فیسبوک بیش از ۲ میلیارد حساب کاربری جعلی را حذف کرد
فیسبوک اعلام کرد در سهماههی اول سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۱۹ میلیارد حساب کاربری جعلی را حذف کرده است. این در حالی است که غول شبکههای اجتماعی در سهماهه آخر سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۲ میلیارد حساب کاربری جعلی را غیرفعال کرده بود. در گزارش سهماههی اول سال ۲۰۱۹ آمده بود که فیسبوک دارای ۲.۳۸ میلیارد کاربر فعال بهصورت ماهیانه بوده است، به همین دلیل اعداد گزارششده تا حدودی مبهم و غیرقابل درک هستند. فیسبوک در پستی بیان کرد: «علت افزایش تعداد حسابهای کاربری که مشمول این اقدام فیسبوک شدهاند، حملات خودکار از سوی خرابکارانی بود که سعی داشتند تعداد زیادی از حسابهای جعلی را در آنِ واحد ایجاد کنند.»
فیسبوک برآورد کرده است که حدود ۵ درصد از حسابهای فعال ماهانه واقعی نیستند. حدود ۱۱۹ میلیون حساب کاربری جعلی در سایت جا خوش کردهاند که برای ایجاد اختلال در سیستمهای فیسبوک برنامهریزی شدهاند. فیسبوک گفته است برای مقابله با مسئلهی اصلی مقابله با حسابهای جعلی از سه روش استفاده کرده: مسدود ساختن حساب کاربری پیش از ایجاد شدن، حذف حسابها هنگام ثبتنام و حذف حسابهای موجود در فیسبوک.
الکس شولتز، معاون ارشد فیسبوک آنالیتیک گفت: «عدد ۲.۱۹ میلیارد ممکن است خیلی بزرگ بهنظر آید، اما باید روی افزایش حسابهای جعلی تمرکز کرد که شامل همین آمار ۵ درصدی میشود.» او در یک پست وبلاگ بیان کرد:
برای مقابله با حسابهای جعلی دو هدف اصلی وجود دارد، اول جلوگیری سوء استفاده از حسابهای جعلی و سپس قدرت بخشیدن به کاربران در اشتراکگذاری ازطریق حسابهای معتبرشان. برقراری تعادل میان این دو هدف، یکی از ظریفترین نکاتی است که باید درنظر گرفته شود.
روز گذشته، فیسبوک برای شفافسازی این موضوع گزارشی منتشر کرد و بار دیگر تاکید کرد سیستمهای یادگیری ماشین و سیستم هوش مصنوعی بیش از ۹۵ درصد از محتوای آلوده از جمله هرزنامه، حسابهای جعلی و تبلیغات تروریستی را قبل از آنکه توسط کاربران گزارش شود، شناسایی کرده بودند. همچنین گفت فیسبوک هنوز هم روی موضوع اظهارات تبعیضآمیز کاربران در حال کار است و توانسته ۶۵ درصد از چنین محتواهایی را شناسایی و حذف کند که نسبت به سال گذشته پیشرفت ۲۴ درصدی داشته است.
مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک، امروز در گفتوگو با خبرنگاران گفت: «اگرچه فیسبوک در مبارزه با محتوای آلوده و حسابهای جعلی درحال پیشرفت است اما باید خیلی بهتر عمل کند.» او گفت این شرکت «مسئول حفاظت از آزادی بیان مردم در تمام زمینهها» است اما باید از امنیت کاربران نیز اطمینان حاصل کند. زاکربرگ ادامه داد: «با شروع سال آینده، فیسبوک برای شفافسازی بیشتر، گزارشاتی را هر سه ماه یکبار منتشر میکند. گزارش بعدی شامل اطلاعاتی از اینستاگرام خواهد بود.