، اما می‌توانند تأثیر بسیار مثبتی روی تجربه‌ی کاربری بازدیدکنندگان از اپ استور داشته باشند. همچنین تیم ویراستاری تمرکز خود را روی محتوای مرتبط با اپلیکیشن‌های باکیفیت قرار داده است و درنتیجه خروجی نهایی این بخش بسیار دلچسب و جذاب شده است.

app store

ارتباطات (مخصوصاً با کاربران) هیچ وقت از نقاط قوت گوگل نبوده است و این خلاء در پلی استور نیز کاملا حس می‌شود. گوگل می‌تواند با ارائه‌ی موارد مشابه در سرویس خود، پلی استور را به محصولی فراتر از یک مخزن اپلیکیشن ارتقاء دهد. البته گوگل در سال ۲۰۱۸ از سیستم جایزه‌دهی Points در پلی استور رونمایی کرد که کاربران از طریق آن می‌توانستند با خریدهای درون‌ برنامه‌ای یا خرید حق اشتراک و سایر محصولات مانند فیلم و کتاب از امتیازهایی بهره‌مند شوند. در نهایت این امتیازها قابل تبدیل به جوایز هفتگی و دریافت پشتیبانی بهتر است. اما نباید فراموش کرد که این قابلیت به‌صورت محدود در دسترس کاربران برخی از کشورها قرار گرفته است و در بهبود تجربه‌ی کاربری نیز نقش چندانی ندارد.

اپلیکیشن و بازی روز

وقتی نوبت به کشف اپلیکیشن‌های جدید می‌رسد، بازهم اپ استور توانسته است با قابلیتی بسیار ساده از پلی استور سبقت بگیرد. در هر روز یک اپلیکیشن و بازی توسط تیم ویراستاری اپ استور مورد انتخاب قرار می‌گیرد. حتی آن‌ها دلایل وسیع و بررسی‌های عمیق خود را نیز شرح می‌دهند تا علت انتخاب هر مورد را برای کاربران روشن سازند. کاملا مشخص است که چنین روشی بسیار فراتر از یک صفحه‌ی ساده مرتبط با توضیحات هر اپلیکیشن است و می‌تواند در روند انتخاب کاربران نقش مهمی داشته باشد.

app store

اگر نتوانید موارد انتخاب شده در یک روز را مشاهده کنید یا حتی فراموش کنید که به اپ استور نگاهی بیاندازید، می‌توانید در آینده‌ی نیز به لیست اپلیکیشن‌ها و بازی‌های منتخب روزهای قبل دسترسی داشته باشید. اگر یک بازی منتخب هنوز منتشر نشده باشد، می‌توانید آن را در صف سفارش‌های خود قرار دهید تا هنگام انتشار و در طی بازه‌ی ۲۴ ساعت به‌صورت خودکار روی دستگاه شما نصب شود. اما در پلی استور ممکن است اقدام به پیش ثبت‌نام یک بازی کنید و حتی هنگام انتشار آن، هیچ اعلانی برای شما ارسال نشود. همچنین در پلی استور گاهی بخش Game Spotlight نمایش داده می‌شود اما جز تصاویر و توضیحات معمولی مرتبط با هر برنامه، محتوای دیگری ارائه نمی‌دهد و در بسیاری موارد میان آیکن‌های متعدد سایر برنامه‌ها مدفون می‌شود.

پایش و پاکسازی اپلیکیشن‌ها

بر کسی پوشیده نیست که اپل تمرکز بسیار زیادی روی انحصار محصولات و خدمات خود دارد که می‌تواند مانند شمشیر دو لبه عمل کند. این پدیده در اپ استور نیز به وضوح دیده می‌شود و توسعه‌دهندگان برای انتشار اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد، باید فرایند بسیار طولانی را پشت سر بگذارند و مبلغی را نیز به‌صورت سالانه برای تمدید مجوز خود پرداخت کنند. اما چنین فرایندی در اندروید بسیار متفاوت است و توسعه‌دهنده تنها یک‌بار ملزم به پرداخت مبلغ ۲۵ دلار برای ارائه محصولات خود در پلی استور خواهد بود. زمانی‌که اپلیکیشن‌ تقریبا به درستی کار کند و قوانین مهم را نقض نکند، می‌تواند به سرعت روی پلی استور قرار بگیرد. اگرچه میزان سرعت انتشار اپلیکیشن در اندروید نسبت به گذشته افزایش یافته است اما همچنان بسیار سریع‌تر از iOS به شمار می‌رود.

اپ استور نه‌تنها استاندارد‌های بالاتری برای انتشار اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته است، بلکه قوانین بسیار سختگیرانه‌‌تری نیز نسبت به همتای اندرویدی خود دارد. اپل از سال ۲۰۱۶ اقدام به پایش و پاکسازی انبوه اپلیکیشن‌هایی کرد که به نکات توصیه شده پایبند نبودند و در نهایت صدها هزار از اپلیکیشن‌های کلون شده یا اسپم از روی اپ استور حذف شدند. چنین روندی ممکن است کمی سختگیرانه به‌نظر برسد اما برای حفظ سلامت یک پلتفرم، امری اجتناب‌ناپذیر است. پلی استور نیز اقدام به رصد و پاکسازی اپلیکیشن‌ها می‌کند اما تمرکز آن بیشتر روی موارد نقض حریم خصوصی است درنتیجه اپلیکیشن‌هایی با کیفیت پایین یا عناوین و ساختارهای تقلید شده از فیلتر عبور می‌کنند و مشکل تعدد اپلیکیشن‌های مشابه را پدید می‌آورند.

سرویس اشتراک اپلیکیشن‌ها

شاید بتوان سرویس Play Pass گوگل را به‌عنوان بزرگ‌ترین مثال از مشکلات مرتبط با به‌گزینی در سرویس‌های این شرکت نام برد. سرویس مذکور تنها پس از مدت کوتاهی از معرفی قابلیت Arcade از سوی اپل، منتشر شد. اگر تعداد اپلیکیشن‌های موجود روی این سرویس‌ها را معیاری برای سنجش در نظر بگیریم، هر دوی آن‌ها توانسته‌اند عملکرد نزدیکی نسبت به یکدیگر داشته باشند. اما حقیقت این است که بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود روی آن‌ها، چندان کاربردی نیستند و موارد تکراری بسیاری نیز میان آن‌ها یافت می‌شود.

اما در زمینه‌ی بازی‌ها، می‌توان عملکرد سرویس Arcade اپل را خوب ارزیابی کرد زیرا توانسته است عنوان‌های سرگرم‌کننده را در خود جای دهد. اما آنچه در Play Pass مشاهده می‌کنیم شامل هشت بازی فال ورق، پنج اپلیکیشن سودوکو و سه نسخه‌ی تکراری از بازی ۲۰۴۸ است. البته چندین بازی بزرگ و خوب نیز در این سرویس وجود دارد اما مدت بسیار زیادی از عرضه‌ی آن‌ها روی اندروید و iOS می‌گذرد و نمی‌توانند دلیل چندان محکمی برای حرکت کاربران به سوی این سرویس باشند.

apple arcade

اگر گوگل قصد داشته باشد تا در زمینه‌ی بازی‌های موبایل رقابت کند، نیاز به سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی عناوین اختصاصی اندروید دارد. یکی از دلایل محبوبیت سرویس Arcade این است که اپل توانسته محتوای ارزشمند را برای کاربران خود ارائه دهد و پلتفرم موبایل را از بازی‌های امتیازی و رایگان به سوی عناوین فاخر و جذاب سوق دهد. در حال حاضر گوگل سرمایه‌گذاری‌هایی روی استودیوهای بازی‌سازی برای پلتفرم Stadia انجام داده است و قطعا انجام موارد مشابه برای پلتفرم موبایل نیز چندان دشوار نخواهد بود و هزینه‌ی بسیار کمتری را نیز در پی خواهد داشت. باید ذکر کنیم که حق اشتراک دو دلاری Play Pass برای سال اول بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد اما با پایان یافتن آن، تفاوت چندانی از نظر هزینه با سرویس مشابه اپل نخواهد داشت.

از نظر شما کدام یک از قابلیت‌های دیگر اپ استور می‌تواند در پلی استور گوگل مفید واقع شود و چه راهکارهای دیگری برای بهبود وضعیت پلی استور پیشنهاد می‌کنید؟ ایده‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات