پاناسونیک کسب‌وکار زیان‌ده تولید تراشه را به یک شرکت تایوانی می‌فروشد

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
پاناسونیک در حوزه‌ی تولید تراشه موفقیت چندانی در سال‌های اخیر نداشته است و قصد دارد کسب‌وکار این بخش را به یک شرکت تایوانی واگذار کند.
تبلیغات

شرکت ژاپنی پاناسونیک تصمیم دارد تا کسب‌وکار تراشه‌ی خود را به شرکت تایوانی Nuvoton واگذار کند. آن‌ها در روز پنجشنبه اعلام کردند که فروش بخش زیان‌ده در مسیر استراتژی‌های تغییر مسیر متمرکز بر کسب‌وکارهای مفید برای کل شرکت انجام می‌شود.

بخشی از کسب‌وکار تولید تراشه‌ی پاناسونیک به‌نام Panasonic Semiconductor Solutions در استان کیوتو فعالیت می‌کند. بخش دیگر، TowerJazz نام دارد که با همکاری شرکت Tower Semiconductor تأسیس شد و مرکز فعالیت آن در استان تویاما قرار دارد. پاناسونیک تصمیم دارد سهام خود را در هر دو شرکت مذکور واگذار کند.

شرکت‌های ژاپنی تولیدکننده‌ی تراشه، زمانی به‌عنوان پیش‌گام صنعت شناخته می‌شدند. در سال‌های اخیر رقبای قدرتمندی از سرتاسر جهان، خصوصا تایوان و کره‌ جنوبی در این صنعت متولد شده‌اند که فعالیت را برای ژاپنی‌ها دشوار کردند. به‌هرحال تصمیم پاناسونیک مبنی بر فروش بخش تولید تراشه نشان‌دهنده‌ی وضعیت نه‌چندان مناسب یکی از قدیمی‌ترین بازیگران این کشور در صنعت سخت‌افزار است. تصمیم مدیران پاناسونیک همچنین نشان‌دهنده‌ی فعالیت جدی آن‌ها در مسیر کاهش هزینه‌ها نیز هست. کاهش فروش در چین به‌خاطر درگیری‌های تجاری آن کشور با ایالات متحده، موجب کاهش درآمد پاناسونیک شد که اجرای سیاست‌های کاهش هزینه را الزامی کرد.

پاناسونیک هفته‌ی گذشته خبر خروج از یکی از حوزه‌های کسب‌وکاری زیان‌ده دیگر را نیز رسانه‌ای کرد. آن‌ها کل تولید پنل‌های LCD را تا سال ۲۰۲۱ متوقف خواهند کرد. شرکت ژاپنی در مسیر برنامه‌ی سه‌ساله‌ی کسب‌وکار خود (که از آوریل امسال شروع می‌شود) تصمیم به کاهش حدود ۹۰۰ میلیون دلاری هزینه‌ها (برابر با ۱۰۰ میلیارد ین) دارد. ۳۰ میلیارد ین از صرفه‌جویی هزینه با تعدیل نیروی انسانی انجام می‌شود و ۴۰ میلیارد ین دیگر، با تعطیلی کسب‌وکارهای زیان‌ده محقق خواهد شد.

Panasonic / پاناسونیک

فروش کسب‌وکارهای زیان‌ده پاناسونیک تا سال‌ ۲۰۲۲ پایان خواهد یافت

ورود پاناسونیک به صنعت تولید تراشه از دهه‌ی ۱۹۵۰ شروع شد. آن‌ها در سال ۱۹۵۲ شرکتی مشترک را با همکاری شرکت الکترونیکی هلندی فیلیپس تأسیس کردند. فروش تراشه‌های مخصوص تلویزیون در دهه‌ی ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ درآمد بسیار بالایی را برای این شرکت به‌همراه داشت. البته از همان سال‌ها رقبای آسیایی متعددی در برابر پاناسونیک قد علم کردند و آن‌ها را به وضعیت امروز رساندند.

مدیرعامل پاناسونیک، کازوهیرو تسوگا، ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد که شرکت تحت مدیریتش تمامی بخش‌های زیان‌ده را تا پایان سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۲ تعطیل خواهد کرد. تمرکز پاناسونیک از این پس روی کسب‌وکارهای سودده همچون باتری و دیگر تجهیزات خودرو معطوف خواهد ماند. در مسیر همین سیاست‌ها، شرکت ژاپنی در ماه ژوئیه خبر از تعطیلی یک مرکز تولید تلویزیون در مکزیک داد که سوددهی پایینی داشت.

پاناسونیک در اسناد مالی خود پیش‌بینی می‌کند که در سال مالی کنونی منتهی به ماه مارس آینده،‌ کاهش فروش و سود خالص را تجربه خواهد کرد. چنین آماری برای اولین‌بار در سه سال گذشته برای پاناسونیک رخ می‌دهد. پیش‌بینی مذکور می‌گوید که سود خالص گروه پاناسونیک، با کاهش ۲۹/۶ درصدی در سال مالی کنونی به ۲۰۰ میلیارد ین خواهد رسید. میزان فروش نیز با کاهش ۳/۸ درصدی به ۷/۷ تریلیون ین می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات