ترامپ مجوز فروش کالاهای آمریکایی به هواوی را صادر کرد

شنبه ۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
رئیس‌جمهور آمریکا پس از ملاقات با رئیس‌جمهور چین و مذاکره پیرامون نبردهای تجاری، برخی از محدودیت‌ها و تحریم‌های شرکت چینی هواوی را کاهش داد.
تبلیغات

مذاکرات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ژی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در اجلاس G20 توکیو یک میهمان ویژگی و همیشگی داشت. نمایندگان شرکت چینی هواوی تقریبا در تمامی بحث‌های این دو مقام سیاسی به چشم می‌خورد. آمریکایی‌ها امید داشتند که با کاهش دادن برخی از محدودیت‌های هواوی، بتوانند از دولت چین امتیاز بگیرند. به‌هرحال هواوی یکی از غول‌های مهم دنیای فناوری محسوب می‌شود و حضور آن به‌عنوان بخشی از مذاکرات، دور از انتظار نبود.

پس از مذاکرات متعدد مقامات چینی و آمریکایی،‌ دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای خبری از کاهش محدودیت‌های هواوی خبر داد. او به خبرنگان گفت:

شرکت‌های آمریکایی می‌توانند به هواوی تجهیزات بفروشند. البته تجهیزاتی که ارتباط مستقیمی با امنیت ملی آمریکا نداشته باشند.

هواوی به‌سرعت به صحبت‌های ترامپ واکنش نشان داد. حساب کاربری مشهور Huawei Facts در توییتر، بلافاصله پس از انتشار مصاحبه‌ی ترامپ، از حرکت او به‌عنوان «چرخش ۱۸۰ درجه‌ای» (U-Turn) یاد کرد.

مشکل اصلی آمریکایی‌ها با هواوی به فناوری‌های شبکه و خصوصا 5G مربوط می‌شود. نگرانی اصلی آن‌ها انتقال امن داده‌های آمریکایی‌ها به کشورهای دیگر است. البته پس از آن که وزارت بازرگانی آمریکا شرکت‌های آمریکایی را از فروش محصولات به هواوی منع کرد، بزرگ‌ترین ضربه در بخش محصولات مخصوص مصرف‌کننده وارد شد. چینی‌ها حتی نگران شدند که صادرات محصولات مخصوص مصرف‌کننده با چالش‌های جدی روبه‌رو شود.

روش اجرای فرمان ترامپ مبنی بر رفع محدودیت‌ها از هواوی هنوز مشخص نیست. دراین‌میان شرکت‌های متعددی همچون گوگل و فیسبوک و بسیاری فروشنده‌های تجهیزات کامپیوتری منتظر جزئیات بیشتر فرمان هستند. در ماه‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری مذاکره‌هایی پشت درهای بسته داشته‌اند و از خسارت‌های میلیارد دلاری بر اثر کاهش فروش قطعات به هواوی، ابراز نگرانی کردند.

آمریکایی‌ها نگران بودند که اگر محدودیت‌های پیرامون هواوی حل نشود، این شرکت زنجیره‌ی تأمین خو را به‌صورت کامل دگرگون می‌کند و چه بسا آمریکا را به‌صورت کامل از فهرست همکاران خود خارج کند. چنین رویکردی قطعا بیشتر به آمریکایی‌ها و سلطه‌ی آن‌ها بر بازار گوشی‌های هوشمند ضرر می‌زد. چون جین و روسیه از مدت‌ها پیش تلاش می‌کنند تا فناوری‌های خود را به‌صورت مستقل از آمریکا پیش ببرند. به‌هرحال اخبار کنونی نشان می‌دهد که احتمالا جریان برای آمریکایی‌ها و هواوی در مسیر بازگشت باشد.

چین و آمریکا

دونالد ترامپ در جلسه با خبرنگاران پیرامون تصمیم جدید گفت:

از نظر من اشکالی ندارد. ما محصولات بسیار زیادی به هواوی می‌فروشیم که در انواع محصولات متعدد آن‌ها استفاده می‌شود. از نظر من این روند اشکالی ندارد. ما به فروش آن محصولات ادامه می‌دهیم. شرکت‌های آمریکایی چنین محصولاتی را تولید می‌کنند. محصولاتی که بسیار پیچیده و علمی هستند. ما تنها کشوری هستیم که فناوری مرتبط را در اختیار داریم. به‌هرحال من با ادامه‌ی فروش محصولات موافقت کردم.

به احتمال زیاد در جزئیات اجرایی تصمیم جدید ترامپ، بین فروش محصولات مرتبط با بازار مصرف‌کننده و تجهیزات شبکه تفاوت‌هایی لحاظ خواهد شد. به‌علاوه موضوعات مهم‌ترین همچون سیستم‌عامل اندروید و اپلیکیشن‌های فیسبوک و گوگل و تراشه‌های ARM در پرونده‌ی هواوی وجود دارد که در صورت حل‌و‌فصل، رضایت مدیران هواوی (و چه بسا سیاست‌مداران چینی) را به‌همراه خواهد داشت.

ترامپ علاوه‌بر مطرح کردن موضوع هواوی، مذاکرات با هم‌تای چینی خود را سازنده و عالی توصیف کرد. او گفت که تحریم‌های بین دو شرکت تا حدودی متوقف خواهند شد و مذاکرات برای کاهش تنش‌های تجاری ادامه پیدا می‌کند. به‌هرحال چنین صجبت‌هایی قبلا هم درباره‌ی جنگ تجاری چین و آمریکا مطرح شده بود و اجرایی شدن آن، هنوز نیاز به گذر زمان و صبر کاربران و کارشناسان دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات