تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۲۸ میلیون اسپیکر هوشمند فعال وجود خواهد داشت

شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش‌های تحلیلی بازار، انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۱ آمار استفاده از اسپیکرهای هوشمند به بیش از ۳۲۸ میلیون دستگاه برسد.
تبلیغات

براساس آخرین گزارش IHS Markit، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۱، حدود ۳۲۸ میلیون اسپیکر هوشمند توسط مصرف‌کنندگان خریداری و مورد استفاده قرار گیرد. علاوه‌‌بر نصب و راه‌اندازی این تعداد اسپیکر هوشمند، انتظار می‌رود نزدیک به ۱.۱۳ میلیارد ابزار سنجش هوشمند الکتریسیته، آب و گاز برای اندازه‌گیری هوشمند مصرف نصب شود و به بهره‌برداری برسد. با اینکه تنها سه سال با ۲۰۲۱ فاصله داریم؛ افزایش کاربری سیستم‌های هوشمند با چنین مقیاسی، چشمگیر است و نشان می‌دهد استفاده از اینترنت اشیاء کماکان مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار دارد و در سال‌های آتی شاهد استفاده‌ی روزافزون این فناوری در بین مصرف‌کنندگان خواهیم بود. 

در حال حاضر شرکت‌‌ها و مصرف‌کنندگان بی‌شماری از اسپیکرهای هوشمند که نقطه‌ی ورودی به فناوری اینترنت اشیا هستند، استفاده می‌کنند؛ ولی انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده، استفاده از ابزارهای سنجش هوشمند (Smart Meters) نیز در دستور کار شرکت‌های گاز، آب و برق قرار گیرد، شرکت‌های گاز، آب و برق می‌توانند با استفاده از ابزارهای سنجش هوشمند با روشی ساده و آسان، به‌صورت دقیق‌تر و مؤثرتری میزان مصرف کاربران را اندازه‌گیری کنند.

اسپیکر هوشمند آمازون

پل اریکسون، تحلیلگر ارشد مؤسسه‌ی تحقیقاتی IHS Markit معتقد است:

صرف‌نظر از اینکه محصولات و ابزارهای هوشمند چه کاری انجام می‌دهند، این ابزارها با چالش‌های یکسان و مشابهی روبه‌رو هستند. یکی از چالش‌ها و مسائل مربوط به فروش سیستم‌های هوشمند این است که مصرف‌کنندگان، محصولاتی با کارایی بالا و قیمت پایین را می‌پسندند و انتظار دارند محصولی با این مشخصات خریداری کنند. علاوه‌بر این، تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند نیز با مشکلاتی مواجه هستند. آن‌ها باید روندی را در پیش بگیرند که کاربران به محصولات جدید و فناوری‌های آن‌ها اعتماد کنند و بخواهند بابت آن پول بپردازند. از آنجایی که قیمت محصولات هوشمند معمولا بسیار گران‌تر از نسخه‌های سنتی و قدیمی همان محصول است که مردم عموما در حال حاضر استفاده می‌کنند، لذا برخی مصرف‌کنندگان رغبتی به خرید محصولات هوشمند نشان نمی‌دهند و این موضوع، کار تولیدکنندگان را برای فروش و متقاعد کردن مصرف‌کنندگان سخت‌تر می‌کند. 

به نظر می‌رسد اسپیکرهای هوشمند به عنوان نقطه‌ی ورود به دنیای اینترنت اشیاء، قیمت نسبتا مناسب و ارزانی دارند تا کاربران قدرت خرید آن‌ را داشته باشند. به‌علاوه اسپیکر هوشمند محصولی است که تقریبا هر کسی به آن نیاز دارد و جزو محصولات پرمصرف و پرمخاطب بازار محسوب می‌شود؛ اما این نکته را فراموش نکنیم که در حال حاضر، اکثر مردم از اسپیکر هوشمند تنها برای پخش موسیقی یا برای طرح برخی سوالات به عنوان دستیار هوشمند استفاده می‌کنند. در حال حاضر استفاده از اسپیکرهای هوشمند برای کنترل خانه‌های هوشمند و ارتباط آن با سایر تجهیزات اینترنت اشیاء کاربرد چندانی ندارد؛ ولی اگر قرار باشد اسپیکرهای هوشمند نقطه‌ی ورود به دنیای اینترنت اشیاء باشند، تولیدکنندگان باید سعی کنند، فرهنگ استفاده از تجهیزات هوشمند را بین مصرف‌کنندگان جا بیاندازند و محصولاتی مطابق با دنیای اینترنت اشیاء به بازار عرضه کنند. براساس پیش‌بینی‌ها، استفاده از ابزارهای هوشمند رو به رشد است. شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل و آمازون با تمرکز بیشتری روی دستگاه‌های هوشمند و دستیار هوشمند کار می‌کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات