مایکروسافت به فهرست پست سپاری امنیتی لینوکس می‌پیوندد

یک‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
درخواست عضویت مایکروسافت در یکی از فهرست‌های پست سپاری مهم و اختصاصی لینوکس، گام مهم دیگری از این شرکت برای پیوستن به جامعه‌ی متن باز است.
تبلیغات

مایکروسافت مدتی قبل اعلام کرده بود لینوکس از سیستم‌عامل Windows Server در سرورهای آژور مایکروسافت پیشی گرفت است. امن نگه‌داشتن هر کدام از این فرایند‌ها در آژور (Azure) امری حیاتی برای مایکروسافت محسوب می‌شود که باعث شده است این غول فناوری عضو یکی از مهم‌ترین فهرست پست سپاری امنیتی لینوکس یعنی Linux-distro شود.

فهرست پست سپاری (میلینگ لیست) امنیتی توزیع‌های لینوکس یک فهرست بسته و خصوصی است که برای عضویت در آن باید شرایط خاصی داشت. این فهرست برای گزارش مشکلات امنیتی است که به‌صورت عمومی منتشر نشده و اعضای این فهرست با بحث و تبادل نظر و اطلاعات سعی در رفع این مشکلات دارند.

اعضای فهرست Linux-distro شامل توسعه‌دهندگانی از FreeBSD، NetBSD و دیگر توزیع‌کنندگان اصلی لینوکس از جمله کنونیکال (Canonical)، دبیان (Debian)، ردهت (Red Hat)، سوز (SUSE) و همچنین فروشندگان نسخه‌های ابری لینوکس مانند خدمات وب آمازون (Amazon Web Services یا به اختصار AWS) و اوراکل (Oracle) می‌شود.

حتی استیو بالمر، مدیر اجرایی سابق مایکروسافت هم که لینوکس را سرطان می‌دانست، حالا می‌گوید عاشق لینوکس شده است.

حرف‌های مدیرعامل وقت مایکروسافت در آن زمان با واکنش‌های زیادی همراه بود؛ اما با روی کار آمدن مدیرعامل جدید مایکروسافت، ساتیا نادلا، تغییر رویکردی کاملا متفاوت در ردموندی‌ها رخ داد. اکتبر ۲۰۱۴ (مهر ۱۳۹۳)، نادلا در یک کنفرانس خبری با نشان دادن اسلایدی گفت:

مایکروسافت عاشق لینوکس است.
ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت

این تغییر رویکرد در مایکروسافت باعث شده ما شاهد محصولاتی مانند آژور Sphere و نسخه دوم زیرسیستم لینوکس برای ویندوز (WSL 2) در ویندوز ۱۰ باشیم. اما این غول فناوری ساکن ردموند با عضویت در فهرست پست سپاری امنیتی لینوکس گام دیگری در جهت صحبت‌های مدیرعامل مایکروسافت برداشته است.

مایکروسافت به‌عنوان یکی از توزیع‌کنندگان جدید لینوکس، در درخواست خود به این گروه که توسط ساشا لوین (Sasha Levin) یکی از اعضای تیم توسعه‌دهندگان هسته لینوکس در مایکروسافت ارسال شده، عنوان کرده است:

مایکروسافت چندین دهه سابقه در مورد مسائل امنیتی از طریق MSRC (مرکز پاسخگویی امنیتی مایکروسافت) دارد. در حالی که ما می‌توانیم زیر یک الی دو ساعت با رفع نقص عنوان‌شده یک بیلد دیگر بسازیم، اما برای آزمایش و اعتبارسنجی به زمان بیشتری نیاز داریم تا این بیلدها را در دسترس عموم قرار دهیم. با عضویت در این فهرست زمان مورد نیاز برای تکمیل این فرایند‌ها، فراهم خواهد شد.میزان استفاده از لینوکس در خدمات ابری ما از Windows Server پیشی گرفته است و این موضوع باعث شده مرکز پاسخگویی امنیتی مایکروسافت شروع به دریافت گزارش‌ها امنیتی از طرف فروشندگان و کاربران با کد لینوکس کند. همچنین این گزارش‌ها مسائلی را شامل می‌شود که برای ویندوز و لینوکس مشترک است (مانند بعضی باگ‌های سخت‌افزاری).

درخواست مایکروسافت در چند هفته آینده به رأی گذاشته خواهد شد، ولی ظاهرا همین حالا هم این غول فناوری از پشتیبانی خوبی برخوردار است. تایلر هیکس (Tyler Hicks)، یکی از اعضای تیم مهندسی کرنل لینوکس در اظهارنظری گفته است:

آن‌ها برای جامعه بزرگ لینوکس مفید بوده‌اند و من احساس می‌کنم حضور مستقیم‌شان در فهرست Linux-distros می‌تواند برای دیگر اعضا هم مفید باشد.

نظر شما درباره‌ی حرکت مایکروسافت به سمت جامعه متن باز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات