پایان نافرجام استارتاپ anki؛ تولیدکننده‌ اسباب‌بازی‌های رباتیکی تعطیل می‌شود

چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت انکی که در تولید ربات‌های اسباب‌بازی شهرت داشت، به‌دلیل مسائل مالی و عدم توانایی تأمین سرمایه‌ی مورد نیاز خود تعطیل می‌شود.
تبلیغات

شرکت سانفرانسیسکویی انکیکه در زمینه‌ی تولید ماشین‌های کنترلی با قابلیت کنترل ازطریق گوشی هوشمند فعالیت شهرت داشت، به کار خود پایان داد. براساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی Recode، بوریس سافمن، مدیرعامل انکی روز چهارشنبه این خبر را به تعدادی از پرسنل شرکت داده است.

درصورت تعطیل شدن انکی، حدود ۲۰۰ نفر از پرسنل شرکت کار خود را از دست خواهند داد. استارتاپ انکی تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه‌ داشته است. 

Anki Overdrive

براساس گزارش منتشرشده از سوی Recode، استارتاپ انکی با کمبود منابع مالی مواجه شده است و دیگر نمی‌تواند از کسب‌وکار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود پشتیبانی کرده و برنامه‌های بلندمدت خود را برای توسعه‌ی محصولات موردنظرش دنبال کند.

انکی در گزارش ماه اوت (‌مردادماه) خود اعلام کرد که از ابتدای شروع فعالیت استارتاپ تا آن تاریخ موفق به فروش ۱.۵ میلیون دستگاه ربات شامل ماشین‌های کنترلی و ربات‌های شخصی به بازار شده است. ولی ظاهرا این حجم فروش برای ادامه‌ی فعالیت انکی کافی نبوده است. سخنگوی انکی در گفتگویی با Recode اعلام کرد:

با وجود موفقیت‌هایی که در گذشته داشتیم، سعی کردیم درجهت توسعه‌ی محصولات آتی و پلتفرم انکی، هرگونه مسیری را که منتهی به جذب سرمایه‌ی مالی می‌شود، مورد بررسی قرار دهیم. اما مذکرات مالی در مراحل بعدی به نتیجه نرسیدند و نتوانستیم با سرمایه‌گذاران خود به توافق برسیم. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از خانواده‌ی انکی و پرسنلی که در این مدت ما را یاری کردند، حمایت کنیم. تیم مدیریت انکی همچنان درحال بررسی گزینه‌هایی است که بتواند برای حل این مشکل از آن‌ها استفاده کند.

استارتاپ انکی در سال ۲۰۱۳ با معرفی ماشین مسابقه‌ی کنترلی اسباب بازی به نام Anki Drive وارد بازار شد و در همان سال در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل نیز به‌نمایش گذاشته شد. این استارتاپ توسط تیمی از بخش رباتیک دانشگاه کارنگی ملون، یکی از دانشگاه‌های معتبر ایالات متحده کار خود را آغاز کرد و در ابتدا روی توسعه‌ی ماشین‌های اسباب‌بازی رباتیکی مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کرد. هوش مصنوعی ماشین‌های کنترلی اسباب‌بازی انکی بسیار قدرتمند بود. از سال ۲۰۱۳ به بعد، انکی به مسیر خود ادامه داد و کامیونی تحت عنوان Anki Overdrive نیز بعد از معرفی  Anki Drive به بازار عرضه کرد. 

جدیدترین محصول پرچم‌دار انکی که در بخش رباتیکی توسعه یافته، Cozmo نام دارد که بسیار قدرتمند است و به‌لطف ترکیبی از هوش مصنوعی و با انجام حرکات رباتیکی بسیار شبیه به انیماتورهای سابق پیکسار عمل می‌کند. این ربات کنجکاو می‌تواند چهره‌ی انسان را تشخیص بدهد و رباتی سخنگو محسوب می‌شود. انکی بعد از کازمو، درصدد توسعه‌ی نسخه‌ی پیشرفته‌تر این ربات برآمد تا محصولی مورد توجه بزرگسالان به بازار عرضه کند.

تابستان سال گذشته، انکی اعلام کرد توانسته است فروش خوبی از ربات کازمو برای خود رقم بزند. اما ظاهر با وجود فروش خوب، انکی با مشکل تأمین منابع مالی مواجه شده است و نمی‌تواند به کسب‌وکار خود ادامه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات