اطلاعات تکمیلی گوگل استیدیا منتشر شد؛ از قیمت و تاریخ آغازبه‌کار تا فهرست بازی‌ها

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
مطالعه 11 دقیقه
گوگل ساعاتی پیش به‌صورت رسمی جزئیات مهمی را در ارتباط با سرویس استریم بازی استیدیا (Google Stadia) شامل هزینه‌ی اشتراک ماهانه، تعداد بازی‌ها و موارد دیگر منتشر کرد.
تبلیغات

استیدیا نام سرویس استریم بازی گوگل است که با وعده‌ای انقلابی توانسته طرفداران زیادی برای خود دست‌و‌پا کند. به‌هنگام معرفی رسمی این سرویس،‌ گوگل جزئیات مهمی همچون قیمت آن را با رسانه‌ها به‌اشتراک نگذاشت، بااین‌حال هم‌اکنون انتظارات به‌پایان رسیده و اهالی مانتین‌ویو جزئیات کلیدی مرتبط به استیدیا را به‌صورت رسمی منتشر کرده‌اند. 

در زمان معرفی استیدیا هیچ‌چیز در مورد اینکه چه بازی‌هایی قرار است ازطریق این سرویس اجرا شوند نمی‌دانستیم؛ درضمن گوگل سخنی در مورد هزینه‌ی اشتراک ماهانه‌ی استیدیا و همچنین نحوه‌ی راه‌اندازی آن توسط کاربران نیز به‌میان نیاورده بود. استیدیا از همان زمان معرفی نشان داد که اگر وعده‌های گوگل رنگ حقیقت به خود بگیرند، می‌تواند کنسول‌های بازی و البته رایانه‌های شخصی را به‌چالش بکشد.

طبق آنچه گوگل می‌گوید، با استیدیا می‌توان بازی‌های گرافیکی مخصوص کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی را ازطریق مرورگر کروم، دانگل کروم‌کست الترا تی‌وی (Chromecast Ultra TV) و گوشی پیکسل ۳ اجرا کرد. فرایند‌ی اجرای این بازی‌ها روی پلتفرم‌های یادشده ازطریق سرورهای جدید و قدرتمند گوگل انجام می‌پذیرد.

گوگل استیدیا / Google Stadia

حال براساس جدیدترین اطلاعات، سرویس گوگل استیدیا قرار است در ۱۴ کشور مختلف ازجمله ایالات متحده‌ی آمریکا، بریتانیا و کانادا در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ (بازه‌ی زمانی بین ۱۰ آبان تا ۱۰ آذر ۱۳۹۸) راه‌اندازی شود. استیدیا درهنگام آغاز به‌کار از حداقل ۳۱ بازی ویدیویی متعلق به ۲۱ ناشر مختلف، پشتیبانی خواهد کرد. طبق اطلاعات رسمیِ منتشرشده، کاربران برای استفاده از استیدیا ملزم به پرداخت ماهانه ۱۰ دلار خواهند بود، بااین‌حال ظاهرا گوگل قصد دارد طی سال آینده‌ی میلادی، یک نسخه‌ی رایگان از سرویس خودش را نیز در دسترس قرار دهد. درضمن به‌هنگام آغاز به‌کار استیدیا در ماه نوامبر، باندل ویژه‌ای از این سرویس تحت عنوان نسخه‌ی Founder’s Edition با قیمت ۱۳۰ دلار در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 

پیش از پرداختن به محتویات باندل فوندرز ادیشن و البته قیمت بین‌المللی سرویس استیدیا، لازم است به بیان نکته‌ی مهمی بپردازیم. گرچه ممکن است قبلا از سوی برخی تحلیلگران شنیده باشید که گوگل استیدیا قرار است نت‌فلیکس دنیای بازی‌های ویدیویی باشد، اما براساس آنچه تاکنون فهمیده‌ایم، نسبت دادن چنین صفتی به سرویس استریم بازی گوگل، کار اشتباهی است.

Stadia

درحالی که گوگل قصد دارد بستری مشابه نت‌فلیکس را فراهم کند تا مثلا کاربر بتواند با پرداخت ماهانه ۱۰ دلار به شمار زیادی از بازی‌ها (بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی) دسترسی پیدا کند، اما تفاوت‌هایی نیز در این بین وجود دارد.

نسخه‌ی رایگان استیدیا سال ۲۰۲۰ در دسترس قرار می‌گیرد

درواقع استیدیا را در وهله‌ی اول نمی‌توان یک سرویس اشتراکی به‌شمار آورد. سرویس اشتراکی استیدیا تابه‌امروز تنها شامل یک بازی کاملا رایگان است (Destiny 2). درواقع گوگل در تلاش است به ما بفهماند که کاربران نمی‌توانند با اجاره کردن بازی‌های موجود در فضای ابری به تجربه‌ی آن‌ها بپردازند؛ بلکه آن‌ها ملزم به خرید بازی‌ها هستند. گوگل می‌گوید کاربران باید انتظار داشته باشند که بازی‌های موجود در سرویس استیدیا، دقیقا با همان قیمت بازی‌های حاضر در دیگر سرویس‌ها نظیر پلی‌استیشن نتورک، ایکس‌باکس لایو و استیم در دسترس آن‌ها قرار گیرد.

جک باسر، مدیر بخش بازی شرکت گوگل، در این زمینه به وب‌سایت ورج گفته است: «ما بازی‌های یادشده را همچون دیگر فروشگاه‌های دیجیتالی دیگر به‌فروش خواهیم رساند».

با درنظرگرفتن این حقیقت، سؤال مهمی مطرح می‌شود؛ اینکه کدام‌ بازی‌ها و استودیوهای بازی‌سازی در حال همکاری با گوگل برای حضور در سرویس استیدیا هستند؟ در جدول زیر می‌توانید فهرست شرکت‌هایی را که قرار است با استیدیا همکاری کنند (به‌همراه بازی‌‌های آن‌ها) مشاهده کنید.

فهرست شرکت‌های باز‌ی‌ساز حاضر در سرویس گوگل استیدیا (تا تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸)

نام شرکت

بازی(ها)

باندای نامکو

Dragon Ball Xenoverse 2

بتسدا

DOOM Eternal ،DOOM 2016 ،Rage 2 ،The Elder Scrolls Online و Wolfenstein: Youngblood

بانجی

Destiny 2

کپکام

نامشخص

کوت‌سینک

Get Packed (انحصاری سرویس استیدیا)

کُدمسترز

GRID

دیپ سیلور

Metro Exodus

درول

Thumper

الکترونیک آرتز

نامشخص

جاینتس سافت‌ور

Farming Simulator 19

لیرین استودیوز

Baldur’s Gate 3

ان‌وِی گیمز

Power Rangers: Battle for the Grid

راک‌استار گیمز

نامشخص

سگا

Football Manager

اس‌ان‌کِی

Samurai Shodown

اسکوئر انیکس

Final Fantasy XV ،Tomb Raider Definitive Edition ،Rise of the Tomb Raider و Shadow of the Tomb Raider

توکِی گیمز

NBA 2K و Borderlands 3

تکیلا ورکس

Gylt (انحصاری سرویس استیدیا)

وارنر بروس

Mortal Kombat 11

تی‌اچ‌کیو

Darksiders Genesis

یوبیسافت

Assassin’s Creed Odyssey ،Just Dance ،Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint ،Tom Clancy’s The Division 2 ،Trials Rising و The Crew 2

گوگل می‌گوید فهرست بالا، فهرست کامل و نهایی نیست و بازی‌های بیشتری در همایش E3 2019 برای این سرویس تأیید خواهند شد (این همایش هفته‌ی آینده برگزار می‌شود). تمامی بازی‌های استیدیا به‌هنگام آغازبه‌کار آن در ماه نوامبر، برای این سرویس در دسترس خواهند بود.

با نگاهی کلی به فهرست بالا متوجه می‌شویم که شمار درخوتوجهی از بازی‌سازان شناخته‌شده به حضور در استیدیا علاقه‌مند هستند. برخی آن‌قدر به محبوبیت این سرویس اعتقاد دارند که حاضر شده‌اند با بازی‌های مهم و جدیدی از مجموعه‌های Borderlands ،Wolfenstein ،Doom ،Darksiders و Ghost Recon با استیدیا همکاری کنند.

باسر در ادامه‌ی سخنانش به‌ ورج می‌گوید بازی Baldur’s Gate 3 که به‌تازگی معرفی شده است، قرار است به‌صورت هم‌زمان روی سرویس استیدیا و البته برای رایانه‌های شخصی، عرضه شود. درواقع رایانه‌های شخصی و استیدیا، تنها پلتفرم‌هایی هستند که امکان تجربه‌ی بازی یادشده را فراهم می‌کنند.

با همه‌ی این‌ها نباید چشم‌مان را به‌روی حقیقت ببندیم؛ در فهرست منتشره از سوی گوگل، شاهد حضور اثری نیستیم که بتواند توجهات را به سمت استیدیا جلب کند و به‌نحوی برگ برنده‌ی این سرویس باشد. گوگل بنابه‌هردلیلی فعلا از صحبت در مورد بازی‌هایی که خودش به‌صورت انحصاری برای استیدیا در دست ساخت دارد امتناع کرده است و باید منتظر انتشار جزئیاتی در این زمینه نیز باشیم. از طرفی این را هم فراموش نکنید که استیدیا هنوز آغازبه‌کار نکرده و صحت ادعاهای گوگل در مورد این سرویس، فعلا برای‌مان نامشخص است. 

گوگل استیدیا / Google Stadia

گوگل به هنگام اعلام خبر مربوط‌به قیمت و اسامی بازی‌های سرویس استیدیا، مانور ویژه‌ای روی باندل Founder’s Edition این سرویس داد. این نسخه‌ی ۱۳۰ دلاری شامل برخی قطعات سخت‌افزاری نیز هست تا از این طریق راه‌اندازی استیدیا به شکلی راحت صورت گیرد. در نسخه‌ی فوندرز سرویس استیدیا، گوگل یک دانگل کروم‌کست الترا را نیز به‌همراه نسخه‌ی محدود کنترلر دوست‌داشتنی این سرویس به رنگ آبیِ تیره گنجانده است. 

استیدیا پرو نام نسخه‌ی اشتراکی سرویس استریم بازی گوگل است

با درنظرگرفتن این حقیقت که کروم‌کست الترا و کنترلر استیدیا هرکدام به‌صورت جداگانه برچسب قیمت ۷۰ دلاری دارند، مسلما با تهیه‌ی باندل ویژه‌ی استیدیا، اندکی پول پس‌انداز خواهید کرد. درضمن این‌ها تنها چیزهایی نیستند که نسخه‌ی فوندرز ارائه می‌دهد؛ خریداران این نسخه خواهند توانست به میل خودشان، نام کاربری ویژه‌ای را نیز انتخاب کنند. افزون بر این‌ها، به خریداران این نسخه به‌همراه یکی از دوستان‌شان، سه ماه اشتراک ویژه‌ی استیدیا (که از آن با نام استیدیا پرو یاد می‌شود) اهدا خواهد شد. فرد خریدار و دوستش خواهند توانست روی پلتفرم‌های مختلف از جمله گوشی‌های پیکسل ۳ و پیکسل ۳ اِی به‌تجربه‌ی بازی بپردازند. گوگل می‌گوید امیدوار است به‌مرور زمان تجربه‌ی استیدیا روی گوشی‌ها و پلتفرم‌های دیگر امکان‌پذیر شود.

سرویس استیدیا پرو امکان استریم بازی‌های ویدیویی با کیفیت 4K HDR، نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و صدای فراگیر ۵.۱ را می‌دهد؛ البته فراموش نکنید که دستیابی به چنین قابلیت‌هایی یک پیش‌نیاز مهم دارد: پهنای باند حداقل ۳۵ مگابیت بر ثانیه. استیدیا پرو افزون بر این‌ها امکان تجربه‌ی شمار زیادی از بازی‌ها را که در فهرست بازی‌های رایگان قرار گرفته‌اند به‌شما می‌دهد. درضمن به کاربران استیدیا پرو، تخفیف‌های ویژ‌ه‌ای به‌هنگام خرید بازی‌ها داده خواهد شد. 

بازی Destiny 2 / دستینی 2

دستینی ۲؛ مهم‌ترین بازی حال حاضر استیدیا

نسخه‌ی رایگان استیدیا قرار است در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود؛ این سرویس بازی‌‌ها را با کیفیت 1080p و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌همراه صدای استریو اجرا می‌کند. کاربران برای استریم بازی‌ها با کیفیت 720p به حداقل ۱۰ مگابیت بر ثانیه پهنای باند نیاز خواهند داشت.

اما یکی از مهم‌ترین اخبار مرتبط به استیدیا، به بازی دستینی ۲ مربوط می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر شایعاتی در این زمینه شنیده بودیم، بازی محبوب متعلق به استودیو بانجی قرار است در سرویس استیدیا حضور داشته باشد. دستینی ۲ از جهات زیادی حکم بهترین و مهم‌ترین بازی حاضر در سرویس استیدیا را دارد و گوگل هم مانور زیادی روی آن می‌دهد. 

دستینی ۲ تنها بازی‌ای است که برای اجرای آن در استیدیا مجبور نیستید از اول به تجربه‌ی آن بنشینید؛ درواقع امکان انتقال فایل‌های ذخیره‌ی این بازی از پلتفرم‌های ایکس‌باکس و رایانه‌ی شخصی به استیدیا فراهم شده است. اندری دورونچیو، مدیرمحصول استیدیا، در این رابطه می‌گوید: «ما همچنان در حال مذاکره با پلی‌استیشن هستیم تا امکان انتقال فایل‌های ذخیره‌ی بازی‌ها را از این پلتفرم به استیدیا، امکان‌پذیر کنیم». افزون‌بر‌این‌ها، دستینی ۲ فعلا تنها بازی استیدیا است که عرضه‌ی محتوای اضافی (DLC) برای آن تأیید شده است؛ درواقع نسخه‌ی مخصوص استیدیای این بازی شامل تمامی محتوای الحاقی عرضه‌شده برای آن (از جمله بسته‌ی Shadowkeep) خواهد بود.

علاوه‌بر موارد یادشده، دستینی ۲ تنها بازی‌ای است که با تهیه‌ی نسخه‌ی فوندرز استیدیا امکان تجربه‌ی آن را بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی پیدا خواهید کرد. البته فراموش نکنید که دستینی ۲ همچون دیگر بازی‌هایی که در آینده به فهرست بازی‌های رایگان استیدیا اضافه خواهند شد، تنها تا زمانی در دسترس شما خواهد بود که حق‌اشتراک ماهانه‌ی ۱۰ دلاری مربوط‌به سرویس استریم گوگل را پرداخت کنید.

در ادامه می‌توانید فهرست قیمت سرویس استیدیا را در برخی نقاط جهان مشاهده کنید:

قیمت سرویس گوگل استیدیا در برخی کشورها

منطقه

قیمت نسخه‌ی 

Founder's Edition

حق‌اشتراک ماهانه‌ی سرویس استیدیا پرو

قیمت کنترلر استیدیا

آمریکا

۱۲۹ دلار

۹.۹۹ دلار

۶۹ دلار

کانادا

۱۶۹ دلار

۱۱.۹۹ دلار

۸۹ دلار

انگلستان

۱۱۹ پوند

۸.۹۹ پوند

۵۹ پوند

آلمان

۱۲۹ یورو

۹.۹۹ یورو

۶۹ یورو

البته فراموش نکنید که اگر بخواهید می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ی ۱۳۰ دلاری نسخه‌ی فوندرز یا حق‌اشتراک ماهانه‌ی ۱۰ دلاری نیز به سرویس استیدیا دسترسی پیدا کنید؛ کاری که باید بکنید، صبر کردن تا سال ۲۰۲۰ است. درضمن برای تجربه‌ی بازی‌های استیدیا لزوما مجبور نیستید از سخت‌افزار گوگل استفاده کنید؛ چرا که این سرویس قرار است به‌مرور ازطریق برخی گوشی‌های اندرویدی دیگر نیز در دسترس قرار گیرد.

مدیرمحصول گوگل در پاسخ به سؤال خبرنگار ورج مبنی بر احتمال انتشار استیدیا برای اپل تی‌وی، دانگل روکو یا حتی دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل iOS، گفت هدف گوگل این است که سرویس استریم بازی‌اش تا حد امکان فراگیر شود. او ادامه می‌دهد :«ما می‌خواهیم در همه‌جا حضور داشته باشیم».

اشتباه نکنید؛ استیدیا قرار نیست نت‌فلیکس دنیای بازی‌های ویدیویی باشد

دورونیچِو می‌گوید گوشی‌های اندرویدی دیگر برای پشتیبانی از استیدیا ملزم به داشتن سخت‌افزار خاصی نیستند و تنها به صدور یک گواهی برای اطمینان از اجرای بدون مشکل بازی‌ها نیاز دارند. درواقع اکثر گوشی‌های اندرویدی همین حالا هم توان اجرای بازی‌ها را ازطریق استیدیا دارند. جالب است بدانید که برای استفاده از کنترلر استیدیا مجبور نیستید هر بار که دستگاه‌تان را عوض کردید، دوباره کنترلر را با آن همگام‌سازی کنید. درواقع این کنترلر به‌طور مستقیم با سرورهای استیدیا تعامل می‌کند و این یعنی کاربر می‌تواند به‌سادگی در بین دستگاه‌هایش سوییچ کند.

توجه داشته باشید که استفاده از لفظ «همه‌جا بودن» لزوما نمی‌تواند به‌معنی اجرای بازی‌ها ازطریق اتصال اینترنتی سلولار باشد تا مثلا کاربر بتواند به‌هنگام راه رفتن در خیابان نیز به تجربه‌ی بازی ازطریق استیدیا بنشیند. در حال حاضر برای استفاده از استیدیا، باید به‌صورت بی‌سیم ازطریق وای‌فای یا باسیم ازطریق اترنت به اینترنت متصل شوید. مدیرمحصول استیدیا ادامه می‌دهد: «نباید انتظار داشته باشید که شبکه‌ی سلولار گوشی‌تان جواب‌گوی استیدیا باشد. بااین‌حال گوگل روی ظرفیت‌های 5G برای تغییر این شرایط، حساب باز کرده است».

گوگل استیدیا / Google Stadia

گوگل همچنین گفته است که تمامی وعده‌های داده‌شده به‌هنگام معرفی این سرویس استریم بازی در مراسم GCD امسال، لزوما قرار نیست به‌هنگام آغازبه‌کار استیدیا رنگ حقیقت به خود بگیرند. قابلیت جذابی که به واسطه‌ی آن می‌توانید با کلیک روی گزینه‌ای مخصوص در ویدیوهای یوتیوب مستقیما وارد بازی شوید، تا ماه نوامبر احتمالا آماده خواهد شد و در دسترس قرار خواهد گرفت؛ از طرفی امکان تجربه‌ی بازی Ghost Recon به‌صورت چندنفره‌ی اسپلیت اسکرین با دوستان نیز وجود خواهد داشت. بااین‌حال جواب سؤال‌های مهمی هنوز برای‌مان مشخص نشده است. آیا یوتیوبرها خواهند توانست هم‌زمان هم به تجربه‌ی یک بازی بپردازند و هم آن را ازطریق یوتیوب استریم کنند؟ آیا آن‌ها قادر به دعوت کردن دوستان‌شان به درون بازی خواهند بود؟

گوگل به‌دنبال همه‌گیرکردن استیدیا است

باسر می‌گوید به‌مرور زمان نه‌تنها شاهد بازی‌های انحصاری بیشتری برای استیدیا خواهیم بود، بلکه بازی‌های دیگری نیز با پشتیبانی از قابلیت کراس‌پلتفرم به این سرویس اضافه خواهند شد. او می‌گوید کارهایی که امکان انجام آن‌ها در بازی‌های کراس‌پلتفرم سرویس استیدیا وجود دارد را نمی‌توان در یک کنسول یا رایانه‌ی شخصی به‌انجام رساند. باسر می‌گوید در دیگر پلتفرم‌ها، فضای بازی‌ها به دنیاهای مجازی کوچکی تقسیم می‌شوند که تنها گنجایش ۱۰۰ یا ۱۵۰ بازیکن را در خود دارند؛ موضوعی که به محدودیت‌های سرورها مربوط می‌شود. بااین‌حال چنین قضیه‌ای قرار نیست برای استیدیا اتفاق بیافتد. باسر مدعی است شبکه‌ی داخلی گوگل می‌تواند از دنیاهای مجازی «زنده و در حال تنفس» پشتیبانی کند؛ دنیاهایی که قرار است به‌صورت هم‌زمان هزاران بازیکن را در خود جای دهند.

فعلا مشخص نیست که تأمین چنین سرورهای قدرتمندی قرار است چقدر برای گوگل هزینه‌بر باشد. فراموش نکنید که اگر قرار باشد مردم برای تهیه‌ی هر کدام از بازی‌های استیدیا ۶۰ دلار پول پرداخت کنند، پول زیادی به گوگل خواهد رسید و نگه‌داری از این سرورها منطقی خواهد بود. سرورهای قدرتمند استیدیا توانایی عملی کردن وعده‌های گوگل را دارند،‌ از طرفی این را هم باید در نظر گرفت که هزینه‌ی نگه‌داری از این سرورها نسبت به سرورهایی که سرویس‌هایی نظیر استیم، پلی‌استیشن نتورک و ایکس‌باکس لایو استفاده می‌کنند، بیشتر خواهد بود. 

گوگل در بازار سرویس‌های استریم مبتنی بر فضای ابری تنها نیست و رقابت در این حوزه به‌مرور زمان تشدید خواهد شد. مایکروسافت اخیرا گفته که قرار است کنفرانس مهم و بزرگی را در E3 2019 برگزار کند، کنفرانسی که احتمالا شامل انتشار جزئیات بیشتر در مورد سرویس ایکس‌کلاود (xCloud) و البته رونمایی اولیه از ایکس‌باکس جدید خواهد بود. از طرفی سونی هفته‌ی جاری گفت که قصد دارد اواخر امسال، سرویس پلی‌استیشن Now را وارد سطح جدیدی کند. همچنین مدتی است شاهد شایعاتی در مورد احتمال معرفی سرویس استریم بازی اختصاصی از سوی آمازون هستیم، درضمن گفته می‌شود شرکت ورایزن نیز برنامه‌های مشابهی در سر دارد.

در حال حاضر خیلی زود است که بخواهیم در مورد استیدیا نظر دهیم. بااین‌حال امیدواریم تاریخ راه‌اندازی این سرویس هرچه زودتر فرا رسد تا بالاخره بفهمیم آیا ادعاهای گوگل قرار است عملی شوند یا خیر.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات