اپل قصد دارد نسل جدید مک پرو را در آمریکا تولید کند

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
تعرفه‌های گمرکی که ترامپ بر کامپیوترهای تولید چین اعمال کرده اپل را برآن داشته‌است تا نسل جدید مک پرو را در داخل خاک آمریکا تولید و مونتاژ کند.
تبلیغات

اپل قصد دارد نسل جدید مک پرو (Mac Pro) را هم در آستین تگزاس (Austin, Texas) بسازد؛ در کارخانه‌ای که از سال ۲۰۱۳ تا امروز نسل‌های پیشین مک پرو مونتاژ می‌شد. اپل گفته‌ معافیت‌های گمرکی برای قطعات خاص مک پرو باعث شده امکان ساخت این دستگاه در آمریکا فراهم شود و فرایند تولید کامپیوتر در خاک آمریکا را به‌زودی آغاز خواهد کرد.

این تصمیم از جانب اپل، بسیار حیرت‌آور است. زمانی‌که اپل نسل جدید مک پرو را معرفی کرد، با وجود قراردادهایی که برای تولید آن‌ها در آمریکا تنظیم کرده‌بود، اشاره‌ای به این نکته نکرد که نسل جدید مک پرو در چه کشوری مونتاژ خواهد‌شد. مدتی بعد وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اپل قصد دارد به دلایل متعددی ساخت نسل جدید مک پرو را در چین انجام دهد. از جمله‌ی این دلایل سرعت بالا و هزینه‌ی ساخت پایین عنوان شد؛ دو موردی که در چین به صرفه‌تر از آمریکا خواهند بود.

اما ترامپ اخیراً به به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی تشدید جنگ تجاری با چین، تعرفه‌هایی تا سقف ۲۵ درصد برکامپیوترهای تولید شده در چین اعلام کرده‌است و قرار است در صورتی که واشنگتن و پکن نتوانند به یک توافق تجاری برسند، در ماه دسامبر ۱۰ درصد تعرفه‌ی گمرکی برای گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی ساخت چین اعمال کند. به همین علت برخی از تولیدکنندگان در حال انتقال کارخانه‌های تولیدی خود به خارج از چین هستند. از طرف دیگر به کارخانه‌هایی که در چین باقی‌مانده‌اند هشدار داده شده که مجبور خواهند شد برای تأمین تعرفه‌ی گمرکی که بر محصولاتشان اعمال می‌شود، قیمت نهایی محصول را افزایش دهند. از طرفی ترامپ در ماه ژوئیه، در توییتی اعلام کرد در صورتی که اپل محصولاتش را در چین تولید کند، معافیت گمرکی نخواهد گرفت اما اگر این محصولات را در داخل آمریکا بسازد، شامل تعرفه‌ی گمرکی نخواهد شد. این در حالی است که تقریباً تمام محصولات اپل، غیر از مک پرو که در آستین مونتاژ می‌شد، در چین تولید و مونتاژ می‌شوند. اپل برای ۱۵ مورد از قطعات مک پرو از جمله قاب آلومینیومی آن، درخواست معافیت گمرکی داده‌بود که دولت ترامپ تاکنون با ۱۰ مورد از آن‌ها موافقت کرده‌است.

trump

حالا با توجه به قانون جدید فدرالی برای تولیدات داخل آمریکا، ساخت محصولات اپل در داخل آمریکا به صرفه‌تر خواهد بود و اپل با این شرایط می‌تواند سود خوبی به دست آورد. نکته‌ی قابل‌توجه دیگر این است که ساخت محصولات اپل در داخل آمریکا یک برد سیاسی برای این شرکت محسوب می‌شود، چون سال‌ها است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این شرکت را به تولید محصولاتش در داخل آمریکا تشویق می‌کرده‌است.

تیم کوک مدیرعامل اپل دراین‌باره می‌گوید:

مک پرو قدرتمندترین کامپیوتر ساخت اپل است و ما افتخار می‌کنیم که بتوانیم آن را در آستین بسازیم. ما از دولت آمریکا سپاسگزاریم که در این راه از ما حمایت می‌کنند.

اپل می‌گوید نسل جدید مک پرو که قرار است اواخر پاییز امسال رونمایی شود در کارخانه‌ی آستین ساخته خواهد‌شد. پیش از این اپل روی مک پرو از عبارت «مونتاژ شده در آمریکا» استفاده می‌کرد تا خاطر نشان کند که قطعات این محصولات در خارج از آمریکا ساخته شده‌اند و در نتیجه محصول نهایی کاملا ساخت آمریکا نیست. این شرکت هنوز مشخص نکرده‌است که آیا برای نسل جدید مک پرو هم از همین عبارت استفاده خواهد کرد یا خیر، اما گفته‌است که در این دستگاه، تعداد قطعات ساخته شده در آمریکا ۲٫۵ برابر نسل‌های قبلی خواهد بود. این قطعات از شرکت‌های مختلف آمریکایی تأمین خواهد شد که برخی از آن‌ها در آریزونا، مِین (Maine) و نیویورک قرار دارند.

tarrifs

علاوه‌براین هنوز مشخص نیست که آیا مک پروی ساخته شده در آمریکا، در بازار بین‌المللی هم به فروش خواهد‌رسید یا فقط مخصوص بازار آمریکا خواهد بود. هرچند اپل در اطلاعیه‌ای که ساخت مک پرو در آمریکا را اعلام کرد، خاطر نشان کرده‌ که برخی از قطعات ساخته شده در آمریکا مخصوص خریداران آمریکایی است و باید برای اطلاعات دقیق‌تر منتظر شفاف‌سازی بیشتر از طرف این شرکت باشیم. قرار است نسل جدید مک پرو اواخر پاییز و با قیمت پایه‌ی ۵۹۹۹ دلار وارد بازار شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات