همه‌چیز درباره هواوی P30؛ از شایعات تا مشخصات و تصاویر

پنج‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
تازه‌ترین پرچم‌دار هواوی در راه است و وقت آن است که تمامی دانسته‌ها و انتظارهایمان از این گوشی را بررسی کنیم.
تبلیغات

حدود یک سال از معرفی آخرین پرچم‌دار سری P هواوی با نام P20 می‌گذرد؛ پرچم‌داری قدرتمند که درکنار خود حتی برادر قدرتمندترش، P20 Pro و دربرابرش رقبای نام‌داری همچون گوشی سامسونگ گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس، گوگل پیکسل 3XL و آیفون جدید اپل را می‌دید. باوجوداین، با گذر از این دوران حالا نوبت به پرچم‌دار جدید هواوی، یعنی P30 رسیده‌ که با خانواده‌ی دو عضوی و حتی سه عضوی خود، به جنگ با رقبای تازه‌ای نظیر گلکسی اس 10 برخیزد.

طبیعتا با نزدیک‌شدن به معرفی این پرچم‌دار داغ هواوی، بر شدت گمانه‌زنی‌ها و اخبار درباره‌ی آن افزوده شود؛ ازاین‌رو، در مطلب پیش‌رو نگاهی خواهیم‌ انداخت بر تمامی آنچه از این گل سرسبد جدید هواوی می‌دانیم یا از آن انتظار داریم. با زومیت همراه باشید.

قیمت گوشی هواوی P30 و زمان رونمایی 

با نگاهی به سابقه‌ی هواوی در معرفی پرچم‌داران قبلی سری P این شرکت، انتظار می‌رفت P30 را در رویداد MWC 2019 ببینیم؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد و هواوی در حساب توییتر خود اعلام کرد ۲۶مارس (برابر با ۷فروردین۱۳۹۸) و شهر پاریس را برای این رونمایی در نظر گرفته‌ است.

درباره‌ی قیمت P30 باید گفت حداقل قیمت این گوشی ۷۹۰ دلار و برابر با برادر پیشین خود است که البته، احتمال افزایش قیمت هرچند جزئی دورازانتظار نیست. بااین‌حال، فارغ از موضوع قیمت، نکته‌ی جالب درباره‌ی این پرچم‌دار تازه‌ی هواوی این است که کاربران آمریکایی از تهیه‌ی آن محروم خواهند بود؛ درست مانند اتفاقی که برای P20 رخ داد.

طراحی و نمایشگر هواوی P30

بهترین دیدی که تا به‌ این‌ لحظه از برادر کوچک‌تر، P30، پیدا کرده‌ایم، ناشی از رندرهایی است که افشاکننده‌ای موسوم به OnLeaks منتشر کرده‌ است. با نگاهی به این تصاویر که احتمالا به واقعیت بسیار نزدیک هستند، درخواهیم‌ یافت که مانند رسم رایج این‌ روزها، جنس بدنه‌ی این پرچم‌دار شیشه‌ای است و از رنگ‌های جذاب و طیفی بهره‌ خواهد برد.

هواوی پی30 / huawei p30

افزون‌براین، به‌نظر می‌رسد P30 در نمای جلویی خود میزبان بریدگی یا پیشانی نیم‌دایره‌ای‌شکل خواهد بود. اگر این موضوع به‌حقیقت بپیوندد، شاید یکی از نکات منفی این پرچم‌دار به‌شمار رود؛ چراکه درحال‌حاضر نیز، محصولاتی از هواوی عرضه‌ شده‌اند که راهکارهای جذاب‌تری برای حذف این پیشانی در نظر گرفته‌اند؛ مانند ورود دوربین به‌عنوان حفره‌ای در نمایشگر گوشی هواوی آنر ویو 20. البته، شاید این راهکار نیز به‌مذاق بعضی کاربران خوش نیاید؛ اما به‌هرحال، باید بگوییم از هواوی انتظار نداریم در پرچم‌دار محبوب خود از همان بریدگی استفاده کند که تولیدکنندگان مختلف کم‌کم به هر طریقی در‌حال‌حذف آن هستند.

هواوی پی30 / huawei p30

گذشته از بدنه و نمایشگر، باید به دوربین اصلی سه‌گانه، بازگشت احتمالی درگاه ۳.۵ میلی‌متری هدفون، وجود اندکی حاشیه در پایین نمایشگر گوشی هواوی P30 و حسگر اثرانگشت مخفی احتمالی در زیر نمایشگر اشاره کرد. البته، این ویژگی آخر نشان می‌دهد P30 پذیرای صفحه‌ی نمایش OLED خواهد بود؛ چراکه امکان ارائه‌ی این ویژگی در اغلب LCDها وجود ندارد.

باوجوداین، اوضاع برای برادر بزرگ‌تر، P30 Pro، مهیج‌تر است؛ چراکه علاوه‌بر رندرهایی که جزئیات دستگاه را نشان می‌دهند، تصاویری واقعی نیز از این گوشی به‌بیرون درز کرده‌اند.

هواوی پی30 / huawei p30

با نگاهی به رندرهای موجود P30 Pro می‌توان به بریدگی قطره‌ای‌شکل آن پی‌ برد که مانند ویژگی برادر کوچک‌تر است، با این تفاوت که در سمت راست و چپ P30 Pro، حاشیه‌ی کمتر و حتی خمیدگی بیشتری شاهد هستیم. همچنین در پشت دستگاه، مجموعا چهار دوربین به‌چشم می‌خورد که سه تای آن‌ها در یک ردیف قرار دارند و چهارمین دوربین در پایین فلش و سایر حسگرها خودنمایی می‌کند. دقت به لبه‌های کناری P30 Pro نیز گویای دو تفاوت میان این پرچم‌دار و نسخه‌ی پایه‌ی آن است: از درگاه هدفون خبری نیست و به‌جای آن، حسگر مادون قرمز در لبه‌ی بالایی وجود دارد.

درپایان، با نگاهی به تصاویر واقعی درزکرده از P30 Pro، به‌نظر می‌رسد اطلاعات منتشرشده، مطابقت زیادی با مشخصات واقعی این پرچم‌دار داشته‌ باشد. علاوه‌براین، استعداد بسیار زیاد پوشش پشتی دستگاه دربرابر جذب اثرانگشت نیز به‌راحتی تشخیص‌دادنی است.

درباره‌ی نمایشگر این پرچم‌داران می‌توان گفت هر دو برادر تازه‌وارد هواوی از رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره خواهند برد که اگر این اعداد صحت داشته‌ باشد، حداقل درزمینه‌ی وضوح تصویر پیشرفت خاصی درمقایسه‌با هواوی P20 با رزولوشن ۲۲۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل رخ نداده‌ است. همچنین، گفتنی‌ است منابعی آگاه از احتمال بهره‌گیری P30 Pro از نمایشگر ۶.۴۷ اینچی نیز خبر داده‌اند.

شایان‌ ذکر است پیش از درز تصاویر بالا، تصاویری از قاب‌های محافظ این دو پرچم‌دار منتشر شده‌ بود که علاوه‌بر اشاره به دوربین سه‌گانه‌ی P30، از وجود چهار دوربین اصلی در P30 Pro خبر می‌داد.

هواوی پی30 / huawei p30

دوربین هواوی P30

باتوجه‌به اینکه هواوی توجه خاصی به دوربین اغلب گوشی‌های خود، به‌ویژه پرچمداران دارد، طبیعی‌ است گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره‌ی دوربین پرچم‌دار جدید این شرکت نیز مطرح شود.

به‌طور مثال، گفته شده‌ P30 احتمالا از حسگر ۳۸ مگاپیکسلی جدید ساخت سونی بهره‌ می‌برد. همچنین، منبعی دیگر به حسگر ۴۰ مگاپیکسلی این گوشی و بهره‌مندی از دوربینی سه‌گانه به‌همراه بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ برابری و دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی اشاره کرده‌ است.

افزون‌براین بنابر اطلاعات برخی منابع، P30 Pro نیز دوربین ۴۰ مگاپیکسلی با f/1.6 و مجهز به لرزش‌گیر و دوربین ۲۰ مگاپیکسلی واید با f/2.2 بدون لرزش‌گیر و حسگر تشخیص عمق خواهد داشت. این درحالی‌ است که هنوز از ماهیت دوربین چهارم دردسترس خبری نیست. همچنین، گفته می‌شود دوربین سلفی این گوشی نیز ۳۲ مگاپیکسلی خواهد بود.

با درنظرگرفتن گفته‌های یکی از مسئولان هواوی مبنی‌بر احتمال عرضه‌ی گوشی هوشمندی با دوربینی چهارگانه با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری، می‌توان حدس زد P30 Pro احتمالا از بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری نیز بهره‌مند خواهد بود و حسگر سه‌بعدی ارتقایافته برای سنجش فاصله خواهد داشت. هرچند باتوجه‌به وسعت گمانه‌زنی‌ها و شایعه‌ها در بخش دوربین، چاره‌ای جز انتظار برای رونمایی رسمی این دو پرچم‌دار باقی نمی‌ماند.

سخت‌افزار و سیستم‌عامل هواوی P30

با اتکا به اطلاعات یکی از منابع، می‌توان گفت P30 احتمالا ۶ یا حتی ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی خواهد داشت و برادر بزرگ‌تر نیز با رم ۸ گیگابایتی و در سه حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی عرضه خواهد شد.

به‌غیر از این، تا این لحظه هیچ اطلاع موثقی از جزئیات سخت‌افزاری و پردازشی P30 در دست نیست؛ اما نگاهی به آخرین پرچم‌دار فعلی هواوی، میت 20، می‌تواند برخی از این جزئیات را حدس‌‌زدنی‌تر کند.

به‌طور مثال، P30 نیز مانند میت 20 و میت 20 پرو به‌احتمال بسیار زیاد از همان قلب تپنده‌ی اختصاصی هواوی موسوم به Kirin 980 استفاده خواهد کرد. البته، مدتی از ارائه‌ی این پردازنده می‌گذرد و رقیبی بسیار قدرتمند همچون اسنپدراگون ۸۵۵ دربرابر این تراشه قد علم کرده‌؛ اما باید گفت Kirin 980، اولین تراشه‌ی ۷ نانومتری اندرویدی، همچنان در رقابتی داغ با سایر تراشه‌های پرچم‌دار سال ۲۰۱۸ قرار دارد و هنوزهم می‌تواند کاربران را راضی نگه‌ دارد.

سایر ویژگی‌های P30

با صرف‌نظر از ویژگی‌های مذکور، تنها نکته‌ی مهم باقی‌مانده درباره‌ی پرچم‌دار جدید هواوی، امکانات صوتی آن است؛ چراکه گفته می‌شود P30 از بلندگوهای ارتقایافته‌ای بهره خواهد برد. هرچند جزئیات بیشتری درباره‌ی این موضوع دردسترس نیست، باتوجه‌به بهره‌مندی P20 فقط از یک بلندگو، می‌توان حدس زد P30 با استفاده از دو بلندگو، صدایی استریو را فراهم خواهد کرد یا حتی ممکن است مانند پرچم‌دار جدید ال‌جی به‌نام G8، صدا را ازطریق صفحه‌ی نمایش پخش کند.

از هواوی P30 چه انتظاراتی داریم؟

پس از نگاهی به تمامی اخبار و شایعات موجود درباره‌ی پرچم‌دار تازه‌ی هواوی، نوبت به آن می‌رسد که با جمع‌بندی همه‌ی نکات گفته‌شده، انتظارات طبیعی‌مان از این گوشی قدرتمند را مروری کنیم.

۱. صفحه‌ی نمایش با وضوح بیشتر

این‌ روزها درحالی‌که هواوی به همان رزولوشن +Full HD پایبند شده، سایر پرچم‌داران شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و سونی مدت‌ها است رقابت داغی بر سر رزولوشن بیشتر آغاز کرده‌اند.

ازاین‌رو، باوجوداینکه منابع موثق از کیفیتی درحدود Full HD در پرچم‌دران جدید هواوی خبر می‌دهند، انتظار داریم این شرکت خوش‌نام چینی در جدیدترین محصولاتش کلیشه‌ی قبلی را رها کند و به کیفیت QHD روی آورد. البته، باید گفت هرچند کیفیت‌های بالاتری نظیر 4k نیز وجود دارند، کوچ‌کردن از Full HD به‌سمت کیفیت‌های بالاتر نیز موهبتی بزرگ و اولین چیزی است که از پرچم‌داران امروزی انتظار می‌رود.

۲. بازگشت درگاه هدفون

در دنیایی زندگی می‌کنیم که تولیدکنندگانش خیال خداحافظی با اتصالات سیمی را در سر می‌پرورانند؛ اما با وجود جذابیت اولیه‌ی چنین اتفاقی، هنوزهم نمی‌توان با اطمینان نظر داد کاربران از حذف درگاه هدفون خوشحال خواهند بود یا خیر. بنابراین، خوشحال‌تر خواهیم‌ شد اگر هواوی قابلیتی را دوباره به پرچم‌دار خود بازگرداند که وجودش ضرری به کسی نمی‌رساند؛ همان‌طورکه سامسونگ نیز در گلکسی اس 10 همچنان به حذف این درگاه از خانواده‌ی پرچم‌دار خود متقاعد نشده‌ است.

۳. شارژ بی‌سیم

هواوی پی30 / huawei p30

هواوی P20 از باتری قدرتمند و فناوری شارژ سریع نیز بهره‌مند بود؛ اما از شارژ بی‌سیم در آن خبری نبود. بااین‌حال، ازآنجاکه هواوی از یک سو تصمیم گرفت در Mate 20 Pro این قابلیت را ارائه دهد و از سوی دیگر، سایر رقبا نیز در‌حال‌ارائه‌ی فناوری شارژ بی‌سیم هستند، انتظار می‌رود هواوی P30 نیز میزبان این فناوری باشد.

۴. سه دوربین در نسخه‌ی پایه

هواوی در نسخه‌ی Pro از P20 از سه دوربین استفاده کرد؛ درحالی‌که نسخه‌ی عادی این پرچم‌دار از این امکان بی‌بهره بود؛ ازاین‌رو، حالا انتظار داریم دوربین سه‌گانه در P30 ارائه شود و این امکان به نسخه‌ی Pro موکول نشود.

البته، باید اشاره کنیم لااقل فعلا نیازی به ارائه‌ی بیش از سه دوربین احساس نمی‌شود و به‌جای‌آن، افزایش کیفیت و امکانات تصویربرداری و ارتقای قابلیت‌های تشخیص محیط به‌وسیله‌ی هوش مصنوعی موردانتظار است.

۵. حسگر اثرانگشت درون صفحه‌ی نمایش

گنجاندن حسگر اثرانگشت در زیر صفحه‌‌نمایش کم‌کم در‌حال رایج‌شدن است و خود هواوی نیز در محصولاتی همچون میت 20 پرو و آنر 10 از این قابلیت بهره‌ برده‌ است. پس طبیعی است اصلا انتظار نداریم پرچم‌داری همچون P30 دوباره از همان حسگرهای معمولی استفاده کند.

۶. تراشه‌ی رده‌بالا

در‌حال‌صحبت درباره‌ی انتظاراتی بدیهی هستیم و انتظارنداشتنِ بهبودهای سخت‌افزاری برای پرچم‌داری جدید در دنیای امروز امری ناممکن است. هواوی در آخرین پرچم‌دار فعلی‌اش، میت 20، از قدرتمندترین پردازنده‌ی خود موسوم به Kirin 980 استفاده کرده‌ است. پس، برای P30 نیز اگر انتظار پردازنده‌ی جدیدتری برای مقابله‌ی مستقیم با اسنپدراگون ۸۵۵ را نداشته باشیم، استفاده از همان پردازنده‌ی میت 20 حداقل انتظارمان از P30 است.

۷. خداحافظی با حاشیه‌ها بریدگی نمایشگر

هواوی P20 و P20 Pro مانند رسم رایج سایر شرکت‌ها در سال ۲۰۱۸، از بریدگی بالای نمایشگر برای گنجاندن دوربین سلفی و سایر حسگرها در آن و درنتیجه، دستیابی به حاشیه‌های کمتر استفاده کرده‌ است. شایعات ذکرشده در این مطلب به وجود این بریدگی هرچند کوچک در P30 نیز اشاره می‌کنند؛ اما از ته دل آرزو داریم هواوی برای حذف این بریدگی و محل قرارگیری دوربین سلفی چاره‌ای بیندیشد یا دست‌ِکم با آن حاشیه‌ی ناخوشایند پایین نمایشگر خداحافظی کند.

دیدگاه شما درباره‌ی پرچم‌دار جدید هواوی چیست؟ فکر می‌کنید این شرکت پرآوازه‌ی چینی در فکر ارائه‌ی ایده‌های نوآرانه و تازه در این گوشی است یا از نوآوری‌های سایر محصولات خود برای ساخت پرچم‌داری تمام‌عیار و پخته بهره خواهد برد؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات