ترامپ اعمال تعرفه بر گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های چینی را به تعویق انداخت

پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
اعمال تعرفه بر برخی از کالاها در آمریکا که قرار بود به دستور ترامپ از ماه سپتامبر اعمال شود، تا اواسط ماه دسامبر به تعویق افتاد.
تبلیغات

ترامپ اعلام کرده‌ است که تعرفه‌ی ۱۰ درصدی بر لوازم الکترونیکی مصرفی مانند گوشی هوشمند، لپ‌ تاپ، کنسول‌های بازی ویدئویی و مانیتور کامپیوتر، همچنین کفش، لباس و اسباب‌بازی را تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۹ اعمال نخواهد کرد. این بدین معنا است که فروشندگان می‌توانند اقلام مورد نیاز برای کریسمس را بدون تعرفه تهیه کنند. اما خبر بدی هم در همین زمینه وجود دارد.

دیگر اقلام الکترونیکی مانند تلویزیون، ساعت، دوربین دیجیتال و همچنین برخی اقلام غیرالکترونیکی مانند احشام و تیغ از اول سپتامبر مشمول تعرفه‌ی جدید خواهند شد. بنابراین شاید حتی برای خرید اقلامی که از نیمه‌ی دسامبر تعرفه بر آن‌ها اعمال می‌شود، مجبور شوید بهای بیشتری بپردازید چون برخی بخش‌های به‌کاررفته در آن‌ها مانند منبع تغذیه و بردهای پرینت‌شده، در سپتامبر مشمول تعرفه خواهند شد. مرکز تجارت ایالات متحده‌ی آمریکا توضیحی درباره‌ی علت به تأخیر افتادن اعمال تعرفه برای برخی اقلام، ارائه نداده‌ است.

اتحادیه‌ی مربوط به صنایع الکترونیک مصرفی از به تعویق افتادن اعمال تعرفه استقبال کرده و در عین حال گفته است که عدم قطعیت در اعمال تعرفه و بیان تعرفه‌های واقعی در کنار صحبت‌های تهدیدآمیز برای اعمال تعرفه، به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد. گری شاپریو (Gary Shaprio)، رئیس این اتحادیه گفته‌ است:

تعرفه‌های ناگهانی که اخیراً اعمال شده‌ است، نوساناتی را در بازار ایجاد کرده که همه‌ی آمریکایی‌ها از جمله کسانی که از برنامه‌های مختلف بازنشستگی مانند 401(K)، پنشن (pension) یا IRA استفاده می‌کنند را نگران کرده و نشان‌دهنده‌ی احمقانه بودن آغاز یک جنگ تجاری غیر قابل پیش‌بینی است. تعرفه‌ها در واقع مالیات هستند و دولت چین بهای آن را نخواهد پرداخت، بلکه شهروندان آمریکا فشار آن‌ را متحمل خواهند شد.

بورس وال‌استریت از این خبر استقبال کرده و شاخص بورس در بسیاری از موارد بالا رفته‌ است. به‌عنوان نمونه اپل به دلیل این خبر که گوشی‌هایش تا مدت بیشتری شامل تعرفه نمی‌شود، رشد ۴ درصدی را تجربه کرده‌ است.

china-US

اعلام تأخیر برای اعمال تعرفه آخرین خبر از نزاع تجاری بین دولت ترامپ و چین است. در ماه مه دولت آمریکا تحریم‌هایی را بر هواوی، غول تکنولوژی چین اعمال کرده و دلیل آن را نگرانی‌های امنیتی اعلام کرد. این تحریم‌ها شرکت‌هایی مانند گوگل و شرکت‌های تولیدی چیپ مانند برودکام را ملزم می‌کرد برای فروش تولیدات خود به چین از دولت اجازه‌ی رسمی بگیرند. ترامپ اعلام کرده‌ بود که اگر چین و آمریکا به یک توافق تجاری بهتر برسند، این تحریم‌ها لغو خواهد شد. همچنین اعلام شد که شرکت‌ها می‌توانند آن‌دسته از تولیدات هواوی را که تهدیدکننده‌ی امنیت ملی نیست، به فروش برسانند. اما هفته‌ی گذشته و پس از عدم موفقیت در مذاکرات تجاری، دولت آمریکا اعطای آزادانه‌ی مجوز تجارت با هواوی در موارد اعلام شده را متوقف کرد.

معمولاً هدف ترامپ از اعمال تعرفه بر برخی تولیدات، ایجاد انگیزه در شرکت‌های آمریکایی برای ساخت این محصولات در داخل آمریکا است؛ هدفی که تاکنون موفقت‌آمیز نبوده‌ است. تنها امسال، میزان واردات اضافه بر صادرات دولت آمریکا رکورد ۸۹۱٫۳ میلیارد دلار را ثبت کرد. دلیل این است که برخی از شرکت‌های غیرچینی که کارخانه‌های خود را در چین ساخته بودند (مانند شرکت فاکسکان که یک شرکت تایوانی است)، در حال انتقال واحدهای تولیدی خود به کشورهایی مانند هند، تایوان، مکزیک و ویتنام هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات