فروشگاه جدید مایکروسافت که اولین فروشگاه این غول فناوری در قارهی اروپا است، در سه طبقه و با امکانات بسیار زیاد افتتاح شده است. در این فروشگاه، سالن بزرگی برای بازی با کنسول Xbox وجود دارد و بازدیدکنندگان این فروشگاه میتوانند از تماشای خودروهای واقعی اسپرت مکلارن سنا برای Forza بازیکردن استفاده کنند.
تام وارن، نویسندهی سایت Verge، هفتهی گذشته سری به این فروشگاه زده تا ببیند مایکروسافت چطور آن را بازسازی کرده است. فروشگاه جدید ردموندیها در قلب منطقهی آکسفورد و در تقاطع مشهور خیابانهای رجنت و آکسفورد لندن واقع شده است. این خیابان، شلوغترین خیابان تجاری اروپا است. وارن در بخشی از گزارش خود مینویسد:
یکی از این پیچیدگیهای تاریخی، پنجرهها و طاق ورودی ساختمان است که در دههی ۱۹۲۰ ساخته شده و ساکنان قبلی ساختمان، یعنی شرکت مد United Colors of Benetton روی آنها را پوشانده بودند. سایمون فرانسیس، مدیر بخش املاک مایکروسافت در این باره میگوید:
مایکروسافت پنجرهها و طاق زیبای ورودی ساختمان را بازسازی کرده است؛ درست مانند روز اولی که در سال ۱۹۲۷ ساخته شده بود. ستونهای این ساختمان هم برای ایجاد فضای خاص حضور فناوریهای مدرن در ساختمانی که روزی مقابل حملات بلیتس در جنگ جهانی دوم دوام آورد، مثل روز اول بازسازی شدند.
مایکروسافت برای تأسیس فروشگاه چهارراه آکسفورد بیشتر از دو سال زمان صرف کرد. طبقهی همکف این فروشگاه مثل صحنهی مهمانی خوشامدگویی ساخته شده است. در این طبقه، ویدئووالهای غولپیکر 4K در همهجا دیده میشوند و تعداد آنها بهاندازهی تعداد آنها در تمام فروشگاههای دیگر مایکروسافت چشمگیر است. تصاویر روی این نمایشگرها تبلیغات ماینکرفت و سرفیس و سایر محصولات موجود در فروشگاه است؛ محصولاتی که همیشه در فروشگاه دردسترس شما هستند و میتوانید آنها را امتحان کنید. در این طبقه، میزهایی نیز برای سفارش آنلاین و بخشی برای تجربهی واقعیت مجازی چهارراه آکسفورد تعبیه شده است.
در گوشهوکنار این طبقه، میتوانید خودروهای مکلارن سنا را ببینید. چرخها و پدالهای این خودروها به بازی Forza Motorsport 7 متصل هستند و بازدیدکنندگان میتوانند با آنها این بازی را تجربه کنند. این بازی در زمان برگزاری گرندپری بریتانیا، رنگوبوی دیگری دارد.
این خودروهای مکلارن بهصورت ویژهای بازطراحی شدهاند و با حرکت در بازی، حس حرکت را به بازدیدکنندگان القا میکنند. در قسمت درِ باک بنزین این خودرو، دستههای کنسول Xbox تعبیه شدهاند. تام وارن دربارهی این بخش مینویسد:
طبقهی دوم جایی است که اوضاع جالبتر هم میشود. در این طبقه، پشتیبانی Answer Desk (نسخهی مایکروسافتی Genius Bar اپل) وجود دارد. همچنین، بخشهایی برای نمایش کنسولهای Xbox و لپتاپهای Asus، اچپی و ریزر و نیز تجهیزات سرفیس وجود دارد. در این بخش، ار لپتاپهای هواوی اثری نیست؛ چون مایکروسافت باید از تحریمهای فعلی آمریکا پیروی کند. کریس کاپوسلا، مدیر بازاریابی مایکروسافت در این باره میگوید:
یکی از بخشهای جالب این طبقه، آزمایشگاه طراحی سرفیس است. در این بخش، مشتریان میتوانند چند طرح با مضمون بریتانیایی کاور سرفیس طراحی کنند. مایکروسافت اخیرا به طراحی سفارشیشدهی کاور سرفیس روی آورده است و به نظر میرسد تقریبا همه میتوانند کاور خودشان را طراحی کنند.
در این طبقه، باکس پست قرمزی نیز دیده میشود که یکی از نمادهای لندن است و حتی فضای کاری هم وجود دارد. این فضاها میزبان کلاسهای درس مدارس منطقه است. هدف از این کار تلاش برای گسترش استفاده از نسخهی آموزش ماینکرفت و دیگر محصولات مایکروسافت است. مایکروسافت در این طبقه چند دستگاه سرفیس HUB 2 روی دیوار نصب کرده تا بازدیدکنندگان بتوانند با آیندهی کامپیوترهای خانگی آشنا شوند.
ستارهی درخشان طبقهی دوم فروشگاه جدید مایکروسافت بدون شک بخش بازی است. در این بخش، ۱۵ دستگاه Xbox one که مقابل آنها صندلیهای مخصوص بازی با تم این کنسول قرار دارند و آخرین مدل هدستهای Turtle Beach و حتی صندلیهای مخصوص بازی Predator Thronos تولید شرکت ایسر دیده میشود.
تام وارن دربارهی این بخش مینویسد:
در این بخش، دستههای Xbox Adaptive Controller هم وجود دارد و گیمرهای معلول هم میتوانند مثل سایرین از امکانات بازی این فروشگاه استفاده کنند. شکی نیست که این بخش، بخش محبوب این فروشگاه برای هر کودک ساکن لندن خواهد بود وقتی آنها بفهمند، میتوانند با بهترین امکانات فورتنایت بازی کنند.
در طبقهی سوم فروشگاه جدید مایکروسافت، اوضاع کمکم متفاوت میشود. این طبقه بهجای فروشگاهی معمولی، فضایی سازمانی است؛ فضایی که اتاق جلسه و حتی محل برگزاری رویدادهای مختلف را دارد. مایکروسافت در این طبقه، پذیرای مشتریان تجاری است تا به آنها محصولات جدید خود را معرفی کند. این طبقه بیشتر از اینکه محلی برای فروش تک محصول باشد، فضایی برای مشتریان تجاری است که در لندن و سراسر اروپا فعالیت میکنند.
این طبقه در مقایسه با سایر بخشهای این فروشگاه، بیشترین شباهت را به ساختمان بازسازیشدهی مایکروسافت دارد. ردموندیها میخواهند از این فضا برای برگزاری رویدادهای مختلف استفاده کنند. این کار با نمایشگاه Xbox آغاز خواهد شد که آخر این هفته برگزار میشود.
طبقهی سوم بهخوبی تمرکز مایکروسافت را در این فروشگاه جدید نشان میدهد. در مرکز این طبقه، بخشی وجود دارد که مشتریان عادی میتوانند در آن خرید کنند؛ اما در عین حال، مایکروسافت در این بخش به آنها کارکرد آخرین سختافزارها و نرمافزارهایش را نشان میدهد. کاپوسلا دربارهی این فروشگاه میگوید:
فروشگاه جدید مایکروسافت فقط چند قدم با فروشگاه تازه بازسازیشدهی اپل در خیابان رجنت فاصله دارد. مایکروسافت در تأسیس فروشگاه نزدیک فروشگاههای اپل سابقه دارد؛ اما کاپوسلا دلیل این مسئله را تلاش همیشگی این دو شرکت برای حضور در محلهای درجهیک میداند. او میگوید مایکروسافت میخواهد این فروشگاه جدید به همهی مشتریان شرکت خدمات ارائه کند:
هر هفته بیشتر از چهارمیلیون نفر از خیابان آکسفورد دیدن میکنند و به نظر میرسد فروشگاه جدید مایکروسافت شلوغ باشد. این فروشگاه پروژهای موقتی نیست و مایکروسافت سرمایهگذاری درخورتوجهی برای بازسازی این فضا کرده است. کاپوسلا در این باره میگوید:
تام وارن در بخش پایانی گزارش خود مینویسد:
نظرات